مزایا و معایب انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

مزایا و معایب انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی مزایا و معایب انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

دربین افرادی که به هر دلیلی دندان های طبیعی خود را از دست داده اند، یکی از راه های جایگزینی و پرکردن جای خالی دندان از دست رفته ایمپلنت است. در فرآیند ایمپلنت دندان به هر روشی و با استفاده از هر موادی، وجود یک فاکتور واحد در بین همه آن‌ها، ضروری است. این فاکتور چیزی نیست به جز” تراکم استخوان کافی”. در ادامه این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مطالعه و بررسی مزایا و معایب انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

لازم است بدانید برای کسانی که می ‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند، طول عمر ایمپلنت یکی از دغدغه ها باشد. وجود تراکم استخوان کافی در ناحیه ایمپلنت تأثیر مستقیم بر میزان طول عمر و موفقیت ایمپلنت دارد. مواد موردنیاز برای پیوند استخوان، از منابع مختلفی تأمین می شود. بعضا از بدن خود بیمار، از بدن فرد دیگر(بدن فرد متوفی) و یا گاهی از بدن حیوانات. دسته بندی انواع منابع تأمین مواد پیوندی عبارت اند از:

مطلب پیشنهادی : روش های شناسایی و درمان عفونت ایمپلنت دندان

آتوگرافت یا اتولوگ (Auto Graft)

در این روش از پیوند استخوان، مواد پیوند، از استخوان خود بیمار تأمین می شود به این صورت که مقدار استخوان لازم از قسمت هایی از بدن بیمار گرفته می شود که سلامت بیمار را درمعرض خطر قرار ندهد. این نواحی می تواند ران پا، ساق یا چانه باشد. این روش از پیوند شامل دو مرحله جراحی می باشد. در مرحله اول مقدار استخوان لازم از یک قسمت از بدن بیمار گرفته می شود و درمرحله دوم، استخوان گرفته شده در محل موردنظر پیوند زده می شود.

مزیت اتوگرافت

یکی از مزیت های این روش نسبت به سایر روش ها این است که چون در این روش، مواد پیوند از استخوان خود بیمار تهیه می شود، به سبب وجود سلول‌های زنده در فرآیند جوش خوردن سرعت بیشتری دارد ضمن اینکه احتمال انتقال بیماری بسیار کم است.

معایب اتوگرافت

نیاز به دو عمل جراحی دارد و برای کسانی که به دلایل متعددی قادر به انجام دو عمل جراحی نیستند، نمی تواند استفاده شود.

آلوگرافت(Allo Graft)

تامین مواد استخوانی لازم جهت پیوند استخوان، از بدن فرد دیگری را آلوگرافت گویند. عمدتا از بدن فرد متوفی برای این کار استفاده می شود.

مزیت آلوگرافت

وجه تمایز این روش با اتوگرافت در این است که تنها به یک عمل جراحی نیاز است. این روش برای افرادی که تمایل به انجام دو عمل جراحی ندارند و یا به میزان استخوان زیادی احتیاج دارند، مناسب است.

معایب آلوگرافت

روند بهبودی و درمان به دلیل اینکه پودر استخوان پیوند زده شده از بدن خود بیمار نیست نسب به روش اتو گرافت طولانی تر است.

کاربردهای انواع پودر استخوان | بهترین ایمپلنت اصفهان

زنوگرافت (Xeno Graft)

زنو گرافت یک تفاوت عمده با دو روش قبلی دارد. در روش های اتو گرافت و آلوگرافت، مواد استخوانی لازم از بدن انسان تهیه میشد اما در روش زنوگرافت مغز استخوان مورد نیاز از استخوان حیوانات همچون گاو تهیه می شود. پروتئین موجود در پودر استخوان تهیه شده از گاو، قبل از پیوند به بدن بیمار گرفته می شود.

معایب زنوگرافت

واکنش سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به مغز استخوان دریافتی از طریق این روش بیشتر از دو روش قبلی است.

آلو پلاست (Alloplast)

این روش تفاوت قابل ملاحظه ای با سه روش مذکور دارد. درآلوپلاست عملا هیچ گونه پیوند استخوانی صورت نمی گیرد بلکه از مواد سنتزی خاصی استفاده می کنند که استخوان در ناحیه ای که قرار است ایمپلنت شود، تحریک و تقویت شود. فسفات کلسیم یا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم از جمله مواد سنتزی هستند.

مزیت آلوپلاست

در این روش امکان انتقال بیماری از طریق پیوند کم است.

مزایا و معایب پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان مانند هر نوع عمل جراحی می تواند همراه با تمام مزیت هایی که دارد ، معایبی را نیز داشته باشد.

عوارض پیوند استخوان

از جمله معایبی که می توان اشاره کرد درد، خونریزی، تورم در محل جراحی شده و حساس شدن دندان نسبت به گرما و سرما است که بیمار به ناچار با آن ها مواجه می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

مزایای پیوند استخوان

استخوان فک بیمار مقاومت و استحکام لازم برای کاشت دندان را بدست می‌آورد و به میزان قابل توجهی امکان موفقیت ایمپلنت را افزایش می دهد.به طور کلی از تحلیل لثه و استخوان فک به مرور زمان هم جلوگیری می شود. لازم به ذکر است که معایب ذکر شده با مصرف مسکن ها و آنتی بیوتیک مطابق با دستور متخصص ایمپلنت تا حد زیادی مرتفع شده و می بینید که مزیت های آن بیشتر از معایبش خواهد بود.

نحوه انجام پیوند استخوان

برای انجام عمل پیوند استخوان ابتدا بیمار بی حسی موضعی می‌شود سپس متخصص ایمپلنت، در ناحیه مورد نظر بخشی از لثه را شکافته تا به استخوان فک برسد آنگاه مقدار لازم از مواد پیوندی را بین استخوان‌ فک قرار می‌دهد و برای محکم‌تر کردن پیوند از چسب یا پیچ‌هایی مخصوص استفاده می‌شود. در انتها قسمت برش زده شده بخیه می‌شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ