راه های درمانی عقب رفتگی لثه

راه های درمانی عقب رفتگی لثه | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

آشنایی با راه های درمانی عقب رفتگی لثه

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به بررسی راه های درمانی عقب رفتگی لثه خواهیم پرداخت. بهترین کار این است که سعی کنید با درک چگونگی بروز آن و انتخاب عادات سالم که می‌تواند خطر ابتلا شما را کاهش دهد، از وقوع عقب رفتگی لثه جلوگیری کنید. با این حال، گاهی اوقات نمی‌توانید از عقب رفتگی لثه جلوگیری کنید و برای جلوگیری از پیشرفت و معکوس کردن اثرات، باید درمان شود.  دو روش اصلی برای عقب رفتگی لثه وجود دارد:

روش مقیاس گذاری

اگر بیماری لثه زود تشخیص داده شود و به ساختارهای زیر خط لثه آسیب نرساند، باید یک نظافت حرفه ای انجام شود. اگر حفره بین لثه و دندان شما بسیار عمیق است، ممکن است به جرم گیری و ترمیم ریشه نیاز باشد. این تمیزکاری عمیق دارای دو قسمت است. پوسته پوسته شدن زمانی است که دندانپزشک شما پلاک و تارتار (پلاک سخت شده) را در بالا و زیر خط لثه برداشته و مطمئن می‌شود که تا انتهای حفره را تمیز کنید. سپس دندانپزشک ترمیم ریشه را آغاز می‌کند، ریشه‌های دندان‌های شما را درمان و تمیز می‌کند تا به لثه‌ها دوباره وصل شود. مقیاس گذاری و درمان ریشه ممکن است بیش از یک بار انجام شود و ممکن است به بی حس کننده موضعی نیاز داشته باشد.

بعد از تمیز کردن عمقی، ممکن است به مدت یک یا دو روز درد داشته باشید و تا یک هفته نیز حساسیت دندان داشته باشید. لثه‌های شما نیز ممکن است متورم، احساس حساسیت و خونریزی داشته باشد. برای جلوگیری از عفونت، کنترل درد یا کمک به بهبودی، دندانپزشک ممکن است یک قرص یا دهان شویه تجویز کند. دندانپزشک شما همچنین ممکن است دارو (داکسی سایکلین با دوز ساب آنتی میکروبیال) را مستقیماً به حفره پاک شده وارد کند.

دندانپزشک ویزیت دیگری را برای دیدن نحوه بهبودی لثه و اندازه گیری عمق حفره شما ترتیب می‌دهد. اگر آن‌ها عمیق تر شده باشند، ممکن است نیاز به درمان بیشتری باشد. مراقبت خوب از دندان در خانه برای جلوگیری از جدی شدن یا عود بیماری لثه ضروری است. دندان‌های خود را دو بار در روز با مسواک نرم، مسواک بزنید، روزانه بین دندان‌های خود را تمیز کنید، یک رژیم غذایی متعادل بخورید، از مصرف دخانیات خودداری کنید و مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان با پیوند لثه

برای موارد شدیدتر عقب رفتگی لثه دندان، دندانپزشک ممکن است پیوند لثه را برای ترمیم بافت آسیب دیده لثه و ترمیم دهان پیشنهاد کند. با پیوند لثه، دندانپزشک با جراحی بافت لثه بیمار یا بافت لثه آسیب دیده را برداشته و قسمت‌هایی از بافت لثه سالم و ظریف را در محل پیوند می‌زند تا نواحی تحت تأثیر را بازیابی کند.

چه انتظاری از عمل جراحی پیوند لثه دارید؟ ابتدا باید لثه‌های شما توسط یک پریودنتیست ارزیابی شود. اگر علائمی از التهاب لثه یا بیماری لثه فعال دارید، برای بازگرداندن سلامت لثه قبل از جراحی پیوند لثه به درمان نیاز خواهید داشت. به طور کلی، هرچه آسیب ناشی از عقب رفتگی لثه دندان شدیدتر باشد، دستیابی به پوشش کامل ریشه پس از جراحی پیوند لثه کمتر قابل پیش بینی است. پیوند لثه بسته به نیاز خاص شما چندین نوع مختلف دارد.

کاربردهای لیزر اربیوم در دندانپزشکی | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

تکنیک Chao Pin Hole

تکنیک Pin-hole یک گزینه درمانی با حداقل تهاجم ، سریع و مؤثر است، خصوصاً برای کسانی که از عقب رفتگی عمومی لثه رنج می‌برند. روش جراحی پین هول به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا بافت لثه موجود شما را از طریق چند سوراخ کوچک به اندازه نوک مداد در بافت لثه موجود قرار دهد. سپس از مجموعه خاصی از ابزارها برای شل شدن و کشش بافت لثه استفاده می‌شود و اجازه می‌دهد تا به آرامی در محل خود قرار گیرد تا ریشه دندان شما پوشانده شود. فواید مرتبط با این تکنیک این است که هیچ اسکاپل، بخیه یا پیوند بافت دهنده وجود ندارد.

پیوند پدیکل

گرافت های پدیکل از بافت‌های نرم مجاور ناحیه عقب رفته پیوند زده می‌شوند و بر روی دندان آسیب دیده جابجا می‌شوند. بافت نرم تا حدی برش خورده است بنابراین در یک لبه متصل می‌شود و به صورت جانبی چرخانده و بر روی ریشه بیرون آمده محکم می‌شود. این روش فقط برای افرادی که ناحیه وسیعی از بافت لثه در نزدیکی دندان دچار عقب رفتگی شده است، امکان پذیر است.

پیوند بافت همبند

از پیوند بافت همبند ساب اپیتلیال برای درمان ریشه‌های دندان بیرون آمده در اثر عقب رفتگی لثه دندان، استفاده می‌شود. در طی این روش جراحی لثه، یک برش کیسه ای کوچک در سقف دهان شما ایجاد می‌شود، بنابراین می‌توان لایه بافت همبند زیر لایه اپیتلیال بالایی را برداشت. سپس این بافت پیوندی منتقل شده و در جای خود در اطراف دندان در محل ایمن قرار می‌گیرد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پیوند لثه آزاد

از پیوند لثه آزاد در مناطق مشکل دار که با کمبود بافت کراتینه شده و عقب رفتگی لثه همراه هستند استفاده می‌شود. برای گرافت های آزاد لثه ای نیز از بافت سقف دهان استفاده می‌شود، اما به جای ایجاد فلپ، یک تکه کوچک از بافت مستقیماً از لایه خارجی سقف دهان (اپیتلیوم) برداشته می‌شود و این تکه برای پوشاندن دندان درگیر و منطقه تحت درمان استفاده می‌شود. اگر بافت لثه شما کاملا نازک باشد، ممکن است این روش جراحی لثه توصیه شود، زیرا پیوند می‌تواند به طور مؤثر به ایجاد یک منطقه مناسب از لثه متصل شده و به پوشش ریشه‌های در معرض کمک کند.

در طی عمل جراحی پیوند لثه، پریودنتیست شما مطمئن می‌شود که مقدار زیادی بی حسی موضعی دریافت کرده اید تا عمل بدون درد انجام شود و به شما اطمینان می‌دهد که احساس راحتی می‌کنید. پس از جراحی پیوند لثه، دردی که بیمار احساس می‌کند تا حد زیادی به نوع عمل جراحی لثه بستگی خواهد داشت. برای چند روز پس از عمل، اکثر بیماران ناراحتی ناشی از سوختن پیتزا را مقایسه می‌کنند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

نظر در"راه های درمانی عقب رفتگی لثه"

  1. روزبهانی

    1 ماه پیش درمان تیرگی لثه هام نزد دکتر حسین برجیان در اصفهان تمام شد و خیلی راضی هستم خواستم از این طریق از زحمات این دندانپزشک بینظیر تشکر کنم.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ