روش های انجام روکش دندان

روش های انجام روکش دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش های انجام روکش دندان

روکش دندان یک پوشش یا کلاهکی است که روی دندان قرار می‌گیرد. از نظر ظاهری، شبیه به قسمت بالایی دندان است – بخشی که در بالای لثه قابل مشاهده است. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان روش های انجام روکش دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

روکش دندان اغلب برای جایگزینی دندان‌هایی استفاده می‌شود که آسیب قابل‌توجهی دیده‌اند. اگر دندان شما دچار پوسیدگی شدید شده است، با حجم زیادی از مواد پرکننده پر شده است یا عصب‌کشی شده است یا بسیار ترک خورده است، روکش دندان ممکن است بهترین گزینه باشد. روکش دندان همچنین گزینه مناسبی برای دندان‌هایی است که در اطراف لبه‌ها پوسیده و خورده شده‌اند، مشکلی که می‌تواند ببر اثر دندان قروچه ی بیش از حد اتفاق بیفتد. از روکش دندان می‌توان برای جایگزینی یک دندان یا چند دندان استفاده کرد.

مزیت های روکش دندان

  • روکش‌های دندان اگر توسط یک دندان‌پزشک خبره انجام شود، ظاهری بسیار خوشایند خواهند داشت – به همان خوبی که لمینت های دندان این قدرت را در زیبایی دندان‌ها دارند.
  • با گذاشتن روکش دندان، تمام دندان اصلی پوشانده می‌شود، بنابراین از پوسیدگی آن محافظت می‌شود
  • روکش‌های دندان در محافظت از دندان‌ها در برابر شکستگی‌های غیرقابل‌ترمیم و عصب‌کشی‌ها کمک می‌کنند.

روش های کار گذاشتن روکش‌های دندان

روکش دندان به شیوه‌ی لبخند کامل

اگر گروه بزرگی از دندان‌ها مانند یک ردیف کامل یا کل دندان‌هایتان به روکش نیاز دارند، توصیه می‌شود که یک نمونه اولیه قبل از روکش‌های نهایی ساخته شود. این نمونه‌ی اولیه، یک روکش ساخته شده توسط لابراتوار دندان‌سازی است یا روکشی است که ظاهر و احساسی مانند روکش دائمی دندان دارد. این نمونه‌ی اولیه همچنین ممکن است تحت عنوان روکش موقت دندان، موقت طولانی‌مدت یا PMMA نامبرده شود. این روکش‌ها این امکان را به بیمار می‌دهد تا قبل از داشتن یک سری دندان‌های دائمی، تناسب و احساس دندان‌های جدید را بررسی کند.

نمونه اولیه همیشه بخشی از روند کار برای طراحی لبخند و توان‌بخشی کامل دهان است. پس از تأیید نمونه اولیه، اسکن دیجیتالی (مانند قالب‌گیری در روش سنتی) به دست می‌آید و ترمیم‌های نهایی توسط کامپیوتر با مشخصات دقیق نمونه اولیه برش داده می‌شوند. بسته به مواد مورد استفاده در روکش دندان، تغییرات و تفاوت‌های مختلفی در روند کار وجود خواهد داشت.

استفاده از لمینت برای مرتب کردن دندان‌های کج | بهترین دندانپزشک اصفهان

شیوه‌ی سنتی برای روکش دندان

اگر مشخص شود که یک یا دو روکش دندان بهترین گزینه برای شماست، دندان‌پزشک شما یک قالب از دندان شما درست می‌کند که برای ساخت روکش دندان به لابراتوار دندان‌سازی فرستاده می‌شود.

برای ایجاد فضای کافی جهت قرار دادن روکش دندان، ممکن است نیاز باشد که دندان‌پزشک بخشی از دندان موجودتان را بتراشد. ممکن است یک روکش موقت برای شما گذاشته شود تا فضای خالی و شکاف باقی‌مانده به خاطر دندان تراشیده شده را تا زمان آماده شدن روکش دائمی بپوشانید. وقتی روکش دندان دائمی آماده شد، مجدداً به مطب دندان‌پزشک خود مراجعه خواهید کرد و روکش دندان دقیق و محکم در جای خود و بر روی دندانتان قرار می‌گیرد.

روکش دندان با شیوه‌ی پیشرفته‌تر

امروزه دندان‌پزشکان یک راه‌حل بسیار کاربردی‌تری را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد روکش دائمی دندانتان را تنها در یک مراجعه انجام دهید؛ این رومش همچنین تحت عنوان ” روکش یک روزه” شناخته می‌شود. این کار با استفاده از فناوری CEREC که شامل یک مرکز طراحی و اسکن دیجیتال است که به یک دستگاه برش پرسلین متصل است، انجام می‌شود. این ترمیم‌ها از هر نظر عالی هستند – از نظر رنگ، فرم و تناسب! همه این‌ها در حالی است که دیگر نیازی به مراجعه‌ی دوم به دندان‌پزشکی نخواهید داشت. پس شاید دندانپزشکی به آن حدی که فکر می‌کردید، خیلی بد نباشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

میزان تراشیدن دندان برای روکش‌ دندان

از آنجایی که روکش دندان جایگزین قسمت زیادی از قسمت قابل رؤیت دندان می‌شود. لایه بیرونی نازک دندان لازم است تراشیده شود تا فضایی بین 0.5 تا 2 میلی‌متر، نسبت به لایه‌های پرسلین، ایجاد شود. در اصل، روکش دندان جایگزین پوسته نازک مینای دندان می‌شود که دندان را در همان اولین رویش دندان‌ها در داخل دهان پوشانده است.

درصورت پوسیدگی دندان، دندان‌پزشک شما قسمت پوسیده شده دندان را قبل از قرار دادن روکش دندان برمی‌دارد. در بیشتر موارد، قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان اصلی باید برای نگه داشتن روکش دندان، ترمیم و بازسازی شود. معمولاً برای ترمیم آن از یک ماده پرکننده‌ی کامپوزیت استفاده می‌شود که به رنگ دندان است. برخی از دندان‌پزشکان همچنان از آمالگام (پر کردن جیوه A.K.A.) استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از مواد آمالگام، این مواد مضرات زیادی را برای بیمار دارد، بنابراین از دندان‌پزشک خود سؤال کرده و اطمینان حاصل کنید که از ترمیم آمالگام برای پر کردن دندانتان استفاده نمی‌کند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

کاربرد انواع جراحی لثه

آشنایی با نحوه انجام لمینت دندان

روش های تشخیص و درمان بی‌ نظمی دندان‌

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ