امکان رویش مجدد دندان در آینده

بررسی امکان رویش مجدد دندان در آینده

شاید این یک افسانه به نظر برسد آیا امکان دارد که روزی دندان های انسان در بزرگسالی رویش مجدد داشته باشد. از دیرباز این مسئله از نظرعقلی متعارف بوده است که شما نمی توانید رویش دندان های دائمی یا ترمیم مینای دندان خود را در بزرگسالی تجربه کنید. اما در حال حاضر پیشرفت های شگرفی در پژوهش های دندانپزشکی اتفاق افتاده است که نشان می دهد ممکن است به زودی این نظریه درست نباشد. استفاده از سلول های بنیادی این نوید را به دانشمندان داده است که امکان انجام چنین کاری وجود دارد. در این مقاله از سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان امکان رویش مجدد دندان در آینده را مورد بررسی قرار می دهیم.

بر اساس آزمایش های انجام شده آن ها توانسته اند که پالپ دندان را در سگ ها رشد دهند. در آینده ای نزدیک، این پیشرفت می‌تواند به انسان اجازه دهد تا بخشی از دندان‌های آسیب‌دیده خود را دوباره رشد دهد و از روش‌های ترمیمی مانند کانال‌های ریشه و پر کردن دندان‌ها اجتناب کند. تحقیقات سلول های بنیادی به طور بالقوه می تواند منجر به جلوگیری از دست دادن دندان یا رشد مجدد دندان های از دست رفته در اثر پوسیدگی یا تصادف شود. این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود هستند، بنابراین احتمالاً سال ها یا حتی دهه ها طول خواهد کشید تا این پیشرفت در دندان های انسان اعمال شود.

آشنایی ایمپلنت های دندانی با سلول های بنیادی

ایمپلنت‌ های دندانی با کمک سلول‌ های بنیادی می‌توانند به قسمت‌ هایی از دندان اجازه رشد مجدد بدهند. دانشمندان نشان داده اند که تحریک سلول های بنیادی درون پالپ دندان می تواند باعث رشد مجدد عاج شود. این روش باعث می شود دیگر نیازی به استفاده از روش های معکوس برای پر کردن دندان ها نباشد. استفاده از این روش در آینده می تواند به طور بالقوه برای کمک به رشد مجدد کل دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. می توانیم با استفاده از سلول های بنیادی دندان ها را در مراحل اولیه رشد قرار دهیم. این روش رویش دندان در مراحل اولیه به نام دندان پریموردیوم شناخته می شود.

پریمور دیوم می تواند به عنوان یک روش فوق العاده برای جایگزین کردن دندان ها و کاشت آن ها در لثه به شمار رود. جالب است بدانید انسان در بزرگسالی تنها دارای سلول های بنیادینی است که تنها منجر به رشد عاج در دندان ها می شود. این در حالی است که افراد تنها در دوره جنینی دارای سلول های پریموردیوم دندان می باشند. دانشمندان برای استفاده از این سلول ها پژوهش های زیادی را انجام داده اند. آن ها به دنبال این هستند که منبعی از سلول های بنیادین را که به رشد مجدد دندان ها در انسان کمک می کند دست پیدا کنند.

مقایسه کاربردهای کامپوزیت و بلیچینگ دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

زمان رشد مجدد دندان ها برای بزرگسالان

با تحقیقات زیادی که امروزه در زمینه ژنتیک انجام می شود، شگفت انگیز است که چقدر اطلاعات در مورد خودمان پیدا کرده ایم. یکی از جدیدترین اکتشافات دانشمندان را به این باور رسانده است که بازسازی دندان ممکن است در آینده ای نزدیک امکان پذیر باشد، چشم اندازی که قطعا توجه ما را به خود جلب می کند!

همه چیز با ژن مشترکی که بین ما با موجوداتی مانند کوسه ها و تمساح ها شروع می شود که هر دوی آنها می توانند در تمام طول زندگی خود دندان های خود را دوباره رشد دهند. ما به عنوان انسان فقط به دو دوره رشد کامل در دندان ها محدود شده‌ایم، اما بخش واقعاً جالب اینجاست: ژن‌هایی که برای رشد دندان های ما در بزرگسالی استفاده می شود، همان ژن مشترک است که کوسه‌ها و تمساح‌ها برای رشد مجدد دندان های خود از آن استفاده می‌کنند!

میلیون ها سال پیش انسان ها اجداد مشترکی داشتند که زندگی خود را با شکار، ترس از حیوانات و حفظ زندگی گذارنده است. همین امر باعث شده است که رشد دندان ها در انسان تنها به دور دوره محدود شود. اما اگر بتوانیم قفل آن ژن را باز کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می توانیم برای گذراندن باقی عمر خود مجددا دندان های جدیدی داشته باشیم. در صورتی که بتوانیم ژن ها را رمز گشایی کنیم مطمئنا می توانیم یک راه برای رشد مجدد دندان ها در بزرگسالی پیدا کنیم.

در حال حاضر نمی توانیم ادعا کنیم که در آینده نزدیک به این موضوع مهم دست خواهیم یافت. هنوز فاصله زیادی با این موضوع داریم که بتوانیم در آینده ای بسیار نزدیک دندان هایی را که بر اثر تصادف، پوسیدگی و …. را از دست می دهیم بازسازی کنیم.

درمان دندان های از دست رفته با سلول های بنیادین

دندان ها از طریق فرآیند پیچیده ای شکل می گیرند که شامل رشد همزمان بافت نرم، بافت همبند، اعصاب و عروق خونی است. اکنون مطالعات نشان می‌دهد که دندان‌ها و بافت‌های پشتیبان آن‌ها (از جمله پالپ دندان، ریشه‌های در حال رشد، رباط پریودنتال و استخوان فک) “جعبه پاندورا” از سلول‌های بنیادی هستند. این سلول های بنیادی دندانی به دلیل توانایی خود در تقسیم، تجدید و بالغ شدن به سلول های تخصصی منحصر به فرد هستند. این سلول های بنیادی دندانی اساس روش های بازسازی فعلی را تشکیل می دهند. اگر این سلول‌های بنیادی به درستی تحریک شوند، می‌توانند لایه‌های مختلف دندان را تکثیر کنند و یک دندان کاملاً جدید ایجاد کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان

پرکردگی های دندانی زیست فعال: التیام بخش های آسیب دیده دندان

دندان ها از سه لایه تشکیل شده اند:

  • پالپ (داخلی ترین بافت غنی از سلول های بنیادی)
  • عاج (لایه میانی)
  • مینا (خارجی ترین و سخت ترین لایه)

به طور سنتی، دندانپزشکان لایه های آسیب دیده را سوراخ می کنند و اگر دندان دارای حفره باشد، کانال ریشه را انجام می دهند. با این حال، پس از کانال ریشه، دندان استحکام خود را از دست می دهد و اغلب مستعد شکستگی است. پر کردن دندان “زیست فعال” سلول های بنیادی دندان را تشویق می کند تا عاج سالم و لایه های دیگر را تشکیل دهند. این کار باعث نجات دندان از حفره و تقویت آن از هسته می شود. بنابراین- به معنای واقعی کلمه، اکنون راه هایی برای رشد مجدد دندان هایی وجود دارد که دارای حفره هایی می باشند.

درمان های ترمیمی برای شکاف کام در نوزادان

نقایص مادرزادی مانند شکاف لب و شکاف کام زمانی رخ می دهد که لب یا کام نوزاد در طول بارداری به طور طبیعی با هم رشد نکند. در این حالت کام حتی پس از تولد نیز شکافته می ماند. دندانپزشکان جزو اولین دسته از متخصصانی هستند که این عیب را تشخیص داده و درمان می کنند. سلول‌های بنیادی دندانی که از دندان‌های شیری کودک به دست می‌آیند و معمولاً به عنوان دندان‌های شیری شناخته می‌شوند به عنوان راهی برای رشد بافت و بستن نقص کام هستند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، مسترشیپ پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

مشکلات رایج در درمانهای زیبایی دندان

علل و درمان دندان کوسه ای در کودکان

انواع کاشت ایمپلنت برای دندانهای از دست رفته

نظر در"امکان رویش مجدد دندان در آینده"

  1. موذنی

    امیدوارم روزی اینقدر در زمینه ژنتیک در زمینه مشکلات دهان و دندان پیشرفت کنیم تا خیلی از درمان های سخت دندانپزشکی مقل کاشت ایمپلنت آسونتر و راحت تر پیش بره

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ