کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

کلمه لیزر (LASER) مخفف عبارت light amplification by the stimulated emission of radiation به معنی تقویت نور از طریق گسیل القایی است. دستگاه لیزر انرژی نور را به صورت یک پرتوی بسیار باریک و متمرکز در می آورد. دستگاههای نور لیزر هنگام برخورد با بافت، واکنشی در آن ایجاد می کنند که باعث شکل دهی یا بریدن بافت می شود. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان کاربردهای لیزر در دندانپزشکی را بررسی خواهیم کرد.

دو نوع اصلی دندانپزشکی لیزری عبارت است از درمانهای بافت سخت و بافت نرم. منظور از درمانهای بافت سخت کلیه درمانهایی است که در آن بافتهای سخت مانند دندان باید دستکاری شوند.

نحوه استفاده از لیزر در دندانپزشکی

همه لیزرها با ارسال انرژی به شکل نور کار می کنند. هنگامی که از لیزر برای درمانهای دندانپزشکی و جراحی استفاده می شود، لیزر به عنوان ابزاری برای بریدن یا تبخیر کردن بافتی که در تماس با آن قرار می گیرد عمل می کند. هنگامی که از آن برای سفید کردن دندان استفاده می شود، به عنوان یک منبع حرارتی عمل کرده و خاصیت عامل بلیچینگ را افزایش می دهد.

عصب کشی با لیزر

برای عصب کشی باید تاج دندان سوراخ شود تا دندانپزشک از طریق این سوراخ، ابزاری به نام فایل را وارد محفظه پالپ کرده و بافتهای آلوده را بردارد و پالپ را کامل تخلیه کند. در روش لیزری، نیازی نیست دندان با دریل سوراخ شود بلکه با لیزر می توان سوراخ دسترسی را در تاج به وجود آورد. به نظر می رسد استفاده از لیزر در عصب کشی احتمال باقی ماندن عفونت را کمتر می کند. از لیزر می توان برای شکل دهی و پاکسازی دیواره های پالپ نیز استفاده کرد.

سپس محفظه پالپ تمیز و پاکسازی و ضد عفونی می شود و با مواد مخصوصی (معمولا گاتا پِرچا) پر می شود. ممکن است از لیزر برای نرم کردن و شکل دادن به مواد پر کننده سیستم مجرای ریشه نیز استفاده شود.

مزایای استفاده از لیزر اپیک ایکس در دندانپزشکی | بهترین دندانپزشک اصفهان

پر کردن دندان با لیزر

برای پر کردن دندان با لیزر، ممکن است نیازی به بی حسی نباشد. دندان با کمک دستگاه لیزر تراشیده می شود و بافتهای پوسیده و آلوده خارج می شوند. سپس دندانپزشک سوراخ را با مواد پر کننده دندان پر کرده و به آن شکل مناسب می دهد. در آخر دندان و پر کردگی آن تنظیم شده و پولیش می شود.

شناسایی پوسیدگی دندان:

از لیزر می توان برای تشخیص پوسیدگی ها استفاده کرد.

آماده کردن و پر کردن دندان:

در پر کردن دندان با لیزر دیگر نیازی به استفاده از دریل دندانپزشکی و تحمل لرزش و صدای آن نیست بلکه بدون نیاز به بی حسی، دندان پر می شود.

درمان حساسیت دندان:

دندانهایی که به سرما و گرما حساسیت پیدا کرده اند را می توان با لیزر و مهر و موم کردن توبولهای ریشه دندان، درمان کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

سفید کردن دندان :

استفاده از لیزر در بلیچینگ عوارضی مانند حساسیت دندان، آسیب رسیدن به مینای دندان و گاها ترک های ریز دندانی را کاهش می دهد.

جراحی لثه :

از لیزر می توان برای برش و جراحی لثه استفاده کرد. این روش درد و ناراحتی کمتری را برای بیمار بوجود می آورد و طول درمان را کوتاه تر می کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ