سوالات متداول درمان عصب کشی و اندو دندان

سوالات متداول درمان عصب کشی و اندو دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

سوالات متداول درمان عصب کشی و اندو دندان

در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به سوالات متداول درمان عصب کشی و اندو دندان خواهیم پرداخت.

آیا عصب کشی درد دارد؟

اگر چه ممکن است عصب کشی به نظرتان ترسناک برسد اما تجربه آن مشابه پرکردن عمیق دندان است. در طول عصب کشی دردی احساس نمی کنید چون تحت تاثیر بی حسی قرار دارید. برای درد پس از عصب کشی هم مسکن به شما می دهند تا در صورت نیاز مصرف کنید. این درد با مسکن های معمولی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل می شود.

ممکن است پیش از عصب کشی آنتی بیوتیک به شما دهند تا باکتریها از بین بروند.

بر اساس یک پژوهش بازبینی که بر روی ۷۲ تحقیق دیگر که بر روی بیمارانی که عصب کشی انجام داده بودند صورت گرفت مشخص شد درد پیش از درمان در این افراد زیاد بوده اما ظرف یک روز پس از درمان به اندازه متوسط افت کرده و ظرف یک هفته پس از درمان تا حد چشمگیری فروکش کرده و به حداقل رسید.

آیا در دوران بارداری می توان دندان را عصب کشی کرد؟

اگر باردار هستید توصیه می شود هیچ درمان انتخابی (مانند درمانهای زیبایی دندانها) انجام ندهید اما درمانهای ضروری دندان باید انجام شود. عصب کشی درمانی است که در هر مرحله ای از بارداری که قرار دارید نباید به تاحیر بیفتد. با این حال به دلیل نیاز به عکس پرتوی ایکس، توصیه می شود این کار در سه ماهه دوم بارداری انجام شود.

مطلب پیشنهادی : روش های مختلف جراحی لثه

آیا در شرایط قرنطینه (به دلیل بیماری کرونا) میتوان برای مشکلات دندان دست نگه داشت؟

برای درمانهای دندانپزشکی ضروری باید حتما هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. از جمله مواردی که مراجعه بابت آنها ضرورت دارد عبارتند از:

• ورم لثه، گونه یا صورت که گسترده شدند. و به سمت گردن یا چشمها و یا کف دهان رسیدند.
  • درد شدید که باعث می شود خواب یا تمرکزتان را از دست بدهید.
  • زخم دهانی که پس از دو هفته بهبود نیافته است.
  • خونریزی بیشتر از ۲۰ دقیقه پس از کشیدن دندان که با فشار محکم فک بر روی پانسمان هم متوقف نمی شود.
  • شکستن دندان که باعث درد و یا احتمال صدمه دیدن گونه یا زبان شدند.
  • کنده شدن دندان
  • خونریزی به دلیل جراحت در ناحیه صورت

علل و نحوه عصب کشی و درمان ریشه دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

چه تفاوتی بین عصب کشی دندان جلو و دندان عقل یا آسیاب بزرگ وجود دارد؟

برای عصب کشی باید سوراخی در تاج دندان ایجاد شود تا دندانپزشک به پالپ دسترسی پیدا کند. برای دندانهای جلو این سوراخ غالبا در سطح پشتی دندان ایجاد می شود اما برای دندانهای عقبی معمولا سوراخ در سطح بالایی آنها یعنی سطحی از دندان که با آن غذا را می جویم ایجاد می شود.

پس از پایان کار، برای دندانهای جلویی سوراخ ایجاد شده با مواد پر کننده دندان بسته می شود معمولا از مواد موقتی استفاده می شود تا زمانی که روکش دندان آماده شده و به دندان چسبانده شود. با این حال گاهی اوقات روکش برای دندانهای جلو ضرورت ندارد چون فشار زیادی بر این دندانها وارد نمی شود . اما برای دندانهای عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، اغلب روکش لازم است تا جلوی شکستن و خرد شدن دندان را بگیرد.

برای روکش کردن دندان جلویی که عصب کشی شده باید در زیبایی ترمیم نیز دقت شود چرا که اختلاف رنگ آن با دندانهای دیگر میتواند زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار دهد. حتی زمانی که روکش دقیقا همرنگ دندانهای مجاور انتخاب می شود، به دلیل تغییر رنگ تدریجی دندانهای دیگر و مقاومت روکش در مقابل تغییر رنگ ممکن است به مرور تفاوت رنگ ایجاد شود. در این صورت میتوان با سفید کردن دندانها این مشکل را برطرف کرد.

یک تفاوت مهم دیگر در تفاوت عصب کشی دندانهای جلویی و عقبی، تعداد ریشه های آنهاست. دندانهای جلویی ریشه های کمتری (معمولا یک ریشه حاوی یک مجرای ریشه) دارند. معمولا دندانهای آسیاب کوچک یا پره مولر و دندانهای عقبی دو یا سه ریشه دارند که هر کدام حاوی یک یا دو مجرای ریشه می باشند. هر چه تعداد ریشه ها بیشتر باشد، درمان عصب کشی طولانی تر می شود. ممکن است درمان ظرف یک جلسه تمام نشود و چند جلسه لازم باشد تا درمان تکمیل شود.

عصب کشی دندان در خانه به چه شکل است ؟

عصب کشی دندان در خانه یک روش طبیعی است که برای رفع درد و عفونت ریشه ی دندان در خانه انجام می شود. این روش موقتی است و تا حدودی عفونت ریشه ی دندان را تسکین می دهد، حتما باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

روشهای تسکین درد عصب

در این مواقع می توانید از کمپرس آب سرد استفاده نمایید. زمانی که دندان شما دچار التهاب و عفونت می شود با استفاده از یخ یا کیسه های آب یخ می توانید کمی از درد و التهاب دندانتان بکاهید.
زردچوبه نیز یکی دیگر از مواردی است که التهاب و درد دندان را کاهش می دهد زیرا زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی دارد. باید زردچوبه را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری بدست آید آن وقت پنبه را به آن آغشته کرده و بر روی لثه قسمتی که درد می کند قرار دهید. این کار را باید ۳ الی ۴ بار در روز انجام دهید تا التهاب و درد دندانتان کم شود.
استفاده از روغن درخت چای نیز می تواند درد عصب دندان را کاهش دهد. می توانید چند قطره از این روغن را بر روی قسمتی که درد می کند بریزید و ماساژ دهید. و یا اینکه با آب مخلوط کرده و در دهانتان بچرخانید. این کار را ۳ الی ۴ بار انجام دهید.
استفاده از آب نمک که یکی از راه های معروف درد دندان است. آب نمک خواص ضد عفونی دارد و باعث می شود عفونت ریشه ی دندان کمتر شود. این کار را نیز باید ۳ الی ۴ بار در روز انجام دهید.

عمر دندان عصب کشی چقدر است ؟

در درمان عصب کشی دندان به دلیل پوسیدگی دندان و عفونت ریشه، پالپ دندان را خارج می کنند و درون آن را از موادی پر می کنند. این دندان چون آسیب دیده است نسبت به سایر دندان های سالم ضعیف تر است به همین دلیل هرچقدر هم که درمان شود باز عمر کمتری نسبت دندان های دیگر دارد حدودا یک دندان عصب کشی شده ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کند. البته می توانید با استفاده از روکش دندان و یا روش های دیگر ماندگاری آن را بیشتر کنید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.