دلایل برگشت نتایج ارتودنسی دندان

دلایل برگشت نتایج ارتودنسی دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی دلایل برگشت نتایج ارتودنسی دندان

دندان‌ها همواره در حال حرکت‌ هستند، به همین دلیل بسیاری از بیماران دچار برگشت ارتودنسی یعنی اتفاقی می‌شوند که باعث می‌شود دندان‌ها به تدریج از حالت ردیف و مرتب خود خارج شوند و انجام یک دوره درمان ارتودنسی دیگر ضروری شود. حرکت دندان‌ها پس از باز کردن سیم‌کشی از عامل‌های مختلفی نشأت می‌گیرد که دامنه آنها از ژنتیک تا عادت به دندان قروچه متغیر است. به همین دلیل است که مرحله نگهداری و استفاده از پلاک نگهدارنده یا ریتینر برای این که تا پایان عمر لبانتان به لبخندی زیبا و جذاب با دندان‌های ردیف و مرتب گشوده شود، بسیار مهم است. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان دلایل برگشت نتایج ارتودنسی دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

ساختارهای نگهدارنده دندان‌های مرتب شده برای عادت کردن به موقعیت جدید، پس از اتمام ارتودنسی نیاز به زمان دارد. دندان‌ها به مرور زمان در وضعیت جدید تثبیت می‌شود، اما همواره احتمال برگشت ارتودنسی وجود دارد. اگرچه گرایش طبیعی دندان‌ها به بازگشت به موقعیت اولیه دلیل اصلی استفاده از ریتینر است، اما عامل‌های متعددی برای برگشت ارتودنسی وجود دارد.

دندان قروچه

نیروهای مربوط به روی هم ساییدن دندان‌ها و دندان قروچه فک پایین را رو به جلو حرکت می‌دهد و فشار مضاعفی را به دندان‌های بالا وارد می‌کند. فشار مداوم روی قوس دندان‌های بالا باعث جابجایی دندان‌ها و نامرتب شدن آنها می‌شود. بسیاری از افراد بدون این که خود متوجه باشند، هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند.

ژنتیک

حتی اگر دندان‌های دائمی به نحوی ردیف و مرتب درآمده باشد، ژنتیک باعث کج و نامرتب شدن دندان‌ها در دوران بزرگسالی می‌شود.

پاسخ به سوالات متداول در مورد موم ارتودنسی | بهترین دندانپزشک اصفهان

دندان غائب

واکنشی طبیعی موسوم به “انحراف مزیال” باعث حرکت کردن دندان‌ها به سمت جلو می‌شود. چنانچه یک دندان از دست برود، جای خالی آن فضایی را برای بقیه دندان‌ها ایجاد می‌کند که حرکت قابل توجه دندان‌ها را تسهیل می‌کند و به نامرتبی دندان‌ها دامن می‌زند.

سن

هرچه سن بالاتر می‌رود، دندان‌ها ضعیف‌تر می‌شود. همان‌طور که مینای محافظ دندان به مرور ساییده می‌شود و نازک‌تر می‌گردد، دندان تحت فشار خم و جابجا می‌شود. حرکت دندان در اثر افزایش سن در دندان‌های پیشین پایین رایج‌تر است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

مراقبت از نگهدارنده

نگهدارنده نیز نیاز به نگهداری دارد. استفاده مناسب از ریتینر در گرو مراقبت از آن است. تمیز نگهداشتن ریتینر اسیکس آسان است. کافی است پلاک را در آب گرم (نه داغ) قرار دهید و قرص جوشان مخصوص تمیز کردن دندان مصنوعی یا ریتینر را در آب بیاندازید. ریتینر ثابت را می‌توانید هنگام مسواک زدن تمیز کنید، اما ذرات غذا غالباً بین سیم و دندان گیر می‌کند. بنابراین باید نخ موم‌دار را زیر سیم بیاندازید و ذرات غذا را خارج کنید. با فلاس تریدر راحت‌تر می‌توانید ریتینر ثابت را تمیز کنید.

طول عمر متوسط ریتینر اسیکس، بسته به شیوه استفاده و مراقبت بیمار، حدود دو تا پنج سال است. ریتینر نیز مانند تمام وسایل ارتودنسی در برابر ساییدگی ناشی از جویدن و دندان قروچه آسیب‌پذیر است. همچنین اگر به خوبی از نگهدارنده مراقبت نکنید، احتمال ترک خوردن آن وجود دارد. چون استفاده از ریتینر پس از اتمام ارتودنسی الزامی است، ما بیماران را تشویق می‌کنیم که به طور منظم برای ترمیم یا تعویض ریتینر به کلینیک مراجعه کنند. ترمیم یا ساخت ریتینر جدید مستلزم پرداخت هزینه است، اما شکی نیست که سالم و مرتب نگهداشتن دندان‌ها ارزش پرداخت این هزینه‌های جزیی را دارد.

برای این که نگهدارنده آسیب نبیند، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید. حتماً آن را داخل جعبه مخصوص قرار دهید. اگر باید ریتینر را با خود به محل کار یا تحصیل ببرید، مراقب‌اش باشید. ریتینرهای بسیاری هنگام صرف غذا بین دستمال سفره قرار داده شده‌اند و در اثر بی‌دقتی شکسته‌اند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های انجام روکش دندان

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

مراحل استفاده از موم ارتودنسی

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ