روش های پیشگیری و درمان لکه سفید روی دندان

روش های پیشگیری و درمان لکه سفید روی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی روش های پیشگیری و درمان لکه سفید روی دندان

اگر لکه سفید روی دندان خفیف باشد و فرد مشکلی با ظاهر دندان‌ها نداشته باشد، درمان ضرورتی ندارد. فلورسیس خفیف به ندرت استحکام مینای دندان را به خطر می‌اندازد. چنانچه لکه سفید روی دندان متوسط تا شدید باشد، به ویژه اگر لکه‌های تیره رنگ یا حفره‌های زیادی روی دندان ایجاد شده باشد، ترمیم دندان ضروری است و با توجه به شرایط بیمار و شدت عارضه بعد از تشخیص لکه‌های سفید به روش‌هایی مانند باندینگ، ونیر یا روکش انجام می‌شود. در این نوشته سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان پیشگیری و درمان لکه سفید روی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

روکش

دندانپزشک برای قرار دادن روکش روی دندان، ابتدا اطراف دندان را تراش می‌دهد و سپس روکش زیبایی را روی دندان قرار می‌دهد. روکش گذاشتن تهاجمی‌ترین درمان لکه سفید روی دندان است.

سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان به منظور روشن کردن رنگ کلی دندان‌های آسیب دیده انجام می‌شود تا لکه‌های سفید روی دندان پوشانده شود. دندانپزشک بلیچینگ را با استفاده از ژل سفید کننده قوی‌ای انجام می‌دهد که با لیزر فعال می‌شود و نتیجه‌ای سریع و چشمگیر را به دست می‌دهد.

میکروابریژن

میکروابریژن روشی با حداقل تهاجم برای درمان لکه سفید روی دندان است و زمانی توصیه می‌شود که لکه‌ها محدود به لایه سطحی مینای دندان باشد و بتوان آن را برداشت. دندانپزشک اسید روی دندان می‌زند و سپس لایه نازکی از مینای دندان را با استفاده از سنگ خارا از روی دندان می‌ساید. سپس فلوراید موضعی و یک محلول خاص روی دندان زده می‌شود تا مواد معدنی دندان احیاء شود.

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

کامپوزیت باندینگ

برای درمان باندینگ دندانپزشک ابتدا سطح جلوی دندان را تراش می‌دهد، سپس دندان را با مواد کامپوزیتی سفید مخصوص پر کردن دندان ترمیم می‌کند. به این ترتیب لکه روی دندان با مواد همرنگ پوشانده می‌شود.

ونیر لامینت سرامیکی

ونیر لامینت سرامیکی یکی از روش‌های درمان لکه سفید دندان است که به دلیل نتایج زیبای آن طرفداران بسیاری دارد. لمینت روکش زیبایی نازکی با قطر کمتر از یک میلی متر است که پس از تراش دادن سطح جلویی دندان روی آن چسبانده می‌شود. ابتدا دندانپزشک از دندان‌ها قالب می‌گیرد و مدل تهیه شده را برای تهیه ونیر به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستد تا لامینتی تهیه شود که کاملاً اندازه دندان‌های بیمار است و لکه‌های فلوروسیس را به خوبی می‌پوشاند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

راه های پیشگیری لکه سفید روی دندان

توصیه‌های زیر را رعایت کنید تا احتمال ایجاد شدن لکه‌ها و خال‌های سفید روی دندان فرزندتان به حداقل برسد:

  • روش صحیح مسواک زدن و در دهان گرفتن دهانشویه را به فرزندتان آموزش دهید. بر مسواک زدن کودک نظارت کنید و مراقب باشید خمیردندان را قورت ندهد.
  • در اکثر موارد میزان فراورده است که مشکل ایجاد می‌کند و غلظت فلوراید باعث فلورسیس دندان نمی‌شود. بنابراین حتماً خودتان یا یک فرد بزرگسال دیگر خمیردندان فلورایددار را روی مسواک بزنید و خمیردندان را در اختیار کودک قرار ندهید.
  • قاعده کلی این است که برای کودکان دو سال و کوچک‌تر باید از پاک کننده‌های بدون فلوراید استفاده شود. در این باره از دندانپزشک راهنمایی بخواهید.
  • خمیردندان فلورایددار را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. چون برخی کودکان طعم آن را دوست دارند و خمیردندان جزء خوراکی‌های محبوبشان محسوب می‌شود.
  • به جز خمیردندان، آب میوه‌های بسته بندی شده و نوشیدنی‌های طعم‌دار تهیه شده از آب نیز منبع غنی فلوراید هستند و نباید آنها را به فرزندتان بدهید. غلظت فلوراید در این فراورده‌ها بسیار بالاتر از حد مجاز 2 ppm ـ 0.7 است.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان

گزینه‌های درمانی برای آفت دهان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ