مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

آشنایی با مراحل عصب کشی دندان

برای درمان عفونت پالپ دندان، باید باکتریها و بافتهای صدمه دیده برداشته شوند. اگر به موقع به داد دندان نرسید مجبور می شوید دندان را بکشید. از آنجایی که پروتزهای مصنوعی جایگزین دندان مشکلات زیادی دارند و دائما برایتان هزینه می تراشند. بهتر است تا جایی که میتوانید دندان طبیعی خود را حفظ کنید. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به بررسی مراحل عصب کشی دندان خواهیم پرداخت.

برای عصب کشی ابتدا دهان بی حسی می شود. سپس دندانپزشک سوراخی در تاج دندان ایجاد می کند. تا به پالپ دسترسی پیدا کند. با کمک ابزار های مخصوص دندانپزشکی مانند دریل و فایل، تمامی محفظه پالپ تخلیه و برداشته می شود. دیواره های محفظه پالپ و ریشه و به خصوص نوک ریشه نیز کامل باید تراشیده و تمیز شوند.
پس از پاکسازی کامل هسته دندان، نوبت به پر کردن آن می رسد. با مواد پر کننده مخصوصی دندانپزشک با دقت تمامی پالپ را پر می کند. و در نهایت دندان را مهر و موم می نماید تا راهی برای نفوذ باکتریها باقی نماند.
در آخر معمولا دندان باید روکش شود. روکش همان تاج مصنوعی است. که روی دندان قرار می گیرد و آن را احاطه می کند. به این ترتیب دیگر فشار چندانی بر تاج واقعی دندان وارد نمی شود. و خطر شکستن آن کاهش می یابد.

مطلب پیشنهادی : انواع مختلف روکش دندان

درمان مجدد دندان عصب کشی شده

این امکان وجود دارد که دندان طبق انتظار بهبود نیابد. و علیرغم درمان اولیه، نیاز به درمان مجدد پیدا کند. دلایل موفق نبودن عصب کشی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • تنگی یا انحنای مجرای ریشه دندان باعث می شود بخشی از آن در عصب کشی اولیه خوب تمیز و درمان نشود.
  • پیچیدگی ساختار آناتومی مانند انشعابهای فرعی مجرای ریشه در درمان اولیه شناسایی نشده است .
  • اتصال روکش یا ترمیم دیگر بر روی دندان، پس از عصب کشی به موقع انجام نشود و به تاخیر بیافتد.
  • ترمیم دندان عصب کشی شده نتوانسته جلوی آلوده شدن داخل دندان به بزاق دهان را بگیرد در نتیجه عفونت مجدد شروع شده است.

سوالات متداول درمان عصب کشی و اندو دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

همچنین به دلایل زیر دندانی که با موفقیت عصب کشی شده است. ممکن است دوباره دچار مشکل شود:

ایجاد پوسیدگی جدید

شکستن، ترک خوردن یا شل شدن روکش یا پرکردگی دندان (که قرار بوده جلوی نفوذ مواد خارجی را بگیرد اما دیگر نمیتواند)

شکستن دندان

ریشه دندان مجرای فرعی دارد. که ممکن است در هنگام عصب کشی دیده نشود و تحت درمان قرار نگیرد. در نتیجه درمان عصب کشی با شکست مواجه می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

مجرای فرعی ریشه دندان چیست؟

مجرای فرعی ریشه دندان (Accessory canal) بخشی از آناتومی پیچیده مجرای دندان است. که ممکن است در درمان ریشه یا همان عصب کشی، از چشم دندانپزشک دور بماند. سیستم ریشه دندان که حاوی رگهای خوبی، عصب و بافتهای همبند است. بسیار پیچیده و دقیق است. این سیستم ریشه همانند ریشه گیاهان ممکن است انشعابات ریزی داشته باشد. که از مجرای اصلی جدا می شوند. این انشعابهای فرقی ریشه معمولا در نواحی قرار دارند. که ریشه های دندانهای چند ریشه ای به هم می پیوندند. و یا در حوالی یک سوم انتهایی ریشه قرار دارند. اما با این حال ممکن است در هر جای دیگری در طول مجرای ریشه اصلی، وجود داشته باشند.

گاهی اوقات تشخیص مجرای فرقی ریشه و تمیز کردن و پر کردن آن بسیار سخت است. اگر بافتی در داخل یکی از آنها باقی بماند میتواند منشا عفونت مجدد شود. از این رو تشخیص و درمان مجرای فرعی ریشه در عصب کشی اهمیت زیادی دارد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ