حفظ سلامت دهان و دندان بزرگسالان

حفظ سلامت دهان و دندان بزرگسالان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی حفظ سلامت دهان و دندان بزرگسالان

 در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان حفظ سلامت دهان و دندان بزرگسالان را مورد بررسی قرار می دهیم.

مسواک زدن دائمی و اصولی دندان‌ها

سطوح خارجی دندان‌ها را با حرکت‌های دورانی کوچک مسواک تمیز کنید. مسواک را به گونه‌ای حرکت دهید که در هر حرکت دو یا سه دندان را پوشش دهد. مسواک را با زاویه 45 درجه روی خط لثه بگذارید. از مسواک نرم استفاده کنید، فشار ملایمی را وارد کنید و مطمئن شوید که هیچ نقطه‌ای از دهان، از جمله دندان‌های عقبی و لثه‌ها، از قلم نیافتاده است. سطوح خارجی تمام دندان‌ها را به این روش مسواک بزنید.

برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان‌ها باید زاویه مسواک را تغییر دهید. برای مثال به منظور تمیز کردن دندان‌های جلویی باید مسواک را به طور عمودی بگیرید و آن را با حرکت‌های کوتاهی روی دندان بکشید. این حرکت‌های رو به بالا و پایین را روی تمام دندان‌ها و لثه‌های جلوی دندان تکرار کنید.

مسواک زدن سطوح جونده دندان‌های آسیا بسیار مهم است. مسواک را با فشاری ملایم به اندازه‌ای به جلو و عقب حرکت دهید که هر بار روی دو یا سه دندان کشیده شود. محل مسواک را تغییر دهید تا مسواک با تمام سطوح در تماس باشد. عجله نکنید، به آرامی و با حوصله تمام دندان‌ها را مسواک بزنید. بهتر است روبروی آیینه مسواک بزنید تا هیچ دندانی جا نیافتد. پس از آن که مسواک زدنتان تمام شد، دهانتان را کامل شستشو دهید تا پلاک یا ذرات باقیمانده‌ای که از بین دندان‌ها درآمده است. از دهان خارج شود. اگر هنگام مسواک زدن احساس درد کردید یا درباره روش صحیح مسواک زدن سوال دارید، با ما تماس بگیرید.

استفاده صحیح از نخ دندان

بیماری لثه غالباً از التهابی نشأت می‌گیرد که عامل آن جمع شدن باکتری بین دندان‌ها و لثه‌ها است. نخ کشیدن یکی از موثرترین روش‌ها برای زدودن پلاک از سطوح بین دندانی و نزدیک لثه‌ها است که دسترسی به آنها سخت است. البته همان‌طور که درباره مسواک زدن نیز گفتیم، روش صحیح نخ کشیدن ، به طور کلی آموزش مراقبت صحیح از دهان و دندان کودکان و بزرگسالان بسیار مهم است. هر روز به شیوه درست بین تمام دندان‌ها را نخ بکشید تا سلامت دهان و دندان به خطر نیافتد.

حدود 50 سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید و دور انگشت‌های میانی هر دو دست بپیچید. حدود 3 تا 5 سانتی‌متر از نخ را بین انگشت اشاره و شست بگیرید تا بیشترین کنترل را بر نخ داشته باشید.

  • نخ را با حرکت رو به جلو و عقب ملایم بین دندان‌ها ببرید.
  • نخ را یکباره با فشار بین دندان‌ها نبرید.
  • نخ را به سمت خط لثه حرکت دهید و سپس دور دندان را تمیز کنید.
  • نخ را روی سطح دندان به بالا و پایین بلغزانید و به آرامی زیر خط لثه ببرید.
  • نخ را بالای خط لثه بیاورید و همین روند را برای دندان‌های دیگر تکرار کنید.
  • نخ را محکم روی لثه فشار ندهید، چون ممکن است بافت لثه بریده شود.

هر بار که نخ را از بین دو دندان خارج می‌کنید. آن قسمت از نخ را کنار بگذارید. و با بخش تمیزی از نخ به سراغ دندان‌های بعدی بروید. نخ کشیدن دندان‌های عقب فک پایین و بالا را فراموش نکنید.

علل انواع تغییر رنگ لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

تاثیر دهانشویه در سلامت دهان و دندان بزرگسالان

اگر می‌خواهید دهان و دندان‌هایتان را سالم نگه دارید، دهانشویه را فراموش نکنید. پس از مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها حدود 20 میلی لیتر دهانشویه را به مدت حداقل 30 ثانیه در دهان بگردانید و سپس آن را تف کنید. تا نیم ساعت پس از استفاده از دهانشویه هیچ چیز نخورید تا دهانشویه اثر خود را بگذارد. البته به خاطر داشته باشید که دهانشویه را نمی‌توان جایگزین مسواک و نخ دندان کرد.

انجام معاینه و جرم‌گیری دوره ای

به طور منظم برای جرم‌گیری دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید. تا متخصص پلاک و مواد دیگری را که به مرور روی دندان‌ها جمع شده است، پاک کند. همچنین دندانپزشک روش‌های دیگری، مانند فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت، را برای حفظ و ارتقاء سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری لثه و عوارض جدی توصیه می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مراقبت از دندان‌های حساس

دندان‌های برخی بیماران پس از درمان نسبت به دماهای بسیار بالا یا پایین حساس می‌شود. این حساسیت دندانی کوتاه مدت است. البته به شرطی که دهان تمیز نگه داشته شود. اگر دندان‌ها مدتی طولانی حساس باشد. باید برای رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه نمود. دندانپزشک استفاده از خمیردندان مخصوص یا دهانشویه را برای رفع حساسیت دندانی و رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه می‌کند.

اهمیت تغذیه در سلامت دهان و دندان بزرگسالان

رژیم غذایی متعادل و سالم نقش مهمی در مراقبت از دندان‌ها و بهداشت دهان و حفظ سلامتی آنها دارد. عادت‌های غذایی تاثیر مستقیمی بر سلامت دهان دارد. کربوهیدرات‌ها، قندها و خوراکی‌های نشاسته‌ای مانند کیک، نان یا شیرینی باعث می‌شود که باکتری‌های موجود در دهان اسید تولید کند و حمله اسیدی به دندان‌ها شروع شود. بنابراین بهتر است این تنقلات را همراه با غذا یعنی زمانی میل کنید که مقدار آب دهان زیاد است و جریان بزاق اجازه نمی‌دهد باقیمانده مواد غذایی در دهان بماند.

اگر بین وعده‌های غذا تنقلات میل کنید و پس از آن دندان‌ها را مسواک نزنید. منبع تغذیه‌ای پایان‌ناپذیری را در اختیار باکتری‌ها قرار می‌دهید که نتیجه آن ایجاد پلاک و در نهایت کرم خوردن و پوسیدگی دندان‌ها است.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ