روش‌های درمان تحلیل لثه در دندانپزشکی

برای درمان تحلیل لثه، در ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود.

در صورتی که علت آن بیماری لثه باشد، احتمال دارد که بیمار نیاز به درمان‌های پریودنتال در مطب دندانپزشکی داشته باشد. در صورتی که دندان‌ها نامنظم باشند، احتمالا نیاز به ارتودنسی خواهند داشت.

برای درمان تحلیل لثه روش‌های گوناگونی وجود دارد که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

در صورتی که تحلیل لثه خفیف باشد، دندانپزشک متخصص با جرم گیری عمیق دندان این مشکل را درمان می‌کند. برای این کار دندانپزشک پس از جرم گیری سطح ریشه را صاف می‌کند.

• جراحی برای درمان تحلیل لثه

در بعضی موارد مشکل تحلیل لثه شدید بوده و دندانپزشک نمی‌تواند با جرم گیری آن را درمان کند. این مشکلات حاد می‌توانند به از دست رفتن استخوان و ایجاد حفره‌های عمیق بین دندان‌ها و لثه‌ها منجر شوند. در این صورت برای بازگشت بیمار به حالت اولیه نیاز به جراحی است.

برای درمان تحلیل لثه به کمک جراحی روش‌هایی وجود دارد که در زیر به توضیح کامل آنها می‌پردازیم:

1. جراحی پیوند لثه:

• پیوند لثه امروزه به ۳ روش اصلی انجام می‌شود. روش اول در این روش دنداپزشک بافت پیوندی که مورد نیاز است را از زیر سقف دهان برداشته و به محل جدید پیوند می‌زند. تمام قسمتی که از ریشه دندان نمایان شده بود با این بافت پیوندی پوشش داده می‌شود. دوره نقاهت این جراحی چند هفته زمان می‌برد که بعد از آن بخیه‌ها توسط دنداپزشک کشیده می‌شوند.
  • روش دوم در این روش که به اصطلاح پیوند آزاد لثه نامیده می‌شود، دندانپرشک بافت مورد نیاز خود را به طور کامل از سقف دهان بر می‌دارد. ادامه روند درمان مشابه با روش قبلی است.
  • روش سوم دندانپزشک از این روش زمانی استفاده می‌کند که در اطراف ناحیه آسیب دیده بافت لثه کافی موجود بوده و دیگر نیازی به برداشتن بافت لثه از سقف دهان نباشد.

2. جراحی کاهش عمق پاکت

در این نوع جراحی، دندانپزشک بافت لثه مورد نیاز خود را از روی دندان برمی‌دارد. زیر بافت برداشته شده باکتری‌های مضری وجود دارند که دندانپزشک آنها را خارج می‌کند. در انتها بافت لثه را به حالت اولیه بر می‌گرداند.

3. جراحی ترمیم استخوان

این نوع جراحی زمانی استفاده می‌شود که استخوان نگهدارنده دندان دچار تحلیل و آسیب جدی شده باشد. دندانپزشک برای شروع این روش درمانی، لثه آسیب دیده را از روی دندان بر‌می‌دارد و باکتری‌های مضر را از روی آن پاک می‌کند. در مرحله بعدی برای این که بدن به این نوع ترمیم واکنش خوبی نشان دهد، دندانپزشک از مواد مخصوصی که شبیه به بافت استخوان است، کمک می‌گیرد. پس از آن بافت لثه را بر روی ریشه دندان بخیه می‌زند.

درمان تحلیل لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیانصفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

• درمان تحلیل لثه با لیزر

امروزه در اکثر مطب‌های دندانپزشکی از این روش برای درمان تحلیل لثه استفاده می‌کنند. استفاده از روش لیزر سبب دقت در جراحی می‌شود. زیرا هنگام برداشتن لثه خونریزی ایجاد نشده و دید جراح را محدود نمی‌کند. پرتو لیزر، بسیاری از میکروب‌های درون دهان را به جهت استریل کردن از بین می‌برد. بنابراین خیلی نیاز نیست از آنتی بیوتیک استفاده شود. دوره نقاهت جراحی با لیزر بسیار کوتاه‌تر از روش‌های دیگر است.

• درمان تحلیل لثه با ونیر لثه( ژینژیوال)

در صورتی که برای درمان تحلیل لثه دندانپزشک نتواند از جرم گیری و حتی عمل جراحی استفاده کند، از ونیر لثه استفاده می‌کند. دقت داشته باشید که این درمان با اینکه علائم ناشی از تحلیل لثه را از بین می‌برد، اما از ریشه درمان نمی‌کند. صرفا باعث می‌شود تا تحلیل لثه خیلی به چشم نیاید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

علل و علائم تحلیل لثه

عوامل ایجاد پریودنتال

بیماری لثه چه اثری بر بدن ما دارد؟

علائم همراه با درد لثه

پیوند لثه از کام بر روی ریشه های عریان