علل انجام رادیولوژی دهان و دندان

علل انجام رادیولوژی دهان و دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی علل انجام رادیولوژی دهان و دندان

عکس رادیولوژی دندان به عکس هایی گفته می شود که دندانپزشک برای ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان استفاده می کند. این عکسها با تاباندن مقدار کمی اشعه ایکس به دهان گرفته می‌شوند. با عکس رادیولوژی دندان میتوان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، نهفتگی دندان و وضعیت ریشه ها را بررسی کرد. در ادامه این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی علل انجام رادیولوژی دهان و دندان خواهیم پرداخت.

علل نیاز به رادیولوژی دهان و دندان

عکس رادیولوژی دندان معمولاً در چکاپ سالانه دندانپزشکی گرفته می شود تا وضعیت دندان ها و ریشه های آنها مشخص شود. در بعضی افراد دفعات بیشتری باید عکس دندان گرفته شود. البته اگر بخواهید ایمپلنت نیز انجام دهید باید قبل از شروع کار و در حین کار، عکس رادیولوژی بگیرید.

این که چند وقت یک بار باید عکس رادیولوژی بگیری بستگی به عوامل زیر دارد:

  • سن شما
  • وضعیت سلامت دهان و بدن
  • علائم بیماری های دهان و دندان
  • سابقه پوسیدگی دندان یا پس روی لثه
  • در کودکان برای بررسی و نظارت بر رشد دندانهای دائمی و جلوگیری از مشکلات ارتودنسی دندان ممکن است بیشتر نیاز به عکس دهان باشد.

مطلب پیشنهادی : دانستنی هایی در مورد روکش دندان

عوارض و خطرات رادیولوژی دهان و دندان

اگر چه برای گرفتن عکس رادیولوژی از دهان، تحت تشعشع پرتوی ایکس قرار می گیرید اما مقدار تشعشع به قدری کم است که برای بزرگسالان و کودکان خطری ایجاد نمی کند. در عکس رادیولوژی دیجیتالی دهان میزان تشعشع از این هم کمتر است.

پیشگیری از عوارض عکس رادیولوژی دهان

معمولا هنگام گرفتن عکس رادیولوژی دهان، لباس محافظ سربی بر روی سینه، شکم و لگن قرار می گیرد تا از تشعشع در نواحی حساس بدن جلوگیری شود. همچنین یک یقه محافظه تیروئید برای کسانی که ممکن است دچار مشکلات تیروئید باشند، استفاده می شود. کودکان و زنانی که در سن باروری قرار دارند می تواند از یقه محافظ تیروئید بهره ببرند.

عکس رادیولوژی دهان در دوران بارداری

در دوران بارداری یا زمانی که فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است از قرارگیری در معرض هر نوع اشعه ایکس پرهیز کنید. در صورتی که باردار هستید و به دندانپزشک مراجعه کرده اید حتما این موضوع را به اطلاع او برسانید تا در صورتی که ضرورتی ندارد عکس دهان از شما گرفته نشود. چرا که قرارگیری در معرض تشعشع برای جنین در حال رشد ممکن است عوارضی به وجود بیاورد. با این حال در صورت لزوم با لباس محافظ میتوان جلوی تشعشع به جنین را گرفت.

علل انجام رادیولوژی دهان و دندان

آمادگی برای عکس رادیولوژی دهان

گرفتن عکس از دهان نیازی به آمادگی خاصی ندارد پیش از مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های خود را باید مسواک بزنید تا کاملاً تمیز باشند. پیش از گرفتن عکس، جلیقه محافظ سربی بر روی سینه و شکم می پوشید.‌ سپس دستگاه عکس برداری در اطراف سر شما قرار می گیرد تا عکس هایی از دهان تهیه کند.

تعریف عکس opg

Opg مخفف کلمه Ortho Pantomo Gram می باشد و یک نوع عکس رادیولوژی برای تشخیص دقیق مشکلات فک و خرابی های دندانها است. یکی از بهترین روش های تصویر برداری است زیرا با اشعه ایکس انجام می شود و ضرر و آسیبی به بدن نمی رساند. همچنین این نوع عکس جزئیات دهان و دندان را به وضوح نشان می دهد. در کمتر از ۳۰ ثانیه می توان عکس OPG تهیه کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

احتمال سرطان در عکسبرداری رادیولوژی دندان

تمام عکس های رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و غیره چون با اشعه ایکس و امواج رادیویی انجام می شوند خطرناک هستند و احتمال سرطان را در بیماران بوجود می آورد. اما اگر با دوز کم باشد و زیاد تکرار نشود مشکلی برای بیمار بوجود نمی آورد.

عکس رادیولوژی دندان نیز به همین مراتب عمل می کند اما بر اساس بررسی ها و تحقیقات گفته شده است اشعه ایکس مورد استفاده در دندانپزشکی دوز بسیار کمی دارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

چگونگی انجام تصویربرداری رادیوگرافی دهان و دندان

روش مستقیم :

در این روش در داخل دهان یک سنسور الکترونیکی قرار می دهند تا عکس دندان ها بر روی آن ثبت شود.

روش غیر مستقیم :

در این روش از دستگاه اسکنر فیلم استفاده می شود تا عکس های رادیولوژی قدیمی را بتوان مانند عکس های دیجیتالی مشاهده کرد.

روش نیمه مستقیم :

در این روش هم از سنسور الکترونیک استفاده می شود و هم از اسکنر. زمانی که بخواهید عکس های رادیولوژی را به فیلم دیجیتالی تبدیل کنید باید از این روش استفاده کنید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ