بررسی تراش دندان قبل از اینویزیلاین

بررسی تراش دندان قبل از اینویزیلاین | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

دلایل و نحوه تراش دندان قبل از اینویزیلاین

اینویزیلاین در برخی از مواقع با نام بریس شفاف شناخته می‌شود. البته این نوع بریس با بریس‌های فلزی بسیار متفاوت می‌باشد. اینویزیلاین نوعی ارتودنسی متحرک محسوب می‌شود و شخص می‌توان آن را جهت مسواک کردن و در زمان غذا خوردن خارج کند. همین مطلب باعث سهولت در استفاده این نوع ارتودنسی نسبت به بریس‌های فلزی می‌شود، چرا که دیگر نیازی نیست شخص نگران یادگیری نحوه غذا خوردن یا مسواک زدن به همراه این نوع ارتودنسی شود. بسیاری از افراد خصوصاً بزرگسالان و نوجوانان تمایل به استفاده از اینویزیلاین دارند چرا که شفاف است و قابل مشاهده نمی‌باشد. همچنین مدت زمان درمان با استفاده از اینویزیلاین معمولاً کمتر از زمان مورد نیاز جهت استفاده از بریس‌های عادی است. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان تراش دندان قبل از اینویزیلاین را بررسی خواهیم کرد.

اینویزیلاین برای کودکان موجود نمی‌باشد، ولی برای نوجوانانی که بیشتر دندان‌های دائمشان رشد کرده است مناسب می‌باشد. الاینرهای اینویزیلاین برای مدت حدود دو هفته قابل استفاده هستند و سپس بایستی با الاینرهای جدید جایگزین شوند. هر دسته الاینر برای دندان‌های هر شخص به طور جداگانه طراحی می‌شود.

استفاده از اینویزیلاین در مواردی مانند چرخش دندان‌ها و ناهم‌راستایی شدید دندان‌ها توصیه نمی‌شود. جهت اطمینان از نیاز به استفاده از اینویزیلاین بایستی به متخصص ارتودنسی مراجعه شود.

تراش دندان

تراش دندان با نام تراش مینای بین دندان نیز شناخته می‌شود. در این روش مقداری از سطح خارجی دندان به نام مینا (بین دندان‌ها) تراشیده می‌شود. به کمک این روش می‌توان عرض دندان را تا اندازه 2/1 میلی‌متر کاهش داد. فضای ایجاد شده توسط روش تراش دندان جهت صاف کردن دندان قابل استفاده است.

تراش دندان معمولاً جهت رفع نامرتبی دندان‌ها و یا به عنوان درمان مقدماتی ارتودنسی جهت بهبود راستای دندان‌ها استفاده می‌شود. در برخی از مواقع چنانچه دندان‌های جلویی فک بالا و پایین به طور صحیح بر روی یکدیگر قرار نگیرند، از تراش دندان جهت مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. کاهش اندازه دندان‌های نامرتب ممکن است ساده‌تر از به‌کارگیری ونیر یا روکش جهت افزایش اندازه دندان‌هایی باشد که بیش از حد باریک هستند.

زمان نیاز به تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

تراشیدن دندان همیشه جهت به‌کارگیری اینویزیلاین الزامی نیست، ولی می‌تواند به رفع نامرتبی دندان‌ها و حذف نیاز به کشیدن دندان پیش از اینویزیلاین کمک کند.

پیشرفت در زمینه اینویزیلاین باعث شده است که جهت رفع نامرتبی دندان، درمان پیش از تراش دندان امکان‌پذیر باشد. در گذشته تراش دندان قبل از اینویزیلاین در برخی از مواقع منجر به تراشیدن ناخواسته دندان‌های مجاور می‌شده است. ولی امروزه متخصص ارتودنسی می‌تواند تراش دندان را در خلال درمان اینویزیلاین انجام دهد. (زمانی که دندان مورد نظر جهت تراشیدن، برای استفاده ابزار ارتودنسی در موقعیت بهتری قرار دارد و تراشیدن بدون تماس با دندان‌های مجاور صورت می‌گیرد).

دلایل عقب رفتگی لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

یکی دیگر از مزایای تراش دندان قبل از اینویزیلاین این است که سطح صاف ایجاد شده توسط تراش دندان باعث می‌شود تا دندان پس از پایان درمان ارتودنسی به صورت صاف و مستقیم باقی بماند.

نحوه انجام تراش دندان

تراش دندان باعث ایجاد درد نمی‌شود. این روش با استفاده از دریل و یا به صورت دستی بوسیله نوار مخصوص تراش انجام می‌شود. دریل معمولاً زمانی استفاده می‌شود که مقدار زیادی از مینای دندان بایستی تراشیده شود. با توجه عدم وجود درد در زمان تراش دندان، معمولاً از بی‌حسی استفاده نمی‌شود. امکان دارد سوزش خفیف ناشی از ارتعاش سطح دندان در اثر تراش ایجاد شود.

متخصص ارتودنسی در زمان درمان، ارزیابی لازم را انجام داده و از تراش میزان مورد نیاز از مینای دندان اطمینان حاصل می‌کند. پس از پایان تراش دندان امکان دارد فواصل بسیار کوچکی بین دندان‌ها ایجاد شده باشد. این روش جهت کمک به حرکت راحت‌تر دندان‌ها با اینویزیلاین انجام می‌شود و با گذشت زمان، این فواصل با حرکت دندان در راستای مناسب بسته خواهند شد.

میزان درد  تراش دندان

مینای دندان سازنده لایه خارجی دندان می‌باشد. در مینای دندان هیچ عصبی وجود ندارد و در نتیجه دردی در زمان درمان احساس نخواهد شد. تنها لایه نازکی از مینا برداشته خواهد شد و بنابراین به استفاده از بی‌حسی نیازی نمی‌باشد. تنها ممکن است احساس فشار یا کشیدگی در زمان درمان احساس شود. در برخی از مواقع جهت ایجاد فضای موقتی بین دندان‌ها، حلقه‌های لاستیکی کوچکی به نام جدا کننده (سپراتور) یک هفته پیش از تراش دندان بین دندان‌ها قرار می‌گیرند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

میزان احتمال پوسیدگی با تراش دندان

دندان‌پزشک تنها بخش کمی از مینای دندان را تراش می‌دهد. مینای باقیمانده دندان جهت حفظ سلامت دندان کافی خواهد بود. بر طبق تحقیقات انجام شده، میزان پوسیدگی دندان پس از تراش بیشتر از پوسیدگی دندان در حالت عادی نمی‌باشد. امکان دارد پس از تراش دندان، دندان‌پزشک پوشش موقتی فلوراید بر روی دندان قرار دهد تا به ترمیم مینای دندان کمک شود. جهت حفاظت از مینای دندان، امکان دارد استفاده از دهان‌شویه مخصوص توصیه شود.

معایب تراش دندان قبل از اینویزیلاین

در صورتی که سطح دندان توسط دندان‌پزشک پولیش نشود، پس از تراش دندان امکان تجمع پلاک بر روی دندان افزایش پیدا می‌کند. عوارض دیگر ناشی از تراش دندان توسط دندان‌پزشک برای بیمار شرح داده می‌شوند. هر گونه سؤال بایستی با دندان‌پزشک مطرح شود. پیش از انجام ارتودنسی، بیمار بایستی از روند درمان به طور کامل اطلاع داشته باشد.

میزان هزینه تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

عوامل متعددی بر هزینه تراش دندان قبل از اینویزیلاین تاثیر می‌گذارند. هزینه تراش دندان به محل جغرافیایی، متخصص ارتودنسی که روند درمان بر عهده دارد، تعداد دندان‌هایی که به تراش نیاز دارند، میزان تراش مورد نیاز و دشواری روند درمان بستگی دارد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ