روش های پیشگیری از عوارض برفک دهان

روش های پیشگیری از عوارض برفک دهان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی روش های پیشگیری از عوارض برفک دهان

قصد داریم در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان  به بررسی روش های پیشگیری از عوارض برفک دهان بپردازیم. به منظور کاهش خطر آفت دهان، موارد زیر را امتحان کنید:

  • جهت حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن خود، یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز، استفاده روزانه از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک خود رعایت کنید.
  • اگر دهان شما به طور مزمن خشک است، با پزشک خود ملاقات کنید و برنامه درمانی توصیه شده او را دنبال نمایید.
  • چنانچه دندان مصنوعی دارید، آن‌ها را قبل از خواب بردارید، به صورت روزانه تمیز کنید و از مناسب یا سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر از اسپری کورتیکواستروئید “corticosteroid” استفاده می‌کنید، پس از استفاده از آن، دهان خود را بشویید یا مسواک بزنید.
  • چنانچه دیابت دارید، به منظور کنترل سطح قند خون خود گام بردارید.
  • اگر در قسمت دیگری از بدن خود به عفونت مخمر مبتلا شدید، حتما آن را درمان کنید. در برخی موارد، عفونت می‌تواند از یک قسمت از بدن شما به قسمت دیگر منتقل شود.

مطلب پیشنهادی : علت ، علائم و درمان برفک دهان چیست؟

واگیر دار بودن برفک دهانی

اگر برفک دهانی دارید و در صورت بوسیدن، انتقال قارچ عامل این بیماری به شخص دیگر امکان پذیر است. در بعضی موارد ممکن است آن شخص برفک دهانی پیدا کند. همچنین قارچ عامل برفک دهان باعث عفونت مخمر در سایر اعضای بدن می‌شود. این امکان وجود دارد که شما قارچ را از یک قسمت از بدن خود به قسمتی از بدن شخص دیگری منتقل کنید.

اگر برفک دهانی، عفونت مخمر واژن یا عفونت مخمر آلت تناسلی دارید. می‌توانید قارچ را از طریق روابط واژینال، مقعدی یا رابطه دهانی به شریک زندگی خود منتقل کنید. چنانچه باردار هستید و به عفونت مخمر واژن مبتلا هستید، این امکان وجود دارد که قارچ را در حین زایمان به کودک خود منتقل کنید. اگر به عفونت مخمر سینه یا عفونت مخمر نوک پستان مبتلا هستید. این امکان وجود دارد که قارچ را هنگام شیردهی به کودک خود منتقل کنید. همچنین کودک شما در صورت داشتن برفک دهانی می‌تواند قارچ را به شما منتقل کند.

زمانی که کاندیدا آلبیکانس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در همه موارد باعث برفک دهانی یا انواع دیگر عفونت مخمری نمی‌شود. همچنین با توجه به این موضوع که کاندیدا آلبیکانس در محیط زیست ما بسیار رایج است. ایجاد عفونت مخمری به این معنا نیست که شما لزوماً آن را از شخص دیگری گرفته‌اید. در مورد برخی از عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می‌گردد، بیاموزید.

علت ، علائم و درمان برفک دهان چیست؟ | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

عوارض برفک دهان

در افرادی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند، برفک دهانی به ندرت عوارضی ایجاد می‌کند. در موارد شدید، این بیماری ممکن است به مری گسترش یابد. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد. احتمال بروز عوارض ناشی از برفک دهان بیشتر است. قارچ عامل برفک، بدون درمان مناسب ممکن است وارد جریان خون شده و به قلب، مغز، چشم یا سایر اعضای بدن گسترش یابد. این وضعیت به نام کاندیدیازیس تهاجمی یا سیستمیک “Systemic” شناخته می‌شود.

کاندیدیازیس سیستمیک می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اندام‌های تحت تأثیر آن شود. همچنین این شرایط می‌تواند یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی شناخته باشد که به آن شوک سپتیک “septic shock” می‌گویند.

رژیم غذایی در برفک دهان

تحقیقات بیشتری جهت تایید این موضوع که چگونه رژیم غذایی ممکن است بر آفت دهان تأثیر بگذارد لازم است. منابع معتبر نشان می‌دهند که خوردن برخی غذاهای پروبیوتیک یا مصرف مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است به کاهش رشد C. albicans کمک کند. با این حال برای آگاهی از نقشی که ممکن است پروبیوتیک‌ها در درمان یا جلوگیری از برفک دهان داشته باشند، تحقیقات بیشتری لازم است.

برخی از افراد بر این باورند كه محدود كردن یا اجتناب از برخی غذاها نیز می‌تواند به مهار رشد C. albicans كمك كند. به عنوان مثال برخی از افراد اظهار داشتند كه محدود كردن كربوهیدرات‌های تصفیه شده و قندها می‌تواند به درمان یا جلوگیری از برفك دهان و سایر عفونت‌های مخمری كمك كند.

“رژیم غذایی کاندیدا” بر اساس این باورها ایجاد شده است. با این حال این رژیم فاقد پشتیبانی علمی است. در مورد آن‌چه این رژیم غذایی می‌گوید و محدودیت‌های آن بیشتر مطالعه کنید.

عوامل خطرزا در ابتلا به برفک دهان

نوزادان، کودکان نوپا و مسن‌ترها بیشتر از سایرین دچار آفت دهان می‌شوند. برخی از شرایط پزشکی، درمان‌های خاص پزشکی و عوامل موثر سبک زندگی نیز می‌توانند با تضعیف سیستم ایمنی بدن یا بر هم زدن تعادل میکروب‌ها در بدن، خطر برفک دهان را افزایش دهند.

به عنوان مثال ممکن است ریسک ابتلای شما به برفک دهان طی شرایطی بیشتر شود:

  • شرایطی وجود دارد که باعث خشکی دهان می‌شود
  • دیابت، کم خونی، سرطان خون یا اچ آی وی داشته باشید
  • آنتی بیوتیک، کورتیکواستروئید “corticosteroids” یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کنید
  • درمان‌هایی به منظور بهبود سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی را دریافت می‌کنید
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از دندان مصنوعی

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

تشخیص برفک دهان

پزشک شما ممکن است به راحتی با بررسی دهان شما از نظر برجستگی‌هایی که ایجاد می‌کند. برفک دهان را تشخیص دهد. در برخی موارد این احتمال وجود دارد که پزشک به منظور تأیید تشخیص، از منطقه آسیب دیده نمونه‌برداری کند. پزشکان جهت انجام بیوپسی، قسمت کوچکی از برجستگی را از دهان شما می‌تراشند. سپس نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا از نظر وجود C. albicans مورد آزمایش قرار گیرد.

اگر پزشک شما به وجود برفک دهانی در مری شما مشکوک باشد. ممکن است برای تأیید تشخیص از روش سواب “swab” گلو یا آندوسکوپی “endoscopy” استفاده کند. جهت انجام یک کشت سواب گلو، پزشک شما با استفاده از یک سواب پنبه، نمونه بافتی را از پشت گلو شما می‌گیرد. سپس این نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند.

به منظور انجام آندوسکوپی، پزشک شما از یک لوله نازک با نور و دوربین متصل به آن استفاده می‌کند. آن‌ها “آندوسکوپ” را از طریق دهان و مری وارد می‌کنند تا وضعیت را بررسی کنند. همچنین ممکن است نمونه‌ای از بافت را جهت تجزیه و تحلیل بردارند.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ