در مورد جینجیویت (ژینژیویت) لثه چه میدانی؟

ژینژیویت لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

جینجیویت (ژینژیویت) چیست؟

لثه سالم معمولا به رنگ صورتی ارغوانی و با قوام سفت تشخیص داده می‌شود. در صورتی که لثه بیمار به رنگ قرمز درآمده باشد، احتمال ابتلا به یکی از بیماری‌های لثه و در صدر آنها، ژینژیویت وجود دارد.
علت به وجود آمدن ژینژیویت، تجمع باکتری‌ها روی دندان و لثه است. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، بافت لثه تحریک شده و این بیماری به وجود می‌آید. ژینژیویت گاهی بدون علائم بوده و بیمار متوجه آن نمی‌شود.
ژینژیویت معمولا در مراحل ابتدایی مشکل آنچنانی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل درمان آن بسیار ساده و کم هزینه خواهد بود. اما اگر درمان نشود، باعث به وجود آمدن بیماری‌های دهان و آسیب جدی به فک و دندان‌ها می‌شود.

علت ایجاد جینجیویت

علت اصلی بروز چنین بیماری، تجمع و فعالیت باکتری‌هاست. سایر علل مرتبط با ژینژیویت، معمولا به صورت غیر مستقیم تجمع باکتری‌ها را تشدید می‌کنند.

در زیر به بررسی علل ایجاد ژینژیویت می‌پردازیم:

• تشکیل پلاک

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان‌ ایجاد می‌شود. این پلاک‌ سرشار از باکتری‌های دهان بوده و می‌توانند التهاب لثه را به وجود آورند.

• تشکیل جرم

زمانی که پلاک از روی دندان و لثه پاک نشود، به مرور زمان تبدیل به جرم خواهد شد. در صورتی که جرم تشکیل شود، دیگر نمی‌توان به راحتی آن را با مسواک از روی دندان و لثه برداشت. جرم خود مجموعه‌‍ای از باکتری‌هاست که می‌توانند به بافت لثه آسیب برسانند.

• سیستم ایمنی ضعیف بدن

در برخی از موارد خاص بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای، سیتم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد را به بیماری لثه دچار می‌کند. بعضی از این بیماری‌ها مانند دیابت و HIV، توانایی فرد را برای مقابله با باکتری‌ها را کاهش داده و فرد مستعد ابتلا به التهاب لثه می‌کند.

• استعمال دخانیات و مصرف الکل

مصرف بیش از اندازه الکل و همچنین استعمال دخانیات، فرد را مستعد ابتلا به بیماری ژینژیویت می‌کند. این دو ماده با ترکیباتی که دارند، بهبودی بعد از ایجاد التهاب را نیز کاهش خواهند داد. به همین دلیل، چنین افرادی معمولا به ژینژیویت شدیدتری دچار می‌شوند.

• تغییرات هورمونی

بلوغ، یائسگی و بارداری می‌واند حساسیت لثه را بالا برده و باعث التهاب لثه شوند.

• داروها

در اثر مصرف برخی از داروها بزاق دهان کاهش یافته و این امر سلامتی دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. داروی ضد تشنج دیلانتین نیز رشد غیر طبیعی بافت لثه را سبب می‌شود. در صورت رشد بیش از حد بافت لثه، احتمال تجمع پلاک و در نتیجه آن ژینژیویت، وجود خواهد داشت.

• سن

با افزایش سن احتمال ابتلا به التهاب لثه بسیار بالاتر می‌رود.

• عدم توجه به رژیم غذایی درست

برای حفظ سلامت دهان و دندان داشتن رژیم غذایی مناسب و توجه به میزان مواد معدنی و ویتامین‌های بدن بسیار اهمیت دارد. ویتامین C، D و B12 از جمله ویتامین‌هایی هستند که در صورت کمبودشان، احتمال ابتلا به ژینژیویت افزایش می‌یابد.

• ژنتیک

معمولا افرادی که اقوام درجه یکشان به ژینژیویت مبتلا هستند، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

علائم ژینژیویت چیست؟

برخی از افرادی که به ژینژیویت مبتلا هستند، از بیماری خود خبر دار نمی‌شوند؛ زیرا علائم به خصوصی نداشته و گاهی بدون علائم ایجاد می‌شود. با این وجود موارد زیر شامل علائم این بیماری به حساب می‌آیند:

• متورم، قرمز و حساس شدن لثه‌ها

در اکثر مواقع قرمزی لثه وجود بیماری ژینژیویت را نشان می‌دهد.

• بو و مزه بد دهان

بیماری‌های دهان و دندان به خصوص عفونت‌های لثه به شدت باعث بو و مزه بد دهان می‌شوند.

• احساس درد در هنگام جویدن غذا

ژینژیویت سبب حساس شدن لثه شده و در اثر لمس یا برخورد مواد غذایی، برای بیمار درد و ناراحتی ایجاد می‌کند.

• نرم شدن لثه

لثه سالم سفت است. بنابراین در صورتی که لثه نرم به نظر برسد، نشانه‌ای از ایجاد ژینژیویت خواهد بود.

• خونریزی لثه

خونریزی خود به خودی لثه نشانه‌ای مهم از بیماری و عفونت‌های دهان است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

همه چیز در مورد کورتاژ لثه

روش های پیشگیری و درمان پاکت پریودنتال