مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت

مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت | بهترین دندانپزشک اصفهان

تفاوت های پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت

پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت، مزایا و معایبی دارد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان درباره هر دو مورد توضیح می‌دهیم و به مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت می پردازیم.

«دندانتان یک حفره دارد.» معمولا شنیدن این جمله از یک دندانپزشک ناخوشایند است. اما با وجود پیشرفت‌های اخیر در دندانپزشکی، چندین شیوه مختلف برای ترمیم دندان وجود دارد. این در حالی است که در گذشته پرکننده‌های آمالگام نقره سنتی تنها گزینه موجود بودند، امروزه در اکثر مطب‌های دندانپزشکی از کامپوزیت نیز استفاده می‌شود.

هر دو روش مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. دانستن این مزایا و معایب از قبل، به شما کمک می‌کند تا هنگام انتخاب نوع مواد پرکننده دندان مورد نظر خود، آگاهانه تصمیم بگیرید. اگرچه ممکن است در طول زندگی در دندانتان هرگز حفره ایجاد نشود اما احتمال به وجود آمدن حفره دندانی در برخی از دوره‌های زندگی بسیار بیشتر است.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

دلیل اهمیت پر کردن (فیلینگ) دندان

قبل از پرداختن به مزایا و معایب مواد پرکننده، ابتدا بهتر است توضیح دهیم فیلینگ دندان چیست و چگونه بر بهبود سلامت و زیبایی دهان تاثیر دارد. از پرکننده‌های دندان برای جایگزینی پوسیدگی مینای دندان و ترمیم ظاهر، استحکام و ساختار دندان استفاده می‌شوند. اگرچه مینای دندان قوی‌ترین بافت موجود در دندان است اما به باکتری حساس است.

پلاک ماتریسی طبیعی و متشکل از مواد معدنی و باکتری است که روی دندان‌ها به وجود می‌آیند. با زیاد شدن پلاک‌ها، باکتری‌ها نیز افزایش می‌یابند. باکتری‌ها با تغذیه از نشاسته و قندها، یک محصول جانبی اسیدی تولید می‌کنند. اسید مینای دندان را سست کرده و در نتیجه باعث فرسایش و حساسیت دندانی می‌شود و سپس باکتری‌ها می‌توانند به آن حمله کرده و باعث ایجاد حفره می‌شوند. در صورت درمان نشدن، باکتری‌های مضر مینای دندان و بافت زیرین را می‌خورند و در دندان حفره به وجود می‌آید. بنابراین پوسیدگی به کانال دندان می‌رسد که باعث نیاز به درمان کانال ریشه (عصب کشی) یا کشیدن دندان می‌شود.

برای پرکردن دندان، دندانپزشک باکتری‌ها را از بین می‌برد و با تمیز کردن کامل دندان، حفره را پیدا می‌کند. سپس یک پرکننده دندان را در حفره آماده شده قرار می‌دهد تا یکپارچگی ساختاری دندان تقویت شود. پر کردن دندان، باعث بهبود عملکرد ترمیم شده و سلامت دهان و دندان می‌شود.

مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت | بهترین دندانپزشک اصفهان

مزایا و معایب پرکردن دندان با آمالگام

مواد پرکننده آمالگام از انواع فلزات مانند: نقره، جیوه، روی و مس ساخته می‌شوند. بیشتر اوقات با نام فیلینگ نقره یا فلز شناخته می‌شود. این نوع پر کردن نسبت به کامپوزیت، بسیار مقرون به صرفه‌تر و دارای ماندگاری بیشتری است. در صورت مراقبت مناسب، فیلینگ آمالگام تا ۱۵ سال ماندگار است. از آنجا که از آلیاژ فلز استفاده می‌شود، پر کننده‌های آمالگام در برابر آسیب دیدگی مقاومت بیشتری دارند. بنابراین برای ترمیم نواحی گسترده پوسیدگی انتخاب بهتری است.

با این وجود، در سال‌های گذشته، به دلیل وجود جیوه در مواد پرکننده‌ آمالگام، استفاده از این مواد کاهش یافته است. جیوه فلزی سنگین است و بعضی از افراد به آن حساسیت خاص یا آلرژی دارند. عیب دیگر مواد پرکننده‌ آمالگام ظاهر آن است. هنگام خندیدن یا لبخند زدن، دندان‌های پر شده با نقره بیشتر جلب توجه می‌کنند. به مرور زمان، پرکننده‌های آمالگام باعث تیرگی ظاهر کل دندان‌ها می‌شوند و آنها را مایل به خاکستری نشان می‌دهند که بر روی لبخند تاثیر منفی دارد.

مزایا و معایب پرکردن دندان با کامپوزیت

پرکننده‌های کامپوزیتی که به پرکننده‌های رنگی دندان نیز معروفند، ساخته شده از اکریلیک و سرامیک هستند که قادرند به خوبی و زیبایی با مینای دندان طبیعی شما سازگار شوند. کامپوزیت ترمیم مطلوب‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین در این نوع ترمیم، مینای دندان کمتر تراش می‌خورد و دندان به آماده سازی کمتری نیاز دارد. در نتیجه این امکان را فراهم می‌کند که ساختار طبیعی دندان خود را حفظ کنید.

معایب اصلی کامپوزیت، هزینه زیاد و طول عمر کم است. کامپوزیت دندان به عنوان روش درمانی جدیدی در دندانپزشکی، مانند آمالگام مقرون به صرفه نیست. کامپوزیت نسبت به آمالگام به جلسات درمان بیشتری نیاز دارد که باعث افزایش هزینه می‌شود. از طرفی کامپوزیت مانند آلیاژ فلز دوام ندارد و معمولا ماندگاری آن حدود ۷ تا ۱۰ سال به طول می‌کشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

کدام گزینه مناسبی است؟

دندان‌های جلویی هنگام لبخند زدن یا خندیدن به آسانی قابل مشاهده‌اند پس با استفاده از کامپوزیت طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. اما برای دندان‌های عقبی که دیده نمی‌شوند و پوسیدگی بیشتری دارند، آمالگام به دلیل دوام و ماندگاری بیشتر انتخاب بهتری است. اگر درباره زیبایی و یا جیوه موجود در مواد نگران هستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید آیا امکان جایگزینی مواد با تاج دندان، اینله و اینلی مناسب وجود دارد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ