بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

آشنایی با روشهای ترمیم مستقیم دندان

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان روشهای ترمیم مستقیم دندان را مورد بررسی قرار می دهیم. در ترمیم مستقیم دندان، کلیه کارها در داخل دهان انجام و تکمیل می‌شود. این روش که معمولاً از آن به عنوان پر کردن دندان یاد می‌شود، شامل قرار دادن یک ماده نرم و انعطاف‌پذیر در یک حفره آماده و تمیز شده است. سپس این ماده سفت و سخت می‌شود تا ساختار ( و البته گاهی اوقات ظاهر) دندان آسیب‌دیده ترمیم شود.

پر کردن

یکی از روشهای محافظه‌کارانه ترمیم دندان است که غالبا کمترین تهاجمی‌ را دارد. معمولاً برای این کار از سه ماده استفاده می‌شود:

آمالگام نقره

ترکیبی است که از ۵۰ درصد جیوه و ۵۰ درصد نقره، قلع ، روی و مس تشکیل شده است. از مزایای آمالگام نقره‌ای می‌توان به هزینه کم، نصب آسان و استحکام و دوام فوق العادة آن اشاره کرد. از معایب آن هم می‌توان گفت که از نظر زیبایی‌ چندان خوشایند نیست و مستعد انبساط و انقباض است. منبسط و یا منقبض شدن این ماده ممکن است باعث شکسته شدن دندان و یا گیر کردن مواد غذایی و باکتری‌ها در آن و متعاقبا پوسیدگی دندان شود. همچنین استفاده از جیوه در این ماده اختلاف‌ نظرهایی به همراه دارد.

پر کننده‌های کامپوزیتی

از جنس رزین‌های مصنوعی و بسیار محبوب هستند زیرا امکان تطابق پیدا کردن با سایه دندان را بخوبی دارند. با این حال، این نوع از ماده به مراتب گران‌تر از آمالگام نقره‌ای بوده و از دوام کمتری برخوردار هستند. از همین رو هر ۵ سال یک بار باید تعویض شوند.

روش های مدیریت درد در ایمپلنت دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان

گلاس آینومر:

از نوع پر کننده‌ها از مخلوط کردن پودر گلاس سیلیکات و پلی آکریلیک اسید برای شکل‌گیری یک مادة سخت، کرم رنگ ساخته می‌شوند. این نوع پر کننده‌ها نسبتاً ضعیف بوده و عمدتاً روی دندان‌های کودک و سطوح دندان‌های تازه سر درآورده استفاده می‌شوند. از جمله مزایای آن می‌توان به قیمت متوسط، عدم تغییر شکل و یا انقباض اشاره کرد. همچنین گلاس آینومر حاوی ترکیبات آزاد کننده فلوراید هستند که می‌توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.

باندینگ مستقیم دندان

شکل دیگری از ترمیم مستقیم دندان شامل باندینگ مستقیم دندان است. باندینگ به روشی اطلاق می‌شود که در آن از یک ماده پیوند دهنده مانند بتونه برای ترمیم ترک‌ها، تغییر شکل مجدد دندان‌ها و یا کاهش شکاف بین دندان‌ها استفاده می‌شود. ماده باندینگ به گونه‌ای طراحی و رنگ‌بندی می‌شود تا بیشترین زیبایی را برای دندان به همراه داشته باشد و سپس با دستگاه لایت کیور در داخل دهان خشک می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

عصب کشی

احتمالا یکی از ترسناک‌ترین روش‌های ترمیم دندان است. در عصب کشی دندان به منظور از بین بردن هرگونه پوسیدگی موجود در داخل ریشه دندان، داخل دندان یک حفره ایجاد می‌شود. این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که پوسیدگی دندان بیش از حد است و دیگر امکان پر کردن آن وجود نداشته باشد. همچنین حفظ دندان طبیعی خود انسان بسیار حائز اهمیت است لذا برای حفظ آن عصب کشی انجام می‌شود. درست است که ایمپلنت دندان گزینة بسیار خوبی است اما هیچ چیز جای دندان واقعی و طبیعی خود انسان را نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که امروزه به لطف وجود مواد بی‌حس کننده دیگر لازم نیست که از عصب کشی دندان بترسید. در واقع، با استفاده از مواد بی‌حس کننده فرد هیچ تفاوتی بین پر کردن و عصب کشی دندان احساس نمی‌کند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

آشنایی با نحوه انجام لمینت دندان

روش های تشخیص و درمان بی‌ نظمی دندان‌

روش های انجام روکش دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ