دلایل درد ضربان دار دندان چیست؟ (بخش 1)

دلایل درد ضربان دار دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی دلایل درد ضربان دار دندان

درد ضربان دار دندان نشانه این است که شاید دندان آسیب دیده باشد. پوسیدگی دندان یا حفره می تواند باعث ایجاد دندان درد شود. در صورت وجود عفونت در دندان یا لثه های اطراف آن، درد ضربان دار دندان می تواند رخ دهد. در ادامه مقاله ای که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما عزیزان گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی دلایل درد ضربان دار دندان خواهیم پرداخت.

دندان درد معمولاً به دلیل عفونت یا التهاب ایجاد می شود. به این بیماری پالپیت می گویند. پالپ صورتی نرم داخل دندان به حفظ سلامت و زنده ماندن آن کمک می کند. پالپ دندان حاوی بافت، اعصاب و عروق خونی است. یک حفره یا ترک در دندان باعث می شود هوا و میکروب ها در داخل دندان قرار گیرند و این اعصاب حساس پالپ را تحریک کرده و عفونی می کند و منجر به درد دندان می شود.

علائم درد ضربان دار دندان

همراه با درد ضربان دار، سایر علائم دندان درد می تواند شامل موارد زیر باشد:

• قرمزی
  • درد در فک
  • درد مبهم دائمی
  • طعم بد در دهان
  • بوی بد در دهان
  • التهاب دهان یا لثه
  • چرک یا مایع سفید رنگ
  • دندان های حساس یا گزگز
  • درد شدید هنگام گاز گرفتن
  • درد هنگام خوردن چیزی شیرین

بزرگسالان و هم کودکان می توانند دچار دندان درد شوند. در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه ها بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. احتمالاً به معاینه دندانپزشکی و عکس برداری با اشعه ایکس دندان نیاز خواهید داشت تا بفهمید چه چیزی باعث درد دندان شده است.

مطلب پیشنهادی : بررسی دلایل دندان درد صبحگاهی

اما شایع ترین علل احتمالی درد ضربان دار دندان، عبارتند از:

پوسیدگی دندان، علل درد ضربان دار دندان

پوسیدگی یا حفره دندان شایع ترین دلیل دندان درد است. باکتری ها بخشی از سلامت طبیعی دهان و بدن هستند. با این حال، قند بیش از حد و سایر مواد غذایی روی دندان می تواند باعث ایجاد باکتری های بد زیادی شود. باکتری ها پلاکی می سازند که به دندان می چسبد. برخی از انواع آنها اسید ترشح می کنند که می تواند منجر به سوراخ یا حفره شود. پوسیدگی دندان به صورت لکه های کوچک سفید، قهوه ای یا سیاه روی دندان ها به نظر می رسد.

دندانپزشک می تواند سوراخ یا یک ناحیه ضعیف شده در دندان را برای کمک به توقف درد ضربان دار ترمیم کند. ممکن است نیاز داشته باشید به:

• پر کردن برای وصله کردن حفره
  • آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت
  • تمیز کردن دندان برای از بین بردن پلاک

بررسی دلایل دندان درد صبحگاهی | بهترین دندانپزشک اصفهان

آبسه دندان

دندان آبسه زمانی است که بخشی یا تمام پالپ داخل دندان می میرد. بافت مرده یک “جیب” از باکتری و چرک ایجاد می کند که آبسه نامیده می شود. عفونت یا التهاب دندان می تواند باعث آبسه شود. اگر دندان آسیب دیده به سرعت درمان نشود می تواند منجر به آبسه شود. این زمانی رخ می دهد که یک سوراخ یا ترک به باکتری اجازه ورود به دندان را می دهد.

درمان آبسه دندان شامل موارد زیر است:

• تخلیه و پاکسازی آبسه
  • آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های عامل عفونت
  • تمیز کردن و درمان لثه، اگر آبسه ناشی از بیماری لثه باشد.
  • عصب کشی اگر آبسه ناشی از پوسیدگی یا ترک خوردگی دندان باشد.
  • ایمپلنت، که شامل جایگزینی دندان با یک دندان مصنوعی است.

شکستگی دندان

شکستگی دندان یک ترک یا شکاف در دندان است. این می تواند با گاز گرفتن چیزی سخت مانند یخ رخ دهد. همچنین احتمال دارد در هنگام زمین خوردن یا اگر ضربه محکمی به فک یا صورتتان وارد شود، دچار شکستگی دندان شوید. در برخی موارد، شکستگی دندان می تواند به آرامی در طول زمان ایجاد شود.

شکستگی دندان منجر به درد ضربان دار و باعث می شود که اشیا وارد دندان و پالپ شده و اعصاب را تحریک یا عفونی کنند و باعث درد شوند.این می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آب
  • هوا
  • باکتری ها
  • ذرات غذا

دندانپزشک می تواند دندان شکسته را با چسب دندان، روکش یا پرکننده ترمیم یا کانال ریشه را توصیه کند. احتمال دارد به یک کلاه یا روکش روی دندان نیاز داشته باشید. دکتر حسین برجیان در کلینیک لیزر دندانپزشکی نجم با استفاده از بروزترین دستگاه ها کلیه عمل های ترمیم و کانال ریشه را انجام می دهند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

این آسیب پر کردن احتمال دارد شامل:

• ترک
  • تراشه
  • لثه های عفونی

عفونت لثه می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • سرطان و درمان آن
  • برخی از انواع داروها
  • بیماری هایی مانند دیابت
  • یک رژیم غذایی نامناسب

بهداشت ضعیف دهان و دندان

باکتری های لثه های آلوده می توانند در اطراف ریشه دندان تجمع کنند. این باعث عفونت در بافت لثه شده که منجر به دندان درد می شود. بیماری لثه احتمال دارد لثه را از دندان دور کند وهمچنین استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد تجزیه کند. این می تواند باعث لق شدن دندان ها و ایجاد حفره شود. عفونت لثه معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود.

اگر بیماری لثه دارید، ممکن است به چندین روش درمانی برای کمک به حفظ دندان های خود نیاز داشته باشید. درمان شامل یک “تمیز کردن عمیق” به نام جرم گیری و صاف کردن ریشه برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است. در موارد شدید شاید جراحی دندان مورد نیاز باشد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.