روش های ترمیم غیر مستقیم دندان

روش های ترمیم غیر مستقیم دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش های ترمیم غیر مستقیم دندان

در ترمیم غیر مستقیم دندان، ترمیم دندان در خارج از دهان صورت می‌گیرد. نمونه‌های ترمیم غیرمستقیم دندان شامل روکش‌ کردن، تاج‌گذاری دندان، بریج، ایمپلنت، اینلی و آنلی دندان می‌باشد. در حالی که از نظر برخی از مردم دندان‌های مصنوعی نیز شکلی از ترمیم غیر مستقیم دندان محسوب می‌شوند اما معمولا ترمیم غیرمستقیم دندان به شکل ثابت و دائمی ‌یا نیمه دائمی‌ اطلاق می‌شود و شامل دندان‌های مصنوعی که قابل‌ جابجایی هستند نمی‌شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان روش های ترمیم غیر مستقیم دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

از آنجا که این روش‌ها نیازمند کار بیشتر (مانند تصحیح دندان، آماده‌سازی دندان، ساخت و روکش موقت، بریج یا تاج دندان) می‌باشد لذا هزینة آنها بالا است. از جمله مزایای ترمیم غیرمستقیم دندان می‌توان به افزایش زیبایی ظاهری دندان‌ها اشاره کرد. همچنین در صورتی که آسیب‌دیدگی دندان شدید یا زیاد باشد راه حلی پایدارتر و بادوام‌تر ارائه می‌دهند. رایج‌ترین گزینه‌های ترمیم دندان به روش غیرمستقیم عبارتند از:

تاج دندان

دندان تاج پوششی به شکل دندان است که یا روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد و یا به اباتمنت یا پایه ایمپلنت متصل می‌شود. موارد استفاده از تاج دندان عبارتست از:

  • ترمیم دندان‌های شکسته یا آسیب‌دیده
  • تقویت دندان‌های ضعیف شده
  • در مواردی که امکان پر کردن دندان وجود نداشته باشد.
  • برای زیبایی
  • تقویت مهر و موم دندان بعد از عصب کشی

تاج دندان را می‌توان از انواع مختلفی از مواد از جمله پرسلن و آلیاژهای مختلف فلز تهیه کرد. هزینه تاج دندان به مواد سازندة آن بستگی دارد.

بریج دندان

آیا تا حالا شده یکی و یا چند تا دندانتان از دست بروند؟ در چنین مواردی ممکن است که پزشک به شما توصیه کند که از بریج یا پل دندان استفاده کنید. پل دندانی، پروتزی است که شکاف بین دو دندان را “پل” می‌کند. پل‌های دندانی انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین نوع بریج دندانی، پل ثابت است که متشکل از یک تاج در یک و یا دو طرف پونتیک (دندان مصنوعی) است. تاج روی دندان‌های کناری جا می‌گیرد و جای آن مطمئن است. یکی از مشکلات و عوارض جانبی این نوع پل این است که برای قرار گرفتن تاج باید دندان‌های مجاور با وجود سالم بودن تراشیده شوند.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته هستند. ایمپلنت‌های دندانی انواع مختلفی دارند که شامل ایمپلنت‌های استاندارد و ایمپلنت‌های All-on-4 می‌شود.

ایمپلنت‌های All-on-4 برای جایگزینی کل قوس دهان و یا کل دندان‌های فرد نسبت به ایمپلنت جداگانه برای تک تک دندان‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند. در این نوع ایمپلنت‌ها “تمام” دندانها را می‌توان روی “4 پایه” ایمپلینت دندانی سوار کرد و از حفظ قوس دهان اطمینان حاصل کرد. اگرچه ایمپلنت‌های دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند اما هزینة آنها بسیار گران است. به همین دلیل شاید بهتر باشد به دنبال راه‌هایی برای ارزانتر از کاشت ایمپلنت دندان بگردید. اگر در چنین فکری هستید بهتر است تا آخر این مقاله را بخوانید و با دیگر راه‌های ترمیم دندان آشنا شوید که ارزانتر از ایمپلنت هستند.

گاهی ممکن است که دندانپزشک به شما توصیه کند که دندان‌هایتان را ایمپلنت کنید اما شما استخوان کافی در فک فوقانی خود برای پشتیبانی از کاشت دندان را نداشته باشید. در این مواقع، دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از لیفت سینوس استفاده کنید. لیفت سینوس یک عمل جراحی است که استخوان را به فک فوقانی پیوند می‌زند. غشای سینوسی باید کمی فک بالا را به سمت بالا بکشد و فضای لازم برای اضافه کردن استخوان فراهم ‌کند.

مزیت های ایمپلنت دندان در برابر دندان مصنوعی چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان مصنوعی

نوعی پروتز دندان است که برای استفادة افرادی طراحی شده است که حداقل یکی و یا احتمالا همه دندان‌های آنها را از دست رفته باشد. دندان مصنوعی به افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، کمک می‌کند تا توانایی خوردن و صحبت کردن را به شکلی بسیار نزدیک به دندان‌های طبیعی به دست آورند. همچنین می‌توان از دندانهای مصنوعی برای محافظت از دندان‌های باقی مانده در برابر استفاده بیش از حد و یا وارد آمدن فشار زیاد به آنها به هنگام جویدن کند و از افتادگی صورت به سمت داخل (تو رفتگی) ممانعت به عمل می‌آورد.

انواع مختلف دندان مصنوعی
  • کامل و جزئی
  • ثابت یا متحرک
  • پشتیبانی ایمپلنت
  • ساخته شده از موادی مانند اکریلیک، فلز و مواد انعطاف‌پذیر

اگرچه دندان‌های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت دندان گزینة خوبی برای دندان‌های از دست رفته نیستند اما با این وجود می‌توانند به افزایش کیفیت زندگی بسیاری از افراد بدون دندان کمک کنند.

پلاک اسنپ در دندان مصنوعی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید پلاک اسنپ در دندان مصنوعی است. این پلاک‌ها بر روی دندان مصنوعی قرار می‌گیرند و با حداقل مقدار ایمپلنت دندان در فک بالا یا پایین نصب می‌شوند. این پلاک‌ها باید شب‌ها به هنگام خواب برداشته و تمیز شوند. البته این نوع از دندان‌های مصنوعی در مقایسه با دندان‌های مصنوعی معمولی اندکی ‌قوی‌تر هستند و حتی ممکن است ‌برای سلامتی کلی دهان شما نیز بهتر باشند. از طرف دیگر، اگر چنانچه تنها چند دندان و یا یکی از دندان‌هایتان از بین رفته باشد در این صورت پزشک استفاده از دندان‌های مصنوعی جزئی را به شما توصیه می‌کند.

دندان‌های مصنوعی جزئی شامل انواع مختلفی از دندان‌های مصنوعی از قبیل دندان‌های مصنوعی انعطاف‌پذیر و دندان‌های مصنوعی فلیپر می‌باشد. دندان‌هاانعطاف‌پذیر به مراتب راحت‌تر از دندان‌های مصنوعی معمولی هستند و از جنس مواد زیست سازگار ساخته می‌شوند. دندان‌های مصنوعی فلیپر جزء پروتزهای جزئی و متحرک هستند که معمولاً تا زمانی که فرد ایمپلنت دندان می‌کند از آنها به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود.

یکی از مشکلاتی که افراد باید بعد از کشیدن دندان‌هایشان با آن کنار بیایند این است که تا زمانی که لثه‌ آنها بهبود می‌یابد و امکان نصب دندان‌های مصنوعی فراهم می‌شود باید بدون دندان این طرف و آن طرف بروند. اگر این موضوع برای شما مشکل است می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید تا دندان‌های مصنوعی فوری به شما بدهد. این دندانهای مصنوعی موقتی هستند که می‌توانید بلافاصله پس از کشیدن دندان‌ها و آماده شدن لثه برای دندان‌های مصنوعی اصلی از آنها استفاده کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

به مرور زمان شکل دهان انسان تغییر پیدا می‌کند و این تغییرات زمانی اوج می‌گیرد که دندان‌های فرد بریزد و از بین برود. این بدان معناست که شاید لازم باشد که پس از گذشت چند سال از استفاده از دندان مصنوعی دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید تا مجدداً وضعیت آنها اصلاح شود و سازگاری بهتری با لثة شما داشته باشد. همچنین اگر بر اثر استفاده زیاد از دندان مصنوعی لثه‌هایتان زخمی شدند شاید لازم است که دندان‌هایتان دوباره تنظیم شوند. در چنین مواقعی باید تا زمانی که لثه شما بهبودی می‌یابد از دندان‌های مصنوعی نرم استفاده کنید.

اینلی و آنلی دندان

اینلی نوعی پرکردگی دندان محسوب می‌شوند با این تفاوت که در ساخت آنها بجای استفاده از مواد نرم و منعطف در آن‌ها از مواد سخت مانند کامپوزیت‌های پرسلین، طلا و یا رزین استفاده می‌شود. سپس اینلی ساخته شده که از ظاهر دندان طبیعی تقلید می‌کند در جای خود سفت می‌شود. اینلی‌ها نسبت به پر کردن دندان کمتر در معرض کوچک شدن هستند و معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که پوسیدگی یا شکستگی دندان زیاد باشد.

آنلی شکلی مشمول‌تر از اینلی است. در آنلی به جای ترمیم یک ناحیه شکسته و یا پوسیده شده دندان هر تکه از دندان شکسته شده را ترمیم می‌کند. آنلی دندان با تاج دندان تفاوت دارد زیرا در آنلی تنها بخشی از دندان ترمیم می‌شود و کاری با کل دندان ندارد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

پاسخ به پرسش هایی در مورد پرکردن دندان

اقدامات اورژانسی در زمان ارتودنسی

علل تعویض آمالگام با کامپوزیت

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ