کاربرد انواع جراحی لثه

کاربرد انواع جراحی لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی کاربرد انواع جراحی لثه

جراحی لثه گاهی اوقات برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های خاص لثه، مانند ژنژیویت و پریودنتیت ضرورت می‌یابد.  دندانپزشک دستورات دقیقی را پس از هر گونه عمل دندانپزشکی به بیمار اعلام می‌کند تا دوران بهبود با رعایت مراقبت‌های لازم به بهترین روش ممکن طی شود. چگونگی دوران نقاهت بعد از عمل به گستردگی عمل انجام شده بستگی دارد. بیماران معمولاً تا چند روز بعد از جراحی لثه باید داروی مسکن مصرف کنند. دندانپزشک موثرترین داروها را برای بیمار تجویز می‌کند. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان کاربرد انواع جراحی لثه را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربردهای جراحی لثه

عمل لثه با هدف درمان بیماری لثه و آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از کاربردهای جراحی لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد مجدد بافت‌ها و استخوان‌های آسیب دیده
  • پیشگیری از آسیب دیدن و از دست دادن دندان
  • کاهش فاصله‌های لثوی بین دندان‌ها که اصطلاحاً مثلث سیاه گفته می‌شود.
  • شکل دادن به استخوان فک به منظور کاهش خطر رشد باکتری‌ها در شکاف‌های استخوانی

از بین بردن باکتری و عفونت

جراحی لثه می‌تواند عارضه‌های بسیاری مانند ژنژیویت (التهاب لثه) را درمان کند. در واقع درمان بعضی بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه و بافت‌های اطراف آن مستلزم انجام جراحی است. ژنژیویت نوع خفیفی از بیماری لثه است که باعث خونریزی دادن، متورم شدن و قرمز شدن لثه‌ها می‌شود. ژنژیویت عموماً پی‌آمد کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد پلاک و جرم است. درمان تخصصی می‌تواند این عارضه را معکوس کند.

پریودنتیت نوع شدیدتری از بیماری لثه است و در واقع ژنژیویت پیشرفته و تشدید شده است. پریودنتیت باعث بروز واکنشی التهابی می‌شود که استخوان و بافت‌ها را تخریب می‌کند.

لثه‌ها در زمان رخ دادن فرآیند التهابی از دندان‌ها جدا می‌شوند. در نتیجه فضاهایی موسوم به پاکت ایجاد می‌شود. پاکت‌ها به محل تجمع باکتری‌ها تبدیل می‌شوند و در نتیجه عفونت ایجاد می‌شود. در نهایت دندان از دست می‌رود و استخوان آسیب می‌بیند.

انواع عمل جراحی لثه

دندانپزشک روش مناسب جراحی لثه را با توجه به نوع و شدت بیماری لثه انتخاب می‌کند. جراح دندانپزشک گاهی جرم‌گیری عمیق (اسکیلینگ) را قبل از جراحی برای زدودن جرم و باکتری از روی لثه‌ها و دندان‌ها انجام می‌دهد. روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه درمان دیگری است که به منظور صاف کردن سطوح ریشه‌های دندان انجام می‌شود. به این ترتیب مکان‌های کمتری برای جمع شدن باکتری‌ها و تشکیل پلاک وجود خواهد داشت. همچنین جرم جمع شده روی ریشه دندان در این عمل پاک می‌شود. جرم‌گیری عمقی و تسطیح سطح ریشه معمولاً هم‌زمان انجام می‌شوند.

راه های درمانی عقب رفتگی لثه | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ به بیمارانی توصیه می‌شود که با مشکل جمع شدن جرم در پاکت‌های عمقی مواجه هستند. جراح دندانپزشک لثه‌ها را از روی دندان‌ها کنار می‌زند و جرم جمع شده در پاکت‌ها را تمیز می‌کند. لثه‌ها پس از جرم‌گیری و پاکسازی دوباره در محل مناسب دور دندان‌ها بخیه زده می‌شود. گاهی اوقات لازم است که استخوان نیز در طول عمل لثه تراش داده شود.

پیوند استخوان

اگر استخوان دور ریشه دندان آسیب دیده و تخریب شده باشد. جراحی پیوند استخوان ضرورت می‌یابد. جراح استخوان جدید را جایگزین استخوان آسیب دیده می‌کند. استخوان لازم برای پیوند می‌تواند استخوان خود بیمار، استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی فرد دیگری باشد.

هدف از پیوند استخوان این است که دندان محکم در جای خود باقی بماند و دوباره رشد کند.

بازسازی هدایت شده بافت

جراح قطعه کوچکی از ماده‌ای تور مانند را بین بافت لثه و استخوان بیمار قرار می‌دهد. این ماده اجازه نمی‌دهد که لثه داخل فضاهای خالی مربوط به استخوان رشد کند. در نتیجه استخوان و بافت پیوندی دوباره در محل مناسب رشد می‌کند.

پیوند بافت

تحلیل رفتن لثه و پایین آمدن خط لثه پی‌آمد از بین رفتن بافت لثه است. در این حالت برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر لازم است که جراحی پیوند بافت نرم انجام شود. جراح دندانپزشک بافت لازم برای پیوند را از بخش دیگری از بدن می‌گیرد و آن را به ناحیه تحلیل رفتن لثه پیوند می‌زند. بافت پیوندی غالباً از سقف دهان گرفته می‌شود. پیوند بافت خطر آسیب‌دیدگی را در آینده کاهش می‌دهد و ریشه‌های نمایان و بدون محافظ دندان‌ها را می‌پوشاند.

سایر روش‌های جراحی لثه
  • جراحی با لیزر: هرچند در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که سودمندی و کارآمدی لیزردرمانی را در درمان بیماری‌های لثه تایید کند. اما برخی دندانپزشکان از لیزر برای کوچک کردن پاکت‌ها و بازیابی بافت پیوندی آسیب دیده استفاده می‌کنند.
  • پروتئین‌های تحریک کننده بافت: ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد بافت و استخوان به کار برده می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

آمادگی های قبل از جراحی لثه

دندانپزشک معاینه دقیقی را قبل از جراحی لثه انجام می‌دهد تا مطمئن شود که مانع و خطری برای انجام عمل لثه وجود ندارد.

دندانپزشکان معمولاً اقدامات زیر را در معاینه قبل از جراحی لثه انجام می‌دهند:

  • بررسی پرونده پزشکی بیمار و معاینه کامل بیمار
  • بررسی وضعیت دندان‌ها، دهان و فک و ارزیابی سلامت و استحکام دندان‌ها
  • بررسی وجود نشانه‌های عفونت، آبسه یا ضایعات دیگری که می‌تواند دوران بهبود بعد از جراحی را پیچیده‌تر کند.
  • توضیح دادن مزایا و خطرات احتمالی عمل لثه و اجازه گرفتن از بیمار برای انجام جراحی

 

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

کاربرد انواع روکش پرسلن به فلز

نحوه ساخت پروتزهای دندانی

مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ