علل انجام و میزان ماندگاری بیلداپ دندان

علل انجام و میزان ماندگاری بیلداپ دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل انجام و میزان ماندگاری بیلداپ دندان

بیلداپ (buildup) به معنای بازسازی دندان آسیب دیده است. پروسه بیلداپ یکی از محافظه کارانه ترین درمان های دندانپزشکی است. زیرا هدف آن، این است که تا جایی که امکان دارد دندان طبیعی حفظ شود و آسیب بیشتری نبیند. بیلداپ بیشتر زمانی استفاده می شود که دندان به شدت آسیب دیده و به تازگی درمان ریشه شده، با این روش درمانی می توان آن دندان را احیا و بازسازی کرد. مطلبی که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان برای شما گردآوری شده است، به مطالعه و بررسی علل انجام و میزان ماندگاری بیلداپ دندان خواهد پرداخت.

علل انجام شدن بیلداپ

همانطور که گفتم بیلداپ وقتی انجام می شود که دندان آسیب زیادی دیده است. این دندان ممکن است عصب کشی شده یا درمان ریشه برای آن انجام شده باشد و بافت کمی از آن باقی مانده است. در این شرایط اگر دندان به شکل معمولی ترمیم شود نه تنها مواد ترمیم می شکند که در بسیاری از مواقع خود دندان نیز طوری آسیب می بیند که دیگر قابل درمان نیست و باید دندان به کل کشیده شود. اما یک دندانپزشک حرفه ای می تواند با کمک همین بافت باقی‌مانده، بخش‌های از دست رفته را بازسازی ‌کند و دندان را احیا کند.

بازسازی دندان با این هدف انجام می شود که دندان را حفظ کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم طوری که بتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. برای همین، به جای استفاده از روکش و پروتزهای دندانی تلاش می کنیم با کمترین آسیب به دندان واقعی، آن را با بیلداپ احیا و بازسازی کنیم.

مطلب پیشنهادی : بررسی مزیت ها و عیوب اوردنچر بر پایه ایمپلنت

زمان نیاز به بیلداپ دندان

دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی دندان، شکستگی یا درمان ریشه، میزان زیادی از بافت خود را از دست داشته باشند، نیاز به بازسازی تاج دندان دارند. برای بازسازی تاج این دندان‌ها دو راه وجود دارد:

  • روکش کردن دندان
  • بیلداپ دندان
روکش کردن دندان

انجام روکش یکی از روش‌های بازسازی و ترمیم دندان پس از عصب کشی یا درمان ریشه است. روکش زمانی استفاده می‌شود که دندانی قسمت زیادی از بافت خود را از دست داده باشد به طوری که میزان باقیمانده دندان آنقدر کم است که امکان بازسازی دندان با مواد ترمیمی وجود ندارد.

در این شرایط از دندان قالب گیری می شود و این قالب به لابراتوار فرستاده می شود تا تاج مناسب برای آن دندان ساخته شود و روی دندان چسبانده شود.

بیلداپ دندان

زمانی که دندان بافت زیادی را از دست نداده باشد یا بافت باقیمانده به اندازه ای باشد که بتوان مواد ترمیمی را روی آن قرار داد، بیلداپ بهترین و مناسب ترین روش است.

دلایل و مراحل جراحی دندان عقل | بهترین دندانپزشک اصفهان

تفاوت های بیلداپ و روکش

طول درمان:

درمان با استفاده از روکش بین ۲ تا ۴ جلسه انجام می شود ولی بیلداپ در یک جلسه انجام می شود.

میزان تهاجمی بودن:

در بیلداپ تمام سعی بر این است که تمام باقیمانده دندان حفظ ‌‌شود و با مواد ترمیمی آن دندان بازسازی شود. اما در روکش بافت باقیمانده دندان تراش می خورد تا بتوان روکش را روی آن نصب کرد.

تشخیص پوسیدگی:

بعد از بیلداپ در صورتی که دندان حتی به صورت جزئی دوباره دچار پوسیدگی شود، توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. اما این اتفاق برای دندان های روکش شده حتی گاهی با رادیوگرافی هم قابل تشخیص نیست، مگر زمانی که پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده و قسمت زیادی از بافت دندان را از بین برده باشد.

انتخاب بهترین مواد برای بیلداپ دندان

بیلداپ را می توان با کامپوزیت یا آمالگام انجام داد. کامپوزیت ماده ای خمیرمانند و همرنگ دندان است که معمولا از جنس پلیمر است. اما آمالگام یک ماده نقره ای رنگ است که ۵۰ درصد آن را جیوه تشکیل می دهد. این دو ماده از چند لحاظ با هم تفاوت دارند:

زیبایی

از آنجا که کامپوزیت‌ها همرنگ دندان هستند بسیار زیباتر و طبیعی تر هستند و برای بیلداپ مناسب ترند.

استحکام

آمالگام در مقایسه با کامپوزیت استحکام و مقاومت بیشتری در برابر فشار دارد.

باندینگ

کامپوزیت در مقایسه با آمالگام به راحتی به دندان باند (متصل) می‌شود. به همین دلیل برای بازسازی دندان ها با کامپوزیت، بافت باقیمانده دندان تراش نمی خورد اما از آنجا که آمالگام قابلیت باند به دندان را ندارد، نیاز به گیر مکانیکی و تراش خوردن بافت دندان دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

میزان ماندگاری و دوام بیلداپ‌ دندان

طول عمر بیلداپ‌ دندان به چند عامل بستگی دارد:

  • میزان بافت باقیمانده دندان
  • موقعیت دندان
  • میزان فشاری که روی دندان وارد می‌شود
  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان

مجموع این عوامل می تواند مشخص کند که یک بازسازی دندانی چقدر عمر می کند و چه زمانی برای ترمیم آن باید مجددا اقدام کنید. همچنین میزان مهارت پزشک امری کلیدی در ماندگاری بیلداپ است که کلینیک تخصصی لیزر دندانپزشکی نجم با مدیریت دکتر حسین برجیان به شما تضمین ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی نوین را خواهد داد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ