گزینه‌های درمانی برای آفت دهان

گزینه‌های درمانی برای آفت دهان | بهترین ایمپلنت اصفهان

بررسی گزینه‌های درمانی برای آفت دهان

درد ناشی از آفت دهان معمولاً ظرف چند روز کمتر می‌شود و زخم‌ها معمولاً بدون درمان طی حدود یک یا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که زخم‌ها بزرگ، دردناک یا ماندگار باشند، ممکن است نیاز به کمک یک متخصص باشد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان گزینه‌های درمانی برای آفت دهان را مورد بررسی قرار می دهیم.

مراقبت از خود

آفت‌ دهان معمولاً نیاز به مداخله پزشکی ندارد، اما در صورتی که عفونت دلیل زمینه‌ای آن باشد، می‌توان داروهایی را تجویز کرد. به غیر از آن، اگر زخم بیش از حد بزرگ شود و مشکل آفرین باشد، می‌توان برای بستن اجباری زخم از سوزاندن استفاده کرد. خوشبختانه، بیشتر اوقات درمان به معنی آرام نگه داشتن زخم است بطوری که خود به خود بهبود پیدا کند. در ادامه گزینه‌هایی برای خلاص شدن از آفت‌ زبان و دهان ارائه شده است.

شست‌شو

آفت اساساً نوعی زخم باز است، بنابراین تمیز نگه داشتن آن در حین بهبودی مهم است تا از بروز عوارض جلوگیری کرد. برای این منظور می‌توان از آب نمک برای شستن دهان استفاده کرد. همچنین می‌توانید از دهان‌شویه‌های حاوی بی کربنات سدیم استفاده کنید.

خمیر:

هیدروکسید منیزیم، دهان‌شویه حاوی بی کربنات سدیم یا نمک را می‌توان برای تهیه‌ی نوعی خمیر و مالیدن بر روی زخم استفاده کرد. این کار ناراحت کننده می‌باشد اما می‌تواند باعث تسکین زخم شود. این خمیر باید با یک گوش پاک‌کن استفاده شود و بهتر است از بلعیدن آن پرهیز کنید.

دهان‌شویه ضد میکروبی:

دهان‌شویه ضد میکروبی به از بین بردن هر گونه میکروارگانیزم مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌هایی که ممکن است در صورت عدم مسواک زدن صحیح دندان‌ها باعث عفونت دهان شوند، کمک می‌کند.

درمان آفت با لیزر

یک راه درمان آفت دهان ، بهره گیری از لیزر است. درمان آفت دهان با لیزر دارای مزایای زیر است:

• انرژی لیزر ویروسی که باعث آفت شده است را از بین می‌برد.
  • تسکین آفت فوری و بصورت عمقی است.
  • مانع از پیشروی ضایعه پس از درمان می‌گردد.
  • بهبودی سریع بدون ناراحتی بیشتر
  • درمان تنها چند دقیقه و بدون بی‌حسی طول می‌کشد.

علل انواع آفت دهان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

دارو

اگر زخم باعث درد و ناراحتی قابل توجه شده باشد، پزشک دارویی را برای کمک به تسکین علائم تجویز خواهد کرد. در صورتی که ترجیح بدهید، داروهای متعددی که برای درمان‌های زخم‌ها استفاده می‌شوند را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. در مورد اینکه کدام دارو برای شما مناسب‌تر است، با مسئول داروخانه مشورت کنید. برخی ژل‌های زخم دهان برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیستند. برخی از داروهای مورد استفاده برای آفت‌ دهان شامل موارد زیر می‌باشند.

مسکن‌ها

در صورتی که زخم دهان دردناک باشد، ممکن است پزشک داروی مسکنی را تجویز کند که می‌توان بطور مستقیم بر روی زخم استفاده کرد. پزشک معمولاً داروی بنزیدامین را تجویز می‌کند که می‌توان بصورت دهان‌شویه یا اسپری مورد استفاده قرار داد. نوع دهان‌شویه‌ی بنزیدامین ممکن است برای اولین بار باعث سوزش شود، اما با استفاده‌ی مداوم برطرف خواهد شد. هرچند اگر این سوزش ادامه یابد، با مسئول داروخانه یا پزشک خود مشورت کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید دارویی است که باعث کاهش التهاب (تورم) می‌شود. داروهای زخم دهان حاوی دوز کمی از کورتیکواستروئید هستند که معمولاً برای کم کردن التهاب کافی است. کاهش التهاب زخم‌ها باعث می‌شود که کمتر دردناک باشند. بهتر است به محض تشکیل زخم‌های دهان استفاده از داروی کورتیکواستروئید را آغاز کرد.

با اینکه این درمان‌ها بطور موثری تورم و ناراحتی آفت‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهند، اما احتمال بروز آفت‌ های جدید در دهان را در هر زمانی پس از در مان کاهش نخواهند داد.

آیا آفت‌ دهان قابل پیشگیری هستند؟

با اینکه هیچ درمانی برای آفت‌ دهان وجود ندارد و اغلب عود می‌کنند، اما می‌توانید تعداد دفعات بروز آنها را با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان کاهش دهید:

• پرهیز از مواد غذایی که باعث تحریک دهان می‌شوند، از جمله غذاهای ادویه‌دار یا اسیدی
  • پرهیز از تحریک دهان با جویدن آدامس
  • مسواک زدن با مسواک نرم بعد از وعده‌های غذایی و نخ دندان کشیدن بطور روزانه تا دهان از وجود ذرات غذایی که ممکن است باعث تحریک زخم شوند، خالی گردد.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.

آنچه باید در مورد فیشور سیلانت دندان بدانید

مقایسه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام