معایب و مزایای انواع ارتودنسی نامرئی

معایب و مزایای انواع ارتودنسی نامرئی | بهترین ایمپلنت اصفهان

معایب و مزایای انواع روش های ارتودنسی نامرئی چیست؟

در ارتودنسی نامرئی از سیستمی برای حرکت دندان ها استفاده می شود. که بر خلاف براکت معمولی جلب توجه نمی کند. و دیگران به سختی متوجه آن می شوند. ارتودنسی نامرئی شامل چند روش ارتودنسی است. که محبوب ترین و معروف ترین آنها الاینر شفاف یا اینویزالاین می باشد. در این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به بررسی معایب و مزایای انواع ارتودنسی نامرئی خواهیم پرداخت.

براکت پشت دندانی

مزیت های براکت پشت دندانی یا لینگوال

براکت پشت دندانی عملاً نامرئی است. چون به جای این که به سطح جلویی دندان های تان وصل شود به پشت آنها متصل می شود. در نتیجه هنگامی که دهان خود را باز می کنید. صحبت می‌کنید و یا میخندید دیده نمی شوند. از نظر مقاومت و دوام براکت پشت دندانی گزینه خوبی است.

معایب براکت پشت دندانی لینگوال

به دلیل نصب شدن به پشت دندانها، دسترسی دندانپزشک به براکت برای نصب و تنظیم و تعمیرهای احتمالی سخت است. از طرفی مسواک زدن و تمیز کردن کامل براکت سخت تر است. صحبت کردن نیز با وجود براکت پشت دندانی، سخت تر از بقیه روشهای ارتودنسی (ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک) است.

مطلب پیشنهادی : سوالات متداول در مورد فلوراید و فلوراید درمانی

براکت سرامیکی

مزیتهای براکت سرامیکی

براکت سرامیکی عملاً نامرئی نیست. اما چندان هم جلب توجه نمی کند. چون به جای براکت های فلزی از براکت های بیرنگ یا سفید رنگ استفاده می‌شود. و این باعث می‌شود رنگ براکت در زمینه سفید رنگ دندان مستتر شود. همچنین غالباً به جای سیم نقره ای رنگ، از سیمی با روکش سفید رنگ استفاده می‌شود. که سیستم براکت هر چه نامحسوس تر و نامشخص تر شود.

معایب براکت سرامیکی

  • در صورتی که مراقب نباشید امکان تغییر رنگ نگینهای براکت وجود دارد.
  • امکان شکستن نگینهای براکت بیشتر از براکتهای فلزی است.

بررسی انواع براکت ارتودنسی ثابت | بهترین ایمپلنت اصفهان

پلاک شفاف (الاینر)

این پلاک شفاف پلاستیکی سیستمی متفاوت با براکت دارد. و مهمترین تفاوت آن ثابت نبودن است. اینویزالاین یکی از معروفترین برندهای تجاری آن است.

مزیت های الاینر شفاف

الاینر شفاف به دندان ها چسبانده نمی شود. و به راحتی می توانید هر زمانی که می خواهید آن را از دهانتان در بیاورید و دوباره در دهان بگذارید. از طرفی الاینر را از پلاستیک بی رنگ می سازند. و هیچ قطعه یا بخش دیگری که رنگ متمایزی داشته باشد در آن وجود ندارد. بنابراین هنگامی که این پلاک را در دهان می گذارید نامرئی است و اصلاً مشخص نمی شود.

معایب الاینر

ثابت نیست بنابراین تمامی درمان به شما بستگی دارد. که چقدر در گذاشتن الاینر در دهان جدی و پایبند هستید. اگر مراقب نباشید امکان تغییر رنگ الاینر و یا تاب برداشتن آن وجود دارد.

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

شاید فکر می‌کنید درمان ارتودنسی برای زیبایی دندانها و لبخند انجام می شود. اما باید بدانید این تنها یکی از مزیت‌های درمان ارتودنسی است.

فواید مهم درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • تمیز کردن دندانها راحت‌تر می‌شود. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان هم کمتر می‌شود.
  • فاصله های نامناسب بین دندان ها بسته می شود. و دندان ها همگی هم ردیف قرار می گیرند. بنابراین احتمال باقی ماندن ذرات غذا یا پلاک و باکتریها بین دندانها کاهش می یابد. در نتیجه احتمال عفونت لثه و بوی بد دهان کمتر می شود.
  • از آنجایی که دندانها صاف و مرتب شدند. و تماس آنها با هم اصلاح شدند. احتمال لب پر شدن یا شکستن آنها کمتر می شود.
  • استهلاک و ساییدگی دندان ها کمتر می شود. چرا که هنگام جویدن غذا، فشار فک بر دندان ها به صورت یکنواخت توزیع می شود. در حالی که اگر دندان ها در وضعیت درستی نسبت به هم قرار نداشته باشند. هنگام جویدن غذا فشار بر برخی از دندان ها و یا برخی از سطوح یک دندان بیشتر از بقیه وارد می‌شود. و باعث ترک خوردن و یا ساییدگی زود هنگام آنها می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

  • توزیع یکنواخت و مناسب فشار بر دندانها پس از درمان ارتودنسی باعث می‌شود فشار کمتری بر مفصل و عضله های فک وارد شود. کسانی که دندان هایشان بر هم جفت نیستند. و به اصطلاح بایت درستی ندارند. فشار زیادی بر مفصل فک شان وارد می شود. به تدریج مفصل تخریب می شود. و
  • مشکلاتی مانند سردرد، گردن درد، درد فک، درد دندان ها و صدا دادن فک در هنگام باز یا بستن دهان تجربه می‌شود.
  • نامناسب بودن وضعیت دندان ها به مرور زمان باعث تغییر شکل ساختار فک می شود. در نتیجه تعادل و توازن صورت بر هم می‌خورد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ