آشنایی با عکس CBCT برای ایمپلنت دندان

آشنایی با عکس CBCT برای ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی آشنایی با عکس CBCT برای ایمپلنت دندان

عکس CBCT دندان برای ایمپلنت، بریج و ترمیم عمیق بافت های آسیب دیده دهان و دندان اهمیت بسیار بالایی دارد. از سال 1960 که ایمپلنت یکی از روش های ترمیم دندان های آسیب دیده معرفی شد، همواره عکس های برداشت شده از ناحیه فک و دندان با اشعه ایکس سنتی تا فناوری پیشرفته امروزی یک امر اجتناب ناپذیر و ضروری بوده است. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان آشنایی با عکس CBCT برای ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

امروزه دنیای پروتزهای مختلف دهان و دندان همچون ایمپلنت ها، بریج و… همچنان در حال تکامل و بهبود هستند. با استفاده از تصویربرداری CBCT می توان فرایند نصب و کارایی این بخش ها را دقیق تر و کارآمدتر انجام داد. به همین خاطر تیم های دندانپزشکی برای بررسی دقیق وضعیت دندان ها، ضخامت استخوان فک و سایر عوامل از عکس CBCT دندان برای ایمپلنت و دیگر روش های ترمیم بافت های آسیب دیده استفاده می نمایند.

عکس CBCT دندان چیست؟

عکس CBCT دندان یا توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی، یک فناوری تصویربرداری پیشرفته است که نمای سه بعدی (3D) مفصلی از فک ها، دندان ها و ساختارهای اطراف آن را به پزشک متخصص ارائه می دهد. این اطلاعات به دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان یا فک و صورت کمک می کند تا ایمپلنت های دندانی را با دقت و اطمینان بیشتری در داخل فضای لثه و دهان قرار دهند.

دلایل مختلفی وجود دارد که دندانپزشکان از اسکن CBCT دندان برای تشخیص و توصیه درمانی خود استفاده می کنند. به عبارت دیگر بهترین اقدام در هنگام برنامه ریزی ایمپلنت دندان برای بیمار استفاده از اسکن CBCT دندان است. همانطور که می دانیم ایمپلنت های دندانی از دو جزء تشکیل شده اند که یک بخش آن پایه تیتانیومی است که در استخوان فک قرار می گیرد و به عنوان لنگر برای ایمپلنت دندان عمل می کند. با این حال، برای اینکه ایمپلنت ایمن و بدون اختلال در اعصاب حیاتی یا سایر ساختارهای مهم قرار گیرد، ضروری است که دندانپزشک بتواند محل قرارگیری آن را ببیند و به طور دقیق فضای مورد نظر را بررسی کند؛ اینجاست که اسکن CBCT وارد می شود.

ساختار اسکن CBCT

اسکن CBCT تصاویر مقطعی سه بعدی از فک ها و دندان ها را تولید می کند که اطلاعات دقیقی را در مورد ناحیه ای مورد نظر ارائه می دهد. این اطلاعات را نمی توان از رادیولوژی معمولی و اشعه ایکس معمولی به دست آورد. تصویربرداری CBCT دندان به دندانپزشک این امکان را می دهد تا محل قرارگیری پست ایمپلنت را ارزیابی و بررسی کند. در طی این بررسی او می تواند تشخیص دهد که استخوان شکل و تراکم مناسبی برای رشد مجدد در اطراف ایمپلنت را دارد و آن را در جای خود محکم می کند. همچنین استفاده از این فناوری خطر بروز مشکلاتی مانند آسیب عصبی را به حداقل می‌رساند و کل فرآیند را ایمن‌تر می‌کند و احتمال موفقیت به کارگیری پروتزهای مختلف را بیشتر می‌نماید.

کاربردهای عکس او پی جی | بهترین دندانپزشک اصفهان

کاربردهای اسکن CBCT برای دندانپرشکان

مزایای سی تی اسکن با پرتو مخروطی، آن را به گزینه ای عالی برای دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت تبدیل کرده است. استفاده از این روش می تواند برای برنامه های درمانی ایمن و همچون ایمپلنت فواید بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.

  •  استفاده از عکس CBCT دندان برای ایمپلنت اندازه گیری و محلی سازی استخوان فک موجود را برای دندانپزشک آسان می کند. این کار باعث می شود که کاشت ایمپلنت مجازی با دقت کامل انجام شود.
  •  دندانپزشکان می توانند از CBCT و یک اسکن نوری برای ایجاد یک مدل مجازی کامل از بافت های نرم، استخوان ها و دندان های بیمار استفاده کنند.
  •  دندانپزشک با کمک اسکن CBCT می تواند برای دندان های بیمار بایت مناسب را طراحی کند و خطر ناهماهنگی ایمپلنت ها را کاهش دهد.
  •  دندانپزشک از اسکن CBCT برای تعیین مکان اعصاب حسی برای انتخاب طول مناسب ایمپلنت استفاده نموده و خطر آسیب عصبی را کاهش دهد.
  •  عکس برداری CBCT تصویر دقیقی از محل سینوس ماگزیلاری به دندانپزشک ارائه می دهد. تا از این طریق جراح طول ایمپلنت مناسب را برای جلوگیری از نفوذ ایمپلنت به داخل سینوس انتخاب کند.
  •  سی تی اسکن مخروطی به دندانپزشک اجازه می دهد تا اندازه مناسب ایمپلنت را برای ثبات و یکپارچگی مطلوب انتخاب کند. این کار تضمین می کند که ایمپلنت می تواند نیازهای بیماران را برآورده کند و برای مدت طولانی به فرد خدمت کند.

مقایسه اسکن CBCT و عکسبرداری کامل از دهان یا پانوراما

CBCT مخفف توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی است. که توسط متخصصان دندانپزشکی استفاده می‌شوند. این سیستم به دور شما می‌چرخند و با استفاده از اشعه ایکس مخروطی شکل وضعیت دهان و دندان یا سایر داده‌ها را ضبط می‌کنند. با کمک عکس برداری CBCT در کمتر از یک دقیقه، حدود 150-200 تصویر از زوایای مختلف گرفته می شود. داده های گرفته شده برای بازسازی یک تصویر سه بعدی از قسمت های مختلف بدن شما همچون دندان ها، دهان، فک و گردن، گوش، حلق و بینی (ENT)گرفته می شود. احتمالاً قبلاً در مورد اشعه ایکس کامل دهان (FMX) یا اشعه ایکس پانورامیک (PANO) از دندانپزشک خود شنیده اید. FMXمعمولاً هر 3-5 سال توسط دندانپزشک شما توصیه شده و تصاویری از هر دندان و ساختارهای اطراف آن را در بردارد. این فناوری برای تشخیص بیماری لثه، حفره ها، آبسه های دندانی و ضایعات استفاده می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

همچنین از فناوری PANO می تواند یک تصویر منفرد که اغلب توسط جراحان دهان و ارتودنتیست ها استفاده می شود. برای تشخیص سطحی بیماری های دهان و دندان استفاده کرد. این نوع اشعه ایکس جزئیات واضحی را ارائه نمی دهد بنابراین نمی توان برای تشخیص و بررسی های عمق تر و دقیق تر به آن تکیه نمود. در مقایسه با این اشعه ایکس استاندارد، اسکن CBCT دندان روشی بسیار دقیق تر و موثرتر برای گرفتن اطلاعات در مورد سلامت دندان شما است. فناوری CBCT همچنین از تشعشعات کمتری استفاده می کند که برای دیدن نماها و زوایای مختلف دهان به اسکن کمتری نیاز دارد. به علاوه، برخلاف اشعه ایکس سنتی دندان، سی تی اسکن پرتو مخروطی می تواند هم استخوان ها و هم بافت های نرم را نشان دهد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

نکات مراقبتی برای داشتن لثه ای سالم

داروهای مخصوص بیهوشی در دندانپزشکی

علائم زمان کشیدن دندان عقل

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ