آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

روش‌های از بین بردن زردی دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

عوارض بلیچینگ دندان

اگر شما نیز قصد انجام بلیچینگ دندان را دارید، اما یکی از دغدغه‌هایتان عوارض آن است، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا بلیچینگ دندان مضر است؟
یا اگر جزء کسانی هستید که این درمان زیبایی را انجام داده‌اید، اما با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید، این مطلب برایتان بسیار کارآمد خواهد بود.

آیا بلیچینگ دندان عوارض دارد؟

خیلی از افرادی که تصور می‌کنند بلیچینگ برای دندان ضرر دارد، باید بدانند که این درمان جزء ایمن‌ترین و ساده‌ترین درمان‌های دندانپزشکی به حساب می‌آید. بیمارانی که تا به حال از این درمان برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کرده‌اند، دچار مشکل خاصی نشده‌اند.
دانستن فواید و مضرات بلیچینگ دندان به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تری اقدام به انجام یا عدم انجام این درمان نمایید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

اول از هرچیزی بهتر است بدانید ضرر بلیچینگ خیلی کمتر از مزایای آن است و به همین دلیل هم امروزه در دندانپزشکی مورد استقبال قرار گرفته است. از جمله شایع‌ترین عوارض بلیچینگ می‌توان به حساسیت لثه و دندان‌ها اشاره نمود که ممکن است در حین انجام کار یا بعد از آن اتفاق بیفتند. اما دلیل بروز این عوارض چیست؟

  • حساسیت و سوزش دندان‌ها

در حین یا پس از روند درمان ممکن است با حساسیت و سوزش دندان‌های خود روبه‌رو شوید که معمولاً طبیعی است. در روش آفیس بلیچینگ، ممکن است حین پروسه درمان هم دچار حساسیت دندانی شوید. به همین دلیل بهتر است اگر سابقه حساسیت دندانی را داشته‌اید، قبل از شروع درمان این موضوع را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.
در روش هوم بلیچینگ نیز اگر میزان بیشتری از مواد سفید کننده را روی دندان خود بگذارید و یا مدت زمان را افزایش دهید، ممکن است دندان‌هایتان دچار سوزش شوند.
بعد از اتمام جلسه سفید کردن دندان‌ها با روش بلیچینگ، احتمال دارد دندان‌های شما به غذاها یا نوشیدنی‌های داغ یا سرد حساس شود؛ این حساسیت تا چند روز ادامه می‌یابد. در صورت تجربه درد شدید و غیر طبیعی این مورد را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

  • تحریک بافت لثه

از آنجایی که مواد سفید کننده در روش بلیچینگ دارای پروکساید هستند، می‌توانند باعث ایجاد سوزش و یا آسیب جزئی به بافت دهان، لثه و زبان شوند.
به همین دلیل هم دندانپزشک در روش آفیس بلیچینگ از محافظ‌هایی برای پوشش بافت لثه استفاده می‌کند. در روش هوم بلیچینگ نیز با ساخت یک تری اختصاصی، احتمال ریختن ژل بلیچینگ روی لثه به حداقل می‌رسد. همچنین در این مرحله لازم است دقت کافی وجود داشته باشد تا فقط دندان‌ها به مواد سفید کننده آغشته شوند. و این مواد روی لثه‌ها و بافت داخلی دهان ترشح نکند.
در روش هوم بلیچینگ، اگر مواد بلیچینگ از تری بیرون زده باشند، بهتر است مواد اضافی را از روی لثه پاک کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • آسیب رسیدن به مینای دندان

عدم استفاده درست از مواد بلیچینگ می‌تواند آسیب دیدگی مینای دندان را به همراه داشته باشد. به همین منظور توصیه مهم این است که حتی روش خانگی بلیچینگ را تحت نظارت دندانپزشک انجام دهید.
دندانپزشک نیز معمولا قبل از کار دندان‌ها و وضعیت مینا را بررسی می‌کند تا در صورت داشتن هر گونه مشکل، این درمان به تعویق بیندازد. در صورتی که مینای دندان در اثر استفاده بیش از حد از مواد بلیچینگ ضعیف و نازک شود، بافت زرد عاج زیرین قابل مشاهده خواهد بود. به همین دلیل ممکن است دندان بیمار به رنگ زرد نمایان شود.

عوارض بلیچینگ دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

  • سوختگی و تاول

در صورتی که بیمار دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را رعایت نکند، ممکن است ژل بلیچینگ به مدت طولانی روی بافت لثه باقی بماند. در این صورت، بافت لثه دچار سوختگی خواهد شد و حتی ممکن است تاول‌هایی روی آن شکل بگیرند.

  • واکنش‌های آلرژیک

گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل حساسیت فرد به این مواد، دچار یکسری واکنش‌های آلرژیک شود. علائم حساسیت به این مواد ممکن است به صورت دشواری در تنفس، تورم صورت، زبان و لب‌ها و کهیر بروز پیدا کنند. در صورت مشاهده این علائم حتما باید این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

  • ناراحتی معده

گاهی ممکن است به دلیل سهل انگاری خود بیمار و حتی دندانپزشک، این مواد قورت داده شده و وارد معده فرد شوند. در این صورت مشکلات گوارشی و ناراحتی معده در بیمار بروز پیدا خواهند کرد. در صورت بروز این مشکل، بیمار باید آب فراوان بنوشد تا این عارضه هرچه سریع‌تر برطرف گردد.

  • زبری دندان‌ها

گاهی ممکن است بیمار نکات گفته شده توسط دندانپزشک را رعایت نکند. و با انگیزه سفیدی بیشتر دندان‌ها، ژل بلیچینگ را به مدت طولانی روی دندان‌ها نگه دارد. در این صورت، ممکن است بعد از برداشتن ژل، احساس زبری روی دندان‌های خود کند. برای رفع این مشکل باید با دندانپزشک خود تماس گرفته و راه حل را جویا شود.

 

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

رفع حساسیت دمایی و درد دندان بعد از بلیچینگ

عوارض و معایب بلیچینگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ