بررسی چگونگی نحوه کار سیلانت‌ها

بررسی چگونگی نحوه کار سیلانت‌ها | بهترین دندانپزشک اصفهان

چگونگی نحوه کار سیلانت‌ها

در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان قصد داریم به بررسی بررسی چگونگی نحوه کار سیلانت‌ها بپردازیم. هنگامی که باکتری‌های حفره ساز موجود در دهان به ذرات باقیمانده غذا می‌رسند، اسیدهایی تولید می‌کنند که منجر به ایجاد حفره‌هایی در دندان می‌شوند. بعد از استفاده از سیلانت، مواد غذایی باقیمانده به دندان وارد نمی‌شوند و در نتیجه مانع نشستن باکتری‌ها و اسید روی دندان‌ها می‌شوند. درست شبیه بارانی که هنگام طوفان شما را تمیز و خشک نگه می‌دارد.

افراد مناسب انجام سیلانت

کودکان و بزرگسالان امکان استفاده از سیلانت را دارند اما هرچه زودتر از سیلانت استفاده نمایید بهتر است. اولین دندان‌های دائمی حدود سن ۶ سالگی و دندان‌های دائمی ثانویه حدودا در سن ۱۲ سالگی بیرون می‌آیند. سیلانت دندان‌ها بلافاصله پس از رشد این دندان‌ها می‌تواند از همان ابتدا مانع ایجاد حفره‌های دندانی شود که در طولانی مدت باعث صرفه جویی در زمان و پول شما می‌شود. با دندانپزشک خود مشورت کنید که آیا سیلانت‌ها مناسب شما و خانواده‌تان هستند.

مطلب پیشنهادی : روش های مراقبت از ایمپلنت دندان

چگونگی جایگذاری سیلانت‌ها

جایگذاری سیلانت روندی سریع و بدون درد است. دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را تمیز و خشک می‌کند و سپس مقداری ژل اسیدی روی دندان‌ها قرار می‌دهد. این ژل باعث استحکام سطح دندان‌ها می‌شود و در نتیجه پیوند محکمی بین دندان و سیلانت به وجود می‌آید. سپس بعد از چند ثانیه، دندانپزشک ژل را شستشو داده و دندان‌ها را خشک می‌کند. در آخر دندانپزشک از یک نور آبی مخصوص برای محکم شدن سیلانت استفاده می‌نماید.

امکان استفاده از سیلانت‌ها روی حفره‌ها

برای ممانعت از آسیب بیشتر به دندان، می‌توان مواد سیلانت را روی نواحی با پوسیدگی زودرس قرار داد. به دلیل شفاف بودن برخی از سیلانت‌ها، دندانپزشک می‌تواند بر دندان نظارت کند تا از کارکرد صحیح سیلانت مطمئن شود.

وجود BPA در سیلانت

بله، مقدار کمی BPA در سیلانت‌ها وجود دارد اما برای آسیب رساندن به شما و عزیزانتان کافی نیست. در حقیقت، هنگام لمس رسید، استفاده از مواد آرایشی یا قرار گرفتن در گرد و غبار بیشتر در معرض BPA خواهید بود.

مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت | بهترین دندانپزشک اصفهان

میزان دوام سیلانت‌ها

سیلانت‌ها معمولا چندین سال دوام می‌آورند. هنگام جلسات ویزیت منظم دندانپزشکی، دندانپزشک وضعیت سیلانت را چک می‌کند و در صورت نیاز می‌تواند آنها را دوباره اعمال کند.

نسبت ارزش انجام سیلانت‌ دندان و خطرات احتمالی

سیلانت‌های دندان می‌توانند در مدت چندین سال مانع ایجاد حفره دندانی در کودکان و بزرگسالان شوند اما آیا ارزش هزینه و خطر بالقوه را دارند؟

  • با وجود اینکه مسواک زدن بسیار اهمیت دارد اما سیلانت دندان نیز بهترین راه جلوگیری از ایجاد حفره دندانی در کودکان است.
  • سیلانت‌های دندانی لایه‌ایی نازک هستند که از دندان‌ها در برابر ایجاد حفره‌ روی آنها محافظت می‌کند.
  • تقریبا ۴۳٪ کودکان ۶ تا ۱۱ ساله از سیلانت دندان استفاده می‌کنند. کودکان از خانوارهایی با درآمد پایین ۲۰٪ کمتر از کودکان با خانوارهای پردرآمد از سیلانت استفاده می‌نمایند. دندان‌های کودکان مدرسه‌ایی که از سیلانت استفاده نمی‌کنند، تقریبا سه برابر بیشتر از کودکان دارای سیلانت دارای حفره هستند.
  • ضروری است که سیلانت‌ها در ویزیت‌های منظم چک شوند تا مطمئن شوید از بین نمی‌رود.
  • سیلانت‌ها از نظر فنی نسبت به محل قرارگیری خود حساس هستند. پس اگر دندانپزشکان آنها را به درستی اعمال نکنند به نتیجه خوبی دست نخواهند یافت.

سایر موارد در مورد سیلانت

علاوه بر ممانعت از ایجاد حفره، سیلانت‌ها باعث سالم ماندن دندان‌ها می‌شوند. سیلانت‌ها دارای معایب یا مشکلات احتمالی هستند. اگر از بین بروند، بشکنند یا فرسوده شوند، نیاز به سیلانت دوباره است. هنگام جایگزین کردن سیلانت‌ها، ممکن است نیاز باشد که مواد اضافی با دستگاه جرمگیر سوراخ شده و یا خارج شوند.

اگر والدین بیشتر از اینکه نگران خطرات پوسیدگی دندان باشند، نگران BPA هستند، باید به یاد داشته باشند که درمان پوسیدگی دندان حاوی مواد شیمیایی بیشتری نسبت به BPA است. مواد سیلانت جایگزین وجود دارد اما گریل مطمئن نیست که این مواد بهتر از مواد دارای BPA عمل کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

مزیت های طولانی مدت

برای دندان‌های شیری یا اولیه نیز می‌توان از سیلانت استفاده کرد. اما کودک باید به قدری بزرگ باشد که توانایی تحمل این روش بدون درد را داشته باشد. به عبارتی بتواند دهان خود را باز نگه دارد و برای چند دقیقه حرکت نکند. اغلب سیلانت دندان‌های کودکان فقط زمانی که احتمال پوسیدگی دندان بیشتر است انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم درباره استفاده از سیلانت از تیم دندانپزشکی خود مشاوره فردی بگیرید. سیلانت برای هر سطح آسیب دندانی مناسب است اما دارای عملکرد بهتری روی حفره‌ها است. بزرگسالان نیز می‌‌توانند از سیلانت‌ها استفاده کنند.

با افزایش سن، پوسیدگی دندان نیز افزایش می‌یابد و با گذشت زمان کیفیت حفاظتی و بیوشیمی بزاق به دلیل استفاده از داروهای خاص تغییر می‌کند. همانطور که گفته شد، بزرگسالان نیز کاندید این روش درمانی هستند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ