انواع ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی

انواع ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی انواع ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی

جابه‌جایی دندان‌ها مانند عقب کشیدن دندان‌های پیشین بیرون‌زده اغلب کاموفلاژ نامیده می‌شود. هدف کاموفلاژ دندان، اصلاح نسبت‌های اسکلتی با تغییر موقعیت دندان‌های فک با روش‌های ارتودنسی است، بطوری که ترتیب دندان‌ها و زیبایی صورت قابل قبول باشد. این روش برای درمان درجات مختلف بهم ریختگی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان انواع ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاموفلاژ برای نامرتبی کلاس دو

مال اکلوژن کلاس دو با نامرتبی شدید، الگوی رشد عمودی و پایه اسکلتی کلاس دو با زاویه ANB برابر با ۶ درجه قابل اصلاح است. درمان با کشیدن چهار دندان آسیای کوچک انجام شده و با تناسب کلاس یک دندان‌های نیش و آسیای بزرگ به اتمام می‌رسد. کشیدن برنامه‌ریزی شده‌ی دندان‌ها برای ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی و مشکلات اسکلتی زمینه‌ای موجب بهبود زیبایی کلی صورت، مرتب شدن دندان‌ها و رضایت بیمار خواهد شد.

اهداف درمان ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس دو

  • اصلاح بیرون‌زدگی دندان‌های پیش بالا
  • دستیابی به اورجت و اوربایت مناسب
  • فراهم کردن امکان روی هم قرار گرفتن لب‌ها
  • دستیابی به پلن اکلوزال صاف
  • فراهم کردن امکان تماس کافی بین دندان‌ها و عملکرد مناسب با ایجاد تناسب کلاس یک دندان‌های آسیای بزرگ و دندان‌های نیش
  • موقعیت دندان‌های آسیای بزرگ، پهنای قوس، و خطوط میانی باید حفظ شود.

روند درمان ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس دو

اولین دندان‌های آسیای کوچک فک کشیده می‌شوند و بیمار تحت درمان ارتودنسی ثابت با دستگاه اج وایز از قبل اصلاح شده قرار می‌گیرد. یک سیم ارتودنسی نیکل تیتانیومی مدور برای تسطیح و مرتب کردن هر دو قوس دندان استفاده می‌شود. پس از ۶ هفته، دندان‌های دوم آسیای بزرگ در بالا بسته می‌شوند تا مانع از دست رفتن انکوریج در حین عقب کشیدن دندان‌ها شود. نیتینول بالا و قوس معکوس در جای خود قرار داده می‌شود که پس از آن در هفته ۱۲ با سیم‌های نیکل تیتانیومی تعویض می‌شوند. در انتهای هفته ۱۶، تسطیح و مرتب کردن دندان‌ها به حد کافی رخ داده است تا بتوان سیم‌های فولادی ضد زنگ بالا و پایین را نصب کرد.

در هفته بیستم، به عقب بردن یکجای شش دندان جلویی با استفاده از یک رترکتور دندان نیش با T-loop انجام می‌شود. فعال‌سازی گام به گام ۱ تا ۲ میلی‌متری بصورت ماهانه انجام می‌شود تا فضای ایجاد شده در اثر کشیدن دندان، بسته شود. همزمان بیشترین مراقبت برای پیشگیری از رانده شدن مزیال دندان‌های آسیای فک بالا انجام می‌شود. از آنجایی که درمان کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی با کشیدن دو دندان آسیای کوچک نیاز به حفظ انکوریج دارد، به منظور تقویت انکوریج از بندگذاری دندان‌های آسیای دوم بالا استفاده می‌شود.

پس از بسته شدن فضای ایجاد شده در اثر کشیدن اولین دندان آسیای کوچک، محل کشیدن دندان با نوعی دستگاه بسته شونده در بین دندان‌های آسیا، تثبیت می‌شود. یک سیم ارتودنسی نیکل تیتانیومی به منظور تسطیح قوس فک نصب می‌گردد که پس از آن برای تنظیم اکلوزال با سیم‌های ضد زنگ تعویض می‌شود و در نهایت جدا شده و از نگهدارنده ثابت بالا و پایین لینگوال استفاده خواهد شد.

مراحل انجام ارتودنسی پیشگیرانه | بهترین جراح لثه اصفهان

نتایج ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس دو

درمان کاموفلاژ برای مال اکلوژن کلاس دو در بزرگسالان چالش برانگیز بوده و نیاز به یک تکنیک منحصر بفرد و با کیفیت دارد. کشیدن دندان‌های آسیای کوچک در صورتی که پس از تشخیص صحیح انجام شود، منجر به تغییرات چشمگیر و زیبایی رضایت‌بخش صورت خواهد شد.

برنامه درمانی اختصاصی و مناسب که با توجه به اصول بیومکانیکی و کنترل مناسب مکانیک ارتودنسی انجام شود، مطمئن‌ترین روش برای دستیابی به نتایج قابل پیش‌بینی با حداقل عوارض حانبی می‌باشد. اصلاح نامرتبی دندان‌ها با بهبود قابل ملاحظه در زیبایی و اعتماد بنفس بیمار حاصل می‌شود. رضایت بیمار با درمان کاموفلاژ شبیه به آنچه که با روش‌های جراحی ارتودنسی بدست می‌آید، خواهد بود.

کاموفلاژ برای نامرتبی کلاس سه

مال اکلوژن اسکلتی کلاس سه زمانی رخ می‌دهد که در اندازه یا موقعیت فک بالا تفاوت وجود داشته باشد؛ این وضعیت می‌تواند در اثر یک تغییر در فک بالا، فک پایین یا ترکیبی از هر دو رخ دهد. ارتودنسی کاموفلاژ برای نامرتبی اسکلتی کلاس سه به دلیل محدودیت‌هایی که این درمان ممکن است داشته باشد یک موضوع بحث برانگیز بوده است، هرچند با دانش و تشخیص مناسب می‌توان در انتهای درمان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

اهداف ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس سه

اهداف اصلی درمان برای این مشکل عبارتند از:

  • ایجاد تناسب کلاس یک بین دندان‌های آسیای بزرگ و نیش
  • اصلاح کراس بایت قدامی و دستیابی به اورجت و اوربایت کافی
  • از بین بردن به هم ریختگی دندان‌های پیش فک بالا
  • بهبود زیبایی صورت با اصلاح نیمرخ صورت و افزایش نمایش دندان‌های پیش فک بالا در هنگام لبخند زدن

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

برنامه درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس سه

درمان ارتودنسی جبرانی برای نامرتبی اسکلتی کلاس سه برای قرار دادن تجهیزات ثابت انجام می‌شود. کشیدن سه دندان آسیای کوچک ابتدایی برای کم شدن بهم ریختگی دندان‌ها و اصلاح کراس ‌بایت قدامی با به عقب کشیدن بخش جلویی پایینی در ابتدا دندان‌های نیش پایین و سپس چهار دندان پیش با استفاده از سیم ارتودنسی فولادی و کش‌های کلاس سه انجام می‌شود. پس از دستیابی به اوربایت و اورجت مناسب، یک سیم ارتودنسی نیکل تیتانیومی نصب می‌شود و پس از آن از سیم ارتودنسی فولادی ضد زنگ استفاده خواهد شد.

  • برای بخش عقبی از یک دکمه لینگوال و کش‌های عرضی استفاده می‌شود.
  • انکوریج در قوس پایین دندان با قوس لینگوال حاصل می‌شود.
  • نگهداری دندان‌ها پلاک‌های نوع هاولی در هر دو قوس انجام می‌گیرد.
  • کل مدت زمان درمان یک سال و هشت ماه خواهد بود.

نتایج ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی کلاس سه

با این درمان، بهبود در بافت‌های نرم حاصل شده و طرح لب بهتر، عملکرد مناسب دندان‌های آسیای کوچک و نیش بالا، تناسب کلاس یک دندان‌های نیش و اسیا در هر دو طرف، مرتب شدن خطوط میانی دندان‌ها، بهبود طرح لبخند، اوربایت و اورجت مناسب، بهداشت بافت‌های پریودنتال و عملکرد مناسب اکلوزال برای بیمار بدست می‌آید.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ