آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی فیشور سیلانت دندان

فیشور سیلانت یک مایع همرنگ دندان است که بر روی سطح دندان‌های آسیای بزرگسالان زده می‌شود تا از ایجاد پوسیدگی و سوراخ شدن دندان در سال‌های اولیه جلوگیری کند. این پوشش استفاده شده بر روی دندان دائمی است و چندین سال روی دندان باقی می‌ماند. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان فیشور سیلانت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف فیشور سیلانت

فیشور سیلانت با عنوان درمان دندانی پیشگیرانه تعریف شده است. به گونه‌ای تاثیرگذار یک ماده ی پلاستیکی شفاف روی سطح دندانهایتان قرار داده می‌شود تا به حفاظت آنها کمک کند و از ورود باکتری به شیارها جلوگیری کند. سیلانت‌ را می‌توان برای همه دندان‌هایی که شیار یا حفره دارند بکار برد به شرط آن که سطح آن عمیق باشد و پرکننده‌های قبلی در آن نباشد (قبلا پر نشده باشد). سیلانت را معمولا برای دندان‌های آسیا و دندان‌های آسیای کوچک نیز بکار می‌برند.

علل نیاز به انجام فیشور سیلانت

سطوح گاز زدن دندان‌های عقب شما دارای شکل‌های پیچیده‌ای از شیارها و حفره‌ها هستند. حفره‌ها، فرورفتگی‌های عمیق در دندانتان هستند و فیشورها، شیارها و گودی‌ها هستند و از این رو است که واژه فیشور سیلانت به کار میرود. اگر شکل شیارها کاملا ساده و سطحی باشد می‌تواند محلی برای رشد باکتری‌ها شود. پرزهای مسواکتان ممکن است نتواند به پلاک و مواد غذایی بجا مانده که بر روی دندانتان چسبیده‌اند، برسند و این می‌تواند در طول زمان منجر به پوسیدگی دندان‌هایتان شود. احتمال ایجاد پوسیدگی دندان‌ها توسط فیشورها 5 برابر بیشتر از سطوح دیگر دندان است.

همه بچه ها نیاز به فیشور سیلانت ندارند. با این حال این موارد در زیر نشان داده شده‌اند:

  • پوسیدگی و پر کردن دندان‌های کودک خود
  • شیارهای عمیق و دشوار برای تمیز کردن
  • امکان خطر زیاد برای ایجاد پوسیدگی
  • بهداشت ضعیف

سیلانت در کمک به پیشگیری از پوسیدگی در شیارها خیلی موثر هست. فیشور سیلانت دقیقا مثل پرکننده‌های معمولی می‌تواند سال‌ها (از 5 تا 10 سال) با مراقبت و نگهداری صحیح باقی بماند. اگر سیلانت اآسیب ببیند یا بیفتد براحتی می‌توان آن را عوض کرد.

دندان‌های نیازمند فیشور سیلانت

فیشور سیلانت را به طور کلی روی دندان‌های آسیا معمولا اولین دندان آسیای دائمی، قرار می‌دهند اما اگر لازم باشد آنها را می‌توان روی دومین دندان آسیای دائمی هم قرار داد. اگر شما در یکی از اولین دندان‌های آسیای دائمی خود پوسیدگی داشته باشید. همه آنها (سه تای باقی مانده) باید درزگیری شوند و اگر بیشتر از یکی پوسیده شده باشد بهتر است همه دندان‌های دوم آسیاب دائمی هم درزگیری شوند. در کودکان به طور کلی دندان‌های آسیای کوچک درزگیری نمی‌شوند مگر در مواردی که کودک نیازهای ویژه یا شکل دندانی خیلی بد و نامطلوبی داشته باشد.

پاسخ به سوالاتی در مورد پرکردن دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

زمان مناسب برای انجام شیارپوشی دندان

سیلانت دندانی به طور کلی برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود. برای دندان نوزادان انجام نمی‌شود و برای دندان بزرگسالان به ندرت انجام می‌شود. بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت موقعی است که دندان تازه در آمده است و حتما طی دو سال اول رویش این کار انجام شود. برای اولین دندان آسیای دائمی این زمان حدود سن شش سالگی است و برای دومین دندان آسیای دائمی سن دوازده سالگی است.

دلیل اینکه بهترین کار این است که فیشور سیلانت را در اسرع وقت پس از اینکه دندان ایجاد شد انجام داد این است که در این زمان مینای دندان در ضعیف‌ترین حالت خود است. دندانپزشکان به مینای دندان با عنوان نابالغ اشاره می‌کنند که به این معناست که مینای دندان طی زمان به اندازه کافی طولانی مدتی در معرض دهان و فلوراید قرار نگرفته است تا سفت و محکم شود.

با این حال، در هر سنی که شما آسیب‌پذیرتر هستید و احتمال می‌رود که کمی پس از اینکه دندانهایتان شکل گرفت با مشکلاتی روبرو شوید، الگوهای (شکل‌های) دندانهایتان ممکن است پوسیده شود. در بزرگسالان گاهی ترمیم رزینی پیشگیرانه انجام می‌شود. ترمیم رزینی پیشگیرانه ترکیبی است از یک ماده پرکننده سفید کوچک به نام aka که یک ترمیم رزینی در بالای دندانتان می‌باشد (جایی که پوسیدگی صورت گرفته است) و یک فیشور سیلانت پیشگیرانه.

نحوه انجام فیشور سیلانت

قرار دادن فیشور سیلانت یک فرایند ساده بدون درد است که می‌تواند توسط دندانپزشک انجام شود و نیاز به هیچ داروی بیهوشی ندارد. لازم است که دندان‌ها تمیز شوند، مواد داخل آنها خارج شده و سپس خشک شوند. پوشش مایع سپس روی دندان‌ها مانند رنگ کشیده می‌شود و با یک وسیله سبک کار گذاشته می‌شود تا وقتی که سفت شود. گذاشتن فیشور سیلانت برای هر دندان کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد. شما پس از انجام شدن این فرایند هنگامی که سیلانت کاملا کار جاگذاری شود راحت قادر به خوردن و نوشیدن هستید. فیشور سیلانت معمولا سفید رنگ هستد که به خوبی همرنگ دندان‌ها می باشد و هنگام صحبت کردن دیده نمشود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مراقبت از فیشورسیلانت

سیلانت یک پوشش یا محافظ محکم و مقاوم است، اما در طول زمان نیز فرسوده و ساییده می‌شود. مطمئن شوید که از دندان‌هایتان برای گاز زدن مواد خیلی سفت استفاده نمی‌کنید، حداقل دو بار در روز دندان‌هایتان را تمیز کنید، و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که شیارپوش هنوز سالم است و هیچ پوسیدگی در زیر آن شروع به ایجاد شدن نکرده است، چکاپ‌های منظم لازم هستند.

میزان درد فیشور سیلانت

فرایند کاملا بدون سوراخ کردن است و کودکتان پس از انجام درمان فیشورسیلانت احساس کاملا عادی روی دندانهایش خواهد داشت.

میزان ماندگاری فیشور سیلانت

فیشور سیلانت معمولا سال‌ها باقی می‌ماند، اما از آن جایی که می‌تواند در طول زمان فرسوده و ساییده شود، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

مراحل استفاده از موم ارتودنسی

روشهای مختلف عمل جراحی لثه

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ