رفع حساسیت دمایی و درد دندان بعد از بلیچینگ

رفع حساسیت دمایی و درد دندان بعد از بلیچینگ | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

حساسیت دمایی بعد از بلیچینگ دندان را چگونه رفع کنم؟

اگر با حساسیت‌های دمایی بعد از بلیچینگ کردن دندان روبه‌رو شدید، از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

درمان با فلوراید: برای کاهش حساسیت دمایی به وجود آمده پس از درمان با بلیچینگ، می‌توانید از فلوراید استفاده نمایید. این ماده در واقع به آرام‌تر شدن این حساسیت کمک می‌کند. علاوه بر این استفاده از فلوراید را می‌توان آخرین مرحله از پروسه بلیچینگ دانست.
در صورتی که فلوراید در دسترس نداشته باشید، می‌توانید از خمیر دندان حاوی فلوراید و یا خمیر دندان ضد حساسیت برای تسکین حساسیت به وجود آمده استفاده نمایید. خمیر دندان حاوی فلوراید و خمیر دندان ضد حساسیت را می‌توانید از کلیه داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مرتبط با محصولات دهان و دندان تهیه نمایید.
استفاده از این خمیر دندان می‌تواند حساسیت ناشی از بلیچینگ را برطرف نموده و یا آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

آیا پس از بلیچینگ دندان درد دارید؟

درد جزئی دندان مختص یک یا دو روز بعد از بلیچینگ است و پس از آن از بین می‌رود. این درد طبیعی است و نگران کننده نیست. اما در صورتی که آستانه درد پایینی دارید، دندانپزشک داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپرین تجویز می‌نماید. چرا که این قرص‌ها در تسکین درد موثر هستند و با وجود خاصیت ضد التهابی از ادامه دار شدن درد جلوگیری می‌نماید.

چگونه از بروز عوارض بلیچینگ دندان جلوگیری کنم؟

عوارضی که گفته شد، ممکن است حین درمان یا پس از اتمام درمان رخ دهند. اما راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این عوارض وجود دارند.

• مصرف داروهای ضد التهاب

اگر دندان‌ها و لثه‌های حساسی دارید، می‌توانید قبل از شروع پروسه درمان این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا برای شما داروهای ضد التهاب تجویز نماید. مصرف این داروها می‌توانند در جلوگیری از التهاب بر اثر بلیچینگ موثر باشند و همچنین درد را به طور چشم گیری کاهش دهند. دندانپزشک ضمن تجویز این داروها مقدار مصرف و نحوه مصرف آن را به شما توضیح خواهد داد.

• خمیردندان‌های ضد حساسیت

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند بیمار قبل از درمان بلیچینگ به مدت دو هفته از خمیردندان‌های ضد حساسیت استفاده نماید. چرا که از طریق استفاده از این نوع خمیر دندان‌ها، احتمال بروز حساسیت و درد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

• پرهیز از مصرف غذاهای خیلی سرد یا داغ

بهتر است تا چند روز ابتدایی بعد از بلیچینگ از تغییر دمای ناگهانی دندان‌های خود پیشگیری کنید تا حساسیت دندان‌ها کم و کمتر شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

عوارض بلیچینگ دندان تا چه مدت زمان باقی می‌ماند؟

معمولاً عوارض بلیچینگ دندان کوتاه مدت هستند و بعد از چند روز به مرور از بین خواهند رفت. البته لازم به ذکر است که آسیب دیدن مینای دندان عارضه‌ای جدی است.

آیا تمام افراد با عوارض پس از بلیچینگ دندان مواجه می‌شوند؟

خیر، معمولاً افرادی که توجهی به توصیه‌های دندانپزشک ندارند و نکات بعد از درمان را در نظر نمی‌گیرند، با عوارضی مواجه می‌شوند.

آیا ممکن است بلیچینگ سبب آسیب رسیدن به لثه شود؟

بله، در صورتی که مواد بلیچینگ را به صورت طولانی مدت روی بافت لثه بگذارید، دچار سوختگی و تاول خواهد شد.

آیا بلیچینگ دندان درد دارد؟

تعداد زیادی از افرادی که قصد انجام این روش را دارند، نگران درد بعد از بلیچینگ هستند. خبر خوب این است که این روش درد ندارد.
تیر کشیدن دندان بعد از بلیچینگ ممکن است به دلیل تغییر دمای ناگهانی محیط دهان اتفاق بیفتد.

آیا بلیچینگ به دندان آسیب می‌زند؟

در حالت عادی و در صورتی که طبق اصول آن انجام شود، هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌شود. اما اگر بیش از اندازه استفاده شود ممکن است سبب تضعیف و حتی آسیب به مینا شود.

چرا برای انجام بلیچینگ معمولا از مواد بی‌حسی استفاده نمی‌شود؟

شاید از خود بپرسید که با توجه به سوزش و دردی که ممکن است در زمان درمان اتفاق بیفتد، چرا دندانپزشک از مواد بی‌حسی استفاده نمی‌کند؟ فرایند سفید کردن دندان‌ها بدون استفاده از مواد بی‌حسی، ریسک کمتری دارد چرا که:

1. اگر دندان بیمار در زمان انجام بلیچینگ دچار حساسیت شدید شود، باید قبل از درد گرفتن بافت عصبی دندان، دندانپزشک کار را متوقف نماید.
  2. از طرفی هرگونه درد در زمان انجام درمان بلیچینگ، نشانه آغشته شدن بافت‌های دهانی به پروکساید و مواد سفید کننده است.

اگر از مواد بی‌حسی برای جلوگیری از درد و سوزش استفاده شود، در صورت بروز این مسائل، بیمار و دندانپزشک متوجه نمی‌شوند و کار خود را ادامه می‌دهند. لذا لازم است برای پایین آمدن ریسک درمان بلیچینگ، از مواد بی‌حسی استفاده نشود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

روش های پیشگیری از عوارض بلیچینگ دندان

مقایسه کاربردهای کامپوزیت و بلیچینگ دندان