دانستنی هایی در مورد روکش دندان

دانستنی هایی در مورد روکش دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

دانستنی هایی در مورد روکش دندان

در ادامه این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی دانستنی هایی در مورد روکش دندان خواهیم پرداخت.

مراحل روکش کردن دندان به این صورت است:

• دندانپزشک دهانتان را معاینه می کند و عکس پرتوی ایکس از دندان مورد نظر می گیرد تا وضعیت پوسیدگی داخل دندان و وضعیت ریشه ‌های آن مشخص شود.
  • سپس دندان باید آماده سازی شود. در فرآیند آماده سازی، دندان تراشیده می شود تا فضای کافی برای اضافه شدن روکش ایجاد شود.
  • از دندان قالب گیری میشود. سپس برای ساخت ترمیم قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود.
  • پس از آماده شدن روکش، دندانپزشک روکش را روی دندانتان گذاشته و آن را امتحان و در صورت نیاز، تنظیم می‌کند.
  • اگر مشکلی وجود نداشته باشد روکش به دندان متصل می شود.

نحوه اتصال به دندان

نوع اتصال روکش به دندان در مورد روکش موقتی و دائمی اندکی تفاوت دارد. روکش دندان موقتی تنها تا زمانی باید روی دندان بماند که روکش دندان دائمی آماده شود. برای چسباندن روکش دائمی از چسبی استفاده می شود که پیوند شیمیایی با مینای دندان برقرار می کند و قابل جدا شدن نیست. اما چسبی که برای روکش موقتی استفاده می شود ضعیف تر است و به راحتی می‌توان آن را جدا کرد.

درد و حساسیت دندان پس از روکش

گاهی اوقات ممکن است پس از روکش کردن دندان، درد یا حساسیت دندان داشته باشید. معمولاً درد یا حساسیت دندان پس از روکش کردن موقتی است و مشکل جدی محسوب نمی شود. ممکن است روکش دندان زیادی بلند بوده و به دندان مقابل فشار می‌آورد. در نتیجه دندان درد می گیرد. در این صورت تنها کافیست مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش تنظیم شود.

مطلب پیشنهادی : تاثیرات مکیدن انگشت و پستانک بر دندانهای کودک

اما در برخی موارد علت آن مشکلات جدی تری است. مثلا ممکن است دندان در هنگام تراشیدن و یا از قبل، دچار عفونت بوده یا عصبهای آن آسیب دیده باشند. در این صورت باید روکش برداشته شده و دندان تحت درمان قرار بگیرد. اگر پس از روکش کردن درد یا حساسیت دندان دارید با دندانپزشک صحبت کنید تا این وضعیت بررسی شود.

پوسیدگی زیر روکش دندان

توصیه می شود هر شش ماه یک بار یا دست کم سالی یک بار برای بررسی وضعیت دندان ها و ترمیم های دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که مشکلی به وجود آمده است به موقع درمان شود.‌

در مواردی که روکش کهنه و قدیمی شده است و یا به دلایل دیگر بخش‌هایی از آن از دندان جدا شده است، باکتری ها به زیر روکش نفوذ کرده و در فضایی امن شروع به تکثیر می کنند. اگر به موقع متوجه این اتفاق نشوید، دندان زیر روکش دچار پوسیدگی و کرم خوردگی می شود.‌

ممکن است این وضعیت را متوجه نشوید تا زمانی که پوسیدگی پیش رفته و گسترش می یابد. اگر برای معاینه چکاپ به دندانپزشک مراجعه نکنید احتمالاً با دندان درد یا حساسیت دندان، به دندانپزشک مراجعه می‌کنید و متوجه این مشکل می‌شوید.

برای درمان پوسیدگی زیر روکش، دندانپزشک روکش را از دندان جدا می کند و بخش های پوسیده دندان را تراشیده و تخلیه می کند. اگر هنوز عفونت به پالپ دندان نرسیده باشد و نیازی به عصب کشی نباشد دندان پر شده و با روکش دندان جدید محافظت می شود. اگر عفونت به پالپ رسیده باشد ابتدا باید عصب کشی انجام شود و پس از آن دندان برای محافظت بیشتر روکش می شود.

مزیت ها و معایب لمینت متحرک دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

اطلاع از زمان تعویض روکش

اگر روکش دندان برای زیبایی کار شده باشد هر زمانی که زیبایی خود را از دست داده باشد می‌توانید آن را تعویض کنید. اما به طور کلی روکش دندان تمام سرامیکی و سرامیکی فلزی طول عمری بین ۵ تا ۱۵ سال دارند. بنابراین پس از این مدت باید روکش عوض شود. هر زمانی که دندانپزشک فکر می‌کند روکش خوب است و مشکلی ندارد، نیازی نیست آن را عوض کنید. در مورد روکش های فلزی طول عمر بیش از ۲۰ سال برآورد می شود.

گاهی اوقات هم به دلایل دیگر نیاز به تعویض روکش پیدا می کنید:

• پسروی لثه اطراف دندان
  • ورم لثه یا درد دندان
  • استهلاک و آسیب دیدگی روکش
  • بد رنگ شدن روکش

طول عمر و ماندگاری روکش دندان اگر مراقبت نشود تا ۵ سال است اما اگر به بهداشت دهان و دندان رسیدگی شود و نخ دندان هر روز استفاده شود عمر روکش دندان به ۱۵ سال می رسد. همچنین با مراجعه ی هر شش ماه به دندانپزشک و استفاده از بهترین نوع روکش، عمر آن نیز به ۲۰ الی ۳۰ سال خواهد رسید.

مراقبت از روکش دندان

هنگامی که دندان خود را روکش می‌کنید باید بیشتر مراقب دندان خود باشید.

• غذاهای سفتی که ممکن است باعث لب پر شدن یا شکستن روکش دندان شوند، نباید بجوید.
  • باید همیشه مرتب مسواک بزنید تا هم سلامت لثه اطراف دندان حفظ شود و هم روکش دندان زیبایی خود را حفظ کند و جرم نگیرد.
  • پس از هر بار غذا خوردن، دندان‌های خود را مسواک بزنید. اگر جایی هستید که امکان مسواک زدن ندارید دهان خود را با آب کامل شست و شو بدهید. هر روز نخ دندان بکشید تا لابه لای دندان ها تمیز شود. اگر روش صحیح مسواک زدن را بلد نیستید از دندانپزشک بپرسید چرا که خیلی مهم است دندانها را درست مسواک بزنید.
  • برای مسواک زدن از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید. خمیر دندان فلوراید دار تهیه کنید.
  • مسواکی با موهای نرم بخرید و از مسواک های سفت استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث صدمه زدن به لثه و پس روی آن شوند.
  • هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

ضرورت روکش کردن دندان عصب کشی شده

همه ی دندان هایی که درمان ریشه می شوند لزوما نیازی به روکش دندان عصب کشی شده ندارند، آنهایی که نیم و یا دو سوم تاج دندان را از مواد پر کننده استفاده می کنند بهتر است روکش شوند، زیرا این دندان ها ضعیف شده اند و احتمال شکستگی آنها زیاد می شود.

نحوه روکش دندان فوری و متحرک

به روکش دندان فوری و متحرک، اسنپ آن اسمایل می گویند. این روش به تازگی کشف شده است و برای افرادی که نمی خواهند سطح دندانهایشان تراشیده شود و به سرعت دندانهای زیبایی داشته باشند، مناسب است.

این روش دائمی نیست و می توان فقط در مهمانی ها، مراسم و موقعیت هایی که برایتان مهم است از آن استفاده نمایید. به صورت یکپارچه و دندانهای به هم متصل شده درست می شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.