از دست دادن استخوان فک به چه معناست؟

از دست دادن استخوان فک به چه معناست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان - بهترین جراح لثه اصفهان - بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

از دست دادن استخوان فک به چه معناست؟

تجزیه استخوان فک(کاهش تراکم استخوان فک)

از دست دادن استخوان فک به معنای کم شدن یا تخریب استخوان‌هایی است که در فک‌های بالا و پایین وجود دارد. این مسئله اغلب به عنوان “تجزیه استخوان فک” یا “کاهش تراکم استخوان فک” نیز شناخته می‌شود. وقتی که یک شخص یک یا چند دندان را از دست می‌دهد، بدون حفظ و مراقبت معمولاً به مرور زمان با تخریب و کم شدن استخوان فک رو به رو خواهد شد.

علت اصلی تجزیه استخوان فک این است که دندان‌ها از بین رفته و جایگزینی هم برای آن‌ها انتخاب نشده است.

وقتی دندانی از دست می‌رود، بار زیادی که دندان‌ها در زمان جویدن بر روی استخوان‌های فک اعمال می‌کنند، از بین می‌رود. بنابراین، استخوان‌ها دچار ضعف می‌شوند و باعث کاهش حجم و تراکم آنها می‌شود.

تجزیه استخوان فک می‌تواند برای سلامت دهان و دندان‌ها و همچنین ظاهر چهره اهمیت زیادی داشته باشد.

این موضوع می‌تواند مشکلاتی مانند:

  1. ناتوانی در جویدن غذا،
  2. تغییر شکل چهره و
  3. آسیب به دندان‌های اطراف را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل، جلوگیری از تحلیل استخوان فک و استفاده از روش‌های جایگزین های دندان از دست رفته، می‌تواند وقوع این مشکلات را به حداقل برساند.

"</p

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان متخصص طرح لبخند اصفهان

روند تجزیه استخوان فک چگونه است؟

برای درک علت تجزیه استخوان فک، نیاز به یک فهم مختصر از رشد استخوان‌ها داریم. استخوان‌ها با وجود ساختار جامدی که دارند، به صورت مداوم در سطح سلولی در حال رشد و تجزیه هستند. سلول‌هایی که رشد استخوان را ایجاد می‌کنند، به نام “استئوبلاست” شناخته می‌شوند، و برخلاف آن، سلول‌هایی که استخوان را تجزیه می‌کنند به “استئوکلاست” معروف هستند.

برای تولید استئوبلاست‌ها در بدن، نیاز به محرک‌های فیزیکی در استخوان وجود دارد. وقتی یک دندان از دست می‌رود، دیگر فشارهای مربوط به جویدن یا گاز گرفتن برای تحریک استخوان اعمال نمی‌شود. بنابراین، عدم تحریک به افزایش تولید استئوکلاست‌ها منجر می‌شود و در نهایت باعث تخریب و تجزیه استخوان فک زیر دندان از دست رفته می‌شود.

استئوبلاست‌ها همچنان به تولید استخوان جدید ادامه می‌دهند؛ اما سرعت این فرآیند بسیار آهسته‌تر و کندتر از فرآیند تجزیه استخوان توسط استئوکلاست‌ها است. این روند آرام تولید استخوان جدید باعث می‌شود که استخوان‌ها به مرور زمان کمتر و کوچک‌تر شوند.

اغلب پس از ۱۸ ماه، تجزیه استخوان فک، زیر دندان شروع می‌شود؛ البته سرعت روند تجزیه استخوان فک در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و برخی ممکن است با سرعت بیشتری نسبت به دیگران به این مشکل دچار شوند.

 


مطالب پیشنهادی:

مراقبت های بعد از پیوند استخوان فک

چگونه می توان درد ناشی از پیوند استخوان فک را کاهش داد؟

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ