زرد شدن دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

زرد شدن دندان‌ها اتفاقی شایع است که به خصوص در بزرگسالان رخ می‌دهد.

اگر شما هم دچار این اتفاق شده‌اید، جای درستی آمده‌اید؛ این مقاله مخصوص شماست. ابتدا به طور مفصل در مورد علت‌های زرد شدن دندان صحبت کرده‌ایم. از عوامل بیرونی گرفته تا مواردی مانند ژنتیک که مربوط به بدن افراد می‌شوند. با مطالعه این بخش از مقاله می‌توانید علت احتمالی زرد شدن دندان‌هایتان را شناسایی کنید؛ این اتفاق به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین راهکار درمان زرد شدن دندان‌ها را انتخاب کنید.

آیا دندان زرد شده سفید می‌شود؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم که زرد شدن دندان‌ها به خصوص در بزرگسالان بسیار شایع است؛ بنابراین لازم نیست نگران این موضوع شوید. اگر شما هم دچار این عارضه شده‌اید، لازم است بدانید که درمان زرد شدن دندان‌ها وجود دارد؛ بنابراین پاسخ سؤال بالا، «بله» است. شما می‌توانید روش‌های مختلف خانگی و دندانپزشکی را برای درمان زردی دندان استفاده کنید.

علت زرد شدن دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای انسان‌ها رخ می‌دهد و علل آن به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند: ۱- علل درونی. ۲- علل بیرونی. تغییر رنگ دندان می‌تواند در اثر عدم مراقبت از دندان‌ها، مصرف نوشابه یا سیگار کشیدن و عوامل دیگر اتفاق بیفتد. در این حالت می‌گوییم علل بیرونی باعث زرد شدن دندان‌ها شده‌اند. همچنین ممکن است در اثر ژنتیک یا بعضی اختلالات زمینه‌ای و داخلی بدن، دندان‌ها رنگ سفید و عادی خود را از دست داده و زرد شوند. در این حالت، عوامل درونی باعث بروز این پدیده شده‌اند.

در لیست زیر، مهمترین علل زرد شدن دندان‌ها را شرح داده‌ایم:

  • ژنتیک

احتمالاً شما هم افرادی را دیده‌اید که با وجود مراقبت زیاد از دندان‌های خود، همچنان دچار زردی دندان هستند. آنها ممکن است به دلیل وراثت و ژنتیک دچار این پدیده شده باشند.

  • مصرف دخانیات

سیگار، قلیان و سایر دخانیات، حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند. این ماده در گذر زمان، باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود. اگر دخانیات مصرف می‌کنید، باید منتظر زردی دندان‌های خود باشید.

زرد شدن دندان‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مینای دندان همان لایه سفید رنگی است که به دندان‌های ما زیبایی می‌بخشد. این لایه که از مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است، ممکن است در گذر زمان و تحت تأثیر عوامل بیرونی تضعیف شده و از بین برود. در این حالت است که لایه زرد رنگ زیر این لایه نمایان شده و پدیده زردی دندان به چشم می‌خورد.

  • افزایش سن

با افزایش سن، به مرور مینای دندان از بین می‌رود. این اتفاق به طور طبیعی رخ می‌دهد؛ زیرا دندان به مدت طولانی در معرض تجزیه کننده‌ها و اسید‌های مواد غذایی قرار می‌گیرد و مواد معدنی مینای آن از بین می‌روند. این موضوع شایع‌ترین علت زرد شدن دندان در میان‌سالی است.

  • مواد غذایی اسیدی

مواد غذایی حاوی اسید هستند. و این اسید است که به مرور زمان، لایه‌های مینای دندان را از بین برده. و سبب زرد شدن آنها می‌شود. انواع ترشی، مرکبات، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار، اسیدهای صنعتی به کار گرفته شده در تولید انواع کنسرو‌جات از جمله عوامل زرد شدن دندان‌ها هستند.

  • مواد غذایی حاوی رنگ‌دانه

برخی از مواد غذایی دارای رنگ‌دانه‌هایی هستند که می‌توانند دندان شما را دچار لک کنند؛ مانند توت، توت فرنگی، آلبالو، تمشک.
علاوه بر نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه نیز از جمله عوامل مهم زرد شدن دندان در بزرگسالان هستند. اگر جزو افرادی هستید که در طول روز چند فنجان چای و قهوه می‌خورید، ممکن است به زردی دندان دچار شوید.

  • فلوروزیس دندان

این موضوع یکی از شایع‌ترین علل زرد شدن دندان در کودکان است. فلوراید که برای بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است، در صورت برخورد بیش از اندازه با دندان باعث زردی یا قهوه‌ای شدن رنگ آن خواهد شد. فلوراید تراپی که در مدارس نیز رواج یافته است، باید به شکل کنترل شده‌ای ادامه یابد. و ضمن آموزش به کودکان، تأکید بیشتری بر روی اندازه مصرف فلوراید صورت گیرد.

  • آسیب خارجی به دندان

در اثر ورود ضربه به دندان‌ها، ممکن است مینای دندان شکسته و در محل شکستگی شاهد زرد شدن دندان باشیم.

سابیدن ناخودآگاه دندان‌ها به هم جزو عادات بدی است که باعث تحلیل مینای دندان می‌شود.

 

توجه :

صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

 

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

علل تغییر رنگ و شیشه ای شدن دندان

تفاوت های پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ