بررسی دلایل دندان درد صبحگاهی

بررسی دلایل دندان درد صبحگاهی | بهترین دندانپزشک اصفهان

دلایل دندان درد صبحگاهی چیست؟

در ادامه مقاله ای که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما عزیزان گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی دلایل دندان درد صبحگاهی خواهیم پرداخت.

دندان قروچه در خواب، یکی از علل دندان درد صبحگاهی

دندان قروچه به عنوان بروکسیسم نیز شناخته می شود. افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب به طور ناخودآگاه فک خود را فشار می دهند و در هنگام خواب دندان قروچه می کنند. حملات مکرر دندان قروچه می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

• درد فک
  • گوش درد
  • دندان درد
  • آسیب دندان

علت دقیق دندان قروچه در خواب مشخص نیست. اما استرس و اختلالات مرتبط با خواب، از جمله آپنه خواب، اغلب ممکن است یک عامل اصلی باشند. یک بررسی نشان داد که ژنتیک ممکن است نقش زیادی داشته باشد.

سینوزیت، یکی از علل دندان درد صبحگاهی

اگر با درد در دندان های پشتی بالایی خود از خواب بیدار می شوید، ممکن است عفونت سینوسی علت اصلی آن باشد. سینوس های شما دقیقاً بالای دندان ها قرار دارند. اگر در سینوس‌های خود عفونت دارید، ممکن است در هنگام دراز کشیدن، از جمله هنگام خواب، مایعات در آنجا جمع شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد فشار و درد به خصوص در دندان های مولر فوقانی یا پرمولر (دندان های خلفی فک بالا) شود.

مطلب پیشنهادی : روش های درمان اختلالات غدد بزاقی

سایر علائم رایج سینوزیت، عبارتند از:

• سرفه کردن
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • قادر به بوییدن نیستید.
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مفصل گیجگاهی فکی، استخوان فک شما را در هر طرف صورت به جمجمه متصل می کند. التهاب و تحریک در مفصل گیجگاهی فکی می تواند باعث درد ارجاعی در قسمت های زیر شود:

• صورت
  • گردن
  • دندان ها
  • مفصل

علل TMJ می تواند شامل دندان قروچه و آرتریت در فک باشد. علائم شایع TMJ عبارتند از:

• درد دندان
  • درد صورت
  • گوش درد
  • سفت یا قفل شدن فک
  • درد فک هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن

حفره (پوسیدگی دندان)

حفره ها یکی از علل شایع دندان درد هستند. در صورت عدم درمان، حفره ها می توانند به لایه داخلی دندان (پالپ) منتشر شوند. پالپ جایی است که اعصاب و رگ های خونی دندان قرار دارند. پوسیدگی دندان درمان نشده می تواند باعث ایجاد درد شدید یا تیز در فواصل زمانی مکرر شود.

بیماری لثه

بیماری خفیف اولیه لثه به نام ژنژیویت شناخته می شود. التهاب لثه می تواند لثه های قرمز و متورم ایجاد کند که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. هنگامی که پلاک در امتداد خط لثه ایجاد می شود، دندان درد ممکن است رخ دهد.

بیماری لثه درمان نشده می تواند به پریودنتیت، یک نوع شدید بیماری لثه تبدیل شود. پریودنتیت یک عفونت طولانی مدت لثه است که می تواند بر لثه ها، دندان ها، بافت ها و استخوان فک تأثیر منفی بگذارد. پریودنتیت باعث درد دندان و گاهی از دست دادن دندان می شود.

دندان نهفته

زمانی که دندان نتواند از خط لثه بیرون بیاید به عنوان دندان نهفته شناخته می شود. زمانی که فضای کافی در دهان برای قرار دادن آن ها وجود نداشته باشد، دندان ها به طور جزئی یا کامل نهفته می شوند. این می تواند ناشی از شلوغی دندان ها باشد و ژنتیک ممکن است در آن نقش داشته باشد.

دندان نهفته می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

• لثه های قرمز، متورم و دردناک
  • درد مبهم یا درد شدید و تیز
  • مولرها به احتمال زیاد نهفته می شوند. دندان نیش فک بالا (دندان های فوقانی) نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

روش های پیشگیری و درمان عفونت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بارداری

اگرچه بارداری یک علت شایع دندان درد در صبح نیست، اما خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد می تواند بر سلامت دندان شما تأثیر منفی بگذارد. زنان باردار همچنین مستعد خشکی دهان هستند، که خطر ابتلا به بیماری لثه را نیز افزایش می دهد، زیرا بزاق برای شستن باکتری ها مورد نیاز است.

بسیاری از زنان تمایلی به مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری ندارند، اما تمیز کردن دندان در دوران بارداری کاملا بی خطر است. حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

آسیب عصبی

درد در سر می تواند ناشی از وضعیتی به نام نورالژی سه قلو باشد که نوعی آسیب عصبی است. هر گونه فعالیتی مانند دست زدن به صورت، جویدن یا مسواک زدن می تواند باعث درد شود. درد معمولاً هر بار فقط یک طرف صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است مانند درد شدید یا اسپاسم باشد.

اگر درد طولانی مدت و مکرر صورت را تجربه می کنید که به مسکن های بدون نسخه پاسخ نمی دهد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

وضعیت خواب

گاهی اوقات، دندان درد در صبح می تواند نتیجه چیزی به سادگی وضعیت خواب شما باشد. اگر شدیدترین درد را در یک طرف دهان احساس می کنید، می تواند نشانه ای از وضعیت خوابیدن ناراحت کننده باشد. به عنوان مثال، خوابیدن در حالی که دستان خود را زیر فک خود قرار دهید، می تواند باعث دندان درد در صبح شود، به خصوص اگر ساعت یا دستبند را در رختخواب ببندید. برای اینکه به صورت خود فشار نیاورید، حتما قبل از خواب جواهرات را بردارید و از یک بالش حمایتی برای بالا بردن سر خود استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

استفاده بیش از حد از دهانشویه

در حالی که استفاده از شستشوی روزانه دهان ممکن است مفید باشد، دهانشویه بیش از حد می تواند برای دندان های شما مضر باشد. بیشتر دهانشویه ها حاوی اسیدی هستند که می تواند به لایه میانی دندان شما آسیب برساند. اگر چندین بار در روز از دهان شویه استفاده کنید، می تواند منجر به حساسیت دندان شود. اگر مستعد استفاده بیش از حد از دهانشویه هستید، راه حل شما برای دندان درد صبحگاهی می تواند به سادگی کاهش استفاده از دهانشویه باشد.

کم آبی بدن

نوشیدن مقدار زیادی آب برای سلامت کلی شما و همچنین برای دندان‌های شما مهم است، زیرا به شستشوی باکتری‌ها و باقی مانده‌های غذا که می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند، کمک می‌کند. همچنین آب به کاهش اثرات خشکی دهان کمک می کند که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. اگر مدام با خشکی دهان و دندان درد از خواب بیدار می شوید، سعی کنید در طول روز آب بیشتری بنوشید.

غذاهای اسیدی

مصرف زیاد غذاهای اسیدی مانند نوشابه، آب نبات های شیرین و مرکبات می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

آبسه دندان

آبسه، حفره ای از چرک است که در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود. حتی آبسه دندان می تواند در ریشه دندان یا در لثه های اطراف دندان ایجاد شود. آبسه می تواند باعث ضربان، درد شدید دندان و همچنین تورم لثه و تب شود.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.