علل ترمیم و برداشتن لمینت دندان

علل ترمیم و برداشتن لمینت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی علل ترمیم و برداشتن لمینت دندان

لمینت دندان در بهترین حالت و انجام مراقبت های لازم، می تواند طول عمر زیادی داشته باشد. اما در مواردی نیاز به جایگزینی، برداشتن و ترمیم لمینت دندان داریم. امری طبیعی است که گاهی اوقات بعضی محصولات با کیفیت پایین روانه بازار می‌شوند و یا در حادثه ایی لمینت دندان شما آسیب می بیند. چند نکته در برداشتن و کندن لمینت دندان وجود دارد. نکته اصلی این است که بدانید برگشت پذیری و قابل جابجایی بودن، دو چیز متفاوت هستند. در ادامه مقاله ای که امروز در سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان برای شما عزیزان گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی علل ترمیم و برداشتن لمینت دندان خواهیم پرداخت.

اگر از نظر علمی به برداشتن و کندن لمینت دندان نگاه کنید، پاسخ مثبت است. بسته به مهارت دندانپزشک می توان روکش ها را برداشته و دندان را تا حد زیادی سالم نگه داشت. اما ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان هیچگاه نباید موردنیاز باشد. اگر مشاوره جامع با دندانپزشکتان انجام داده بودید و روکش های شما از کیفیت بالایی برخوردار بودند و از ابتدا مناسب نصب شده بودند، نیازی نبود به این زودی ها برداشته شوند. و حتی اگر روکش های شما باید به راحتی بیرون بیایند، این به معنای بازیابی دندان های شما در شرایط اولیه‌ اش نیست.

برداشتن لمینت دندان

همانطور که از نامش پیداست، به عمل کندن لمینت از روی سطح دندان، برداشتن لمینت می گویند. اما چرا؟ واقعا کسی که هزینه ایی بابت لمینت دندان های خود کرده است، چرا باید به برداشتن آن حتی فکر کند. مهم اینجاست که برداشتن علاوه بر سلیقه شخصی، دلایل دیگری نیز دارد، مانند:

مطلب پیشنهادی : پیشگیری و درمان درد لثه

  • پوسیدگی دندان لمینت شده
  • شکستگی قسمت از لمینت به دلیل استفاده نادرست از آن (البته بیشتر اوقات با ترمیم لمینت اصلاح می شود)
  • گیر کردن برخی غذاهای سفت زیر لایه لمینت و عدم دسترسی به آن
  • عدم گرفتن نتیجه مورد انتظار از لمینت دندان و حساس شدن نسبت به حذف و برداشتن آن
  • تغییر شدید رنگ لمینت دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (این مورد نیز می تواند با ترمیم لمینت رفع شود، البته در بیشتر موارد)

بله تمام موارد فوق می توانند شما را وادار به برداشتن لمینت کنند. افرادی که نسبت به ظاهر خود حساس و در رابطه با لمینت دندان مردد هستند، پیشنهاد می شود که در ابتدا با دندانپزشک خود هماهنگ کنند. دندانپزشک نیز می تواند لمینت را به شکلی نصب کند که در صورت تمایل به برداشتن، به دندان آسیبی وارد نشود.

میزان درد برداشتن لمینت

نمی توان گفت هیچی حس نمی کنید، اما بیشتر به سلامت دندان و میزان تراش مینای دندان هنگام نصب لمینت بستگی دارد. به هر حال درد برداشتن لمینت مسئله ای نیست. حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما بعد از برداشتن لمینت، بیشتر آزار دهنده است.

نکات مهم قبل از انجام لمینت کانتکت لنز | بهترین جراح لثه اصفهان

ترمیم لمینت دندان

ترمیم لمینت دندان یکی از مهم ترین اصول مراقبتی در لمینت دندان و برای افرادی است که ونیر لمینت یا دندان آنها دچار مشکل شده است و در پی راه حل آن هستند. در صورت بروز این مشکلات، مخصوصا برای دندان های جلویی، ترمیم لمینت لازم الاجرا می شود. چرا که کاملا بر ظاهر و طرح لبخند شما موثر خواهد بود.

در مسیر ترمیم لمینت دندان، بعضی موارد نیاز به برداشتن لمینت، اصلاح دندان و سپس نصب مجدد لمینت دندان خواهند داشت. به هر حال دندان شما، میزان آسیب دیدگی آن و هدف شما از برداشتن یا ترمیم لمینت باید توسط دندانپزشک بررسی شود.

بهترین روش های ترمیم لمینت دندان

چسباندن یک لایه بسیار نازک از ونیر یا لمینت روی لمینت آسیب دیده. (در آسیب ها و ترک های جزئی روی سطح لمینت)
استفاده از روکش و بریج، در آسیب دیدگی های شدید تاج دندان
توجه داشته باشید در صورتی که دندان زیر لمینت دندان پوسیده باشد، نیاز به عصب کشی دندان، پر کردن آن و سپس ترمیم لمینت خواهید داشت.

میزان طول عمر لمینت دندان و ماندگاری

به طور کلی لمینت دندان به گونه ای طراحی و جاگذاری می‌شود که یک عمر در جای خود بماند. از لحاظ فنی نباید نیازی به برداشتن و کندن لمینت دندان باشد زیرا طول عمر و ماندگاری لمینت دندان از ۷ تا ۳۵ سال است که اگر این زمان را با توجه به سن بیمار و شرایط او به درستی در نظر بگیرید و از مواد اولیه با ماندگاری مناسب استفاده کنید، نباید نیازی به دست زدن به لمینت دندان باشد. اما همیشه شرایط قابل پیش بینی نیست و ممکن است حادثه ای و یا اشتباهی در هنگام نصب، بر طول عمر و ماندگاری لمینت دندان تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد و شما نیازمند ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان خود بشوید.

لمینت‌های شما بادوام بوده و به گونه ای طراحی شده اند که سالها دوام می آورند. با این حال، آنها می توانند در شرایط خاص تکه تکه و یا خراب شوند. بهترین راه برای جلوگیری از شکستگی یا آسیب دیدگی روکش، استفاده از عقل سلیم و مراقبت از ترمیم های خود است. سعی کنید از گاز گرفتن مواد غذایی سخت با روکش خودداری کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

اگر دندان های خود را خرد کنید، استفاده از محافظ دهان می تواند از احتمال آسیب دیدن روکش های شما جلوگیری کند. با دو بار مسواک زدن روزانه و حداقل یک بار استفاده از نخ دندان از دندانهای طبیعی و روکش خود مراقبت کنید. سرانجام، متعهد شوید که برای تمیز کردن و معاینات دو ساله به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این ویزیت ها نه تنها دندان های طبیعی شما را حفظ می کنند بلکه به دندانپزشک این امکان را می دهند تا ترمیم های دندانپزشکی شما را از نظر خطرات یا آسیب احتمالی کنترل کند و اگر لمینت شما آسیبی کوچک دیده، ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان را آغاز کند.

موارد تعویض و برداشتن لمینت دندان

اگر لمینت دندانم شکست، چه کار باید بکنم؟ اولین کاری که باید انجام دهید جمع آوری قطعات شکسته شده از دهان شما است. اگر روکش هنوز به دندان شما متصل است، آن را با احتیاط برداشته و نگه دارید. روکش را با قرار دادن آن در یک ماده نرم مانند پنبه یا دستمال کاغذی و نگهداری آن در یک ظرف محکم، از آسیب بیشتر در امان نگه دارید تا جایی که بتوانید آن را به مطب دندانپزشکی خود برسانید. اگر روکش شما از جای خود خارج شد یا شکسته شد، باید در اسرع وقت قرار ملاقات دندانپزشکی را تعیین کنید.

در بعضی موارد، روکش ها به راحتی و بدون شکستن از جا در میایند که اکثراً بدلیل بی توجهی در هنگام کارگذاری آن‌ها است؛ وضعیتی که به عنوان رفع خط شناخته می شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما می تواند بدون هیچ زحمتی با جاگذاری روکش جدید، آن را جایگزین کند. دندانپزشک شما اغلب می تواند تراشه های کوچک موجود در پرسلن روکش را با استفاده از کانتورینگ دندان صاف کند.

در پاسخ سوال در چه صورت لمینت دندان باید کنده و تعویض شود، باید بدانید، روکش شکسته یا ترک خورده قابل ترمیم نیست و آزمایشگاه دندانپزشکی باید یک مورد جدید ایجاد کند. اگر خراشی در لمینت شما ایجاد شده، اگر کوچک باشد قابل ترمیم است، اما اگر تکه بزرگی از آن جدا شود، به احتمال زیاد کاری جز برداشتن و کندن لمینت دندان نمی‌توان کرد.

نحوه افزایش طول عمر لمینت دندان

باید گفت لمینت دندان معمولا تا ۲۰ سال طول عمر دارد، البته در صورتی که عوامل خارجی در سلامت آن تاثیر منفی نگذارند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و به نکات زیر نیز دقت فرمایید:

  • دخانیات مصرف نکنید
  • با دندان لمینت شده به سختی رفتار نکنید ( عدم استفاده به عنوان ابزار در باز کردن و شکستن )
  • استفاده از خدمات پاکسازی دهان و معاینه دندان در طول دوره های ۶ ماهه
  • کنترل دندان قروچهو استفاده از محافظ در صورت لزوم
  • استفاده از مسواک های نرم

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ