درمان و علل انواع آبسه دندان و لثه

درمان و علل انواع آبسه دندان و لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی درمان و علل انواع آبسه دندان و لثه

از آنجایی که بیشتر آبسه‌ها صرف نظر از اینکه مربوط به لثه یا دندان باشند، دردناک هستند، اکثر افراد بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی خواهند بود. آبسه به خودی خود برطرف نمی‌شود بنابراین مراجعه به متخصص در اسرع وقت بسیار مهم می‌باشد. هر چند تشخیص اینکه آنچه تجربه می‌کنید واقعاً آبسه است دشوار است، بنابراین در ادامه علائم شایع عفونت لثه یا دندان ذکر می‌شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان درمان و علل انواع آبسه دندان و لثه را مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل انواع آبسه دندان و لثه

دلیل عفونت‌ دندان و لثه رشد مستقیم باکتری از فضاهای پالپ یک دندان یا سطوح عمیق ریشه یک دندان به بافت‌های نرم و استخوان‌های نگهدارنده‌ی صورت و گردن است.از عواملی که ابتلا به عفونت لثه و دندان را زیاد می کند می توان به بیماری های دیابت و خشکی دهان و … اشاره کرد.

علائم انواع آبسه دندان و لثه

نشانه‌ی اصلی آبسه دندان در کودکان و بزرگسالان و همچینین آبسه لثه درد ضربان‌دار در دهان است که فروکش نمی‌کند. در صورتی که دچار دندان درد هستید، ممکن است ناشی از آبسه باشد. معمولاً ناحیه‌ای از دهان که دارای آبسه است به جویدن حساس بوده و مسواک زدن دندان‌ها دشوار و دردناک خواهد بود. یک علامت دیگر تورم غدد لنفاوی در گردن است که باعث سخت و دردناک شدن بلعیدن می‌گردد، که گاهی اوقات همراه با تب نیز می‌باشد. فشار در سینوس‌ها می‌تواند یکی دیگر از علائم آبسه دندان یا لثه باشد.

انواع مختلف آبسه دندان و لثه

دو نوع آبسه وجود دارد: آبسه لثه یا آبسه دندان.

آبسه لثه

آبسه لثه معمولاً ناشی از عفونت در فضای بین دندان و لثه است. ممکن است عفونت پس از اینکه ذرات غذا بین لثه و دندان گیر افتادند، رخ دهد. در افراد مبتلا به بیماری‌های شدید لثه، باکتری‌ها می‌توانند در زیر لثه یا داخل استخوان تجمع پیدا کنند.

آبسه دندان (آبسه پری‌اپیکال)

آبسه دندان در داخل دندان رخ می‌دهد. این وضعیت زمانی پدید می‌آید که عصب دندان مرده باشد یا در حال از بین رفتن باشد. این نوع آبسه در نوک ریشه‌ی دندان آغاز شده و سپس به استخوان اطراف گسترش پیدا می‌کند.

علائم و عوامل بروز بیماری آبسه دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

عوارض عدم درمان آبسه دندان و لثه

عفونت باکتریایی ناشی از آبسه دندان در صورتی که به فک، گردن یا مغز انتقال پیدا کند، یک عفونت تهدید کننده حیات است و اگر در سرتاسر بدن گسترش ‌یابد، می‌تواند به شدت خطرناک باشد. عوارض نادر اما جدی عبارتند از آنژین لودویگ که می‌تواند راه هوایی را ببندد و باعث خفگی شود، گندخونی که عفونت خون است؛ آبسه مغزی که اغلب نیاز به تخلیه با عمل جراحی، تسکین فشار داخل جمجمه و درمان با اکسیژن پرفشار دارد و سایر عفونت‌های باکتریایی مانند مننژیت که ممکن است نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان داشته باشد. در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خطر گسترش عفونت باکتریایی از دندان‌ها به سایر بخش‌های بدن بیشتر است و به دلیل نزدیک بودن دندان‌ها به مغز، عفونت‌ها می‌توانند به سرعت از دندان به فک و مغز برسند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

نکات مراقبتی در صورت ابتلا به آبسه دندان و لثه

بهترین اقدامی که باید انجام داد تماس و مراجعه فوری به دندانپزشک است. قبل از مراجعه به دندانپزشک و درمان عفونت دندان می‌توان چند مرحله را برای تسکین درد دندان انجام داد.

• زبان خود را به آرامی در اطراف دهان حرکت دهید تا یک برآمدگی متورم و به اندازه نخود را حس کنید (که عفونت لثه است). اگر چیز متورمی را حس نمی‌کنید اما همچنان این ناحیه دردناک و حساس است ممکن است آبسه دندان باشد، بنابراین باید اقدامات زیر را نیز انجام دهید.
  • یک محلول آب نمک را با ترکیب نصف قاشق چای‌خوری نمک و یک لیوان آب گرم تهیه کنید. سپس از آن برای غرغره کردن در داخل دهان به مدت ۶۰ ثانیه استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا به فروکش کردن درد کمک کند. احتمال دارد که این روش باعث تسکین درد شود اما حتی
  • در این صورت نیز باید آبسه درمان شود بنابراین مراجعه به دندانپزشک نباید به تاخیر انداخته شود.
  • اگر درد یا ورم در جای دیگر وجود داشته باشد، قرار دادن یک کیسه یخ روی صورت می‌تواند کمی باعث تسکین شود.
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می‌تواند به تسکین موقت درد کمک کند.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.

پاسخ به پرسش هایی در مورد پرکردن دندان

اقدامات اورژانسی در زمان ارتودنسی