مراحل انجام درمان ارتودنسی دندان

مراحل انجام درمان ارتودنسی دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی مراحل انجام درمان ارتودنسی دندان

بسیاری از افراد از نامرتب بودن دندان‌ها و یا وجود فاصله بین دندان‌های خود ناراضی هستند. بسیاری دیگر نیز در اثر عدم قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین به شکل صحیح، در زمان صحبت کردن یا غذا خوردن دچار مشکل می‌شوند. این مشکلات به دلایل مختلفی مانند فشار زبان به دندان‌ها، مکیدن انگشت شست، وارد شدن ضربه به فک و عوامل دیگر ایجاد می‌شوند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان  به بررسی مراحل انجام درمان ارتودنسی دندان می پردازیم.

مشکل نامرتب بودن دندان‌ها بوسیله ارتودنسی قابل رفع است. از بریس برای رفع هرگونه ناهنجاری یا نقص مرتبط با دهان و دندان و افزایش زیبایی ظاهری دهان و بهبود عملکرد جویدن استفاده می‌شود. بریس ثابت و یا متحرک باعث حرکت دندان به موقعیت مناسب شده و در رشد استخوان و دندان اثر می‌گذارد. بریس‌های ثابت بیش از سایر بریس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بریس با استفاده از براکت و سیم‌های فلزی که براکت‌ها را به هم متصل می‌کنند، بر دندان‌ها فشار وارد کرده و سبب بهبود راستاهای دندان‌ها می‌شود.

بریس‌های متحرک در کودکان و به منظور تأثیر بر رشد استخوان‌ها و فعالیت عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بریس‌های شفاف جهت رفع مشکلات مرتبط با راستای دندان‌ها به کار برده می‌شوند. این بریس‌ها فقط در مواردی که دندان‌ها به مقدار جزئی کج و نامرتب باشند (و نه در موارد شدید) استفاده می‌شوند.

مزیت های انجام ارتودنسی دندان

ارتودنسی به منظور رفع مشکلات مرتبط با زیبایی ظاهری صورت و همچنین بهبود نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر بهترین گزینه درمانی محسوب می‌شود. در صورتی که وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها به گونه‌ای باشد که به لمینت سرامیکی (پرسلن) آسیب برساند، ارتودنسی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

با بررسی وضعیت دندان‌ها می‌توان به وجود مشکلات فوق پی برد. در صورتی که دندان‌ها دچار ساییدگی یا لب‌پریدگی شده‌اند و یا ترک در آن‌ها وجود داشته باشد، شخص کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت پرسلن نمی‌باشد. البته در برخی از مواقع نیز درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند سودمند باشد.

مراحل درمان ارتودنسی

معمولاً تکمیل درمان ارتودنسی به شش تا سی ماه زمان نیاز دارد. این روش درمانی به میزان زیادی به طبقه‌بندی مال اکلوژن (عدم قرارگیری دندان‌های بالا و پایین به شکل صحیح)، نوع ابزار ارتودنسی مورد نیاز و پیگیری بیمار بستگی دارد.

در این قسمت سه مرحله مختلف درمان ارتودنسی شرح داده می‌شوند:

برنامه‌ریزی – مرحله 1

تشخیص دقیق مشکل دندانی به متخصص ارتودنسی در تنظیم راستای دندان‌ها به موثرترین و مناسب‌ترین شیوه ممکن کمک می‌کند. امکان دارد چند جلسه اول مراجعه بیمار به موارد زیر اختصاص داده شود:

ارزیابی پزشکی و دندانی

معمولاً مشکلات دندانی و عارضه‌های جسمانی با یکدیگر مرتبط هستند. مشکلات مربوط به دهان و دندان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های دیگر شوند. هدف از این ارزیابی، اطمینان از تحت کنترل بودن مشکلات دندانی و جسمانی پیش از آغاز درمان می‌باشد.

قالبگیری از دندان‌های بیمار

در این مرحله بیمار دندان‌های خود را درتری (tray) قالبگیری قرار می‌دهد. در این تری، ماده ژلاتینی وجود دارد که به دور دندان‌ها محکم می‌شود. سپس‌تری از دندان‌های جدا شده و برای قالبگیری و ایجاد مدل از دندان‌های بیمار از آن استفاده می‌شود. این مدل به متخصص ارتودنسی در ارزیابی موقعیت هر دندان و ارتباط آن با دندان‌های دیگر کمک می‌کند.

تصویربرداری با اشعه ایکس پانورامیک

تصویربرداری با اشعه ایکس روش بسیار مناسبی برای بررسی مشکلات دندانی و یا آسیب‌دیدگی‌های مفصل فک محسوب می‌شود. متخصص ارتودنسی از این روش جهت بررسی موقعیت دقیق هر دندان و ریشه‌های آن‌ها استفاده می‌کند.

تصاویر ایجاد شده توسط کامپیوتر

این تصاویر در طرح‌ریزی برنامه درمانی و بررسی میزان تأثیر درمان بر شکل ظاهری صورت و تقارن و تناسب فک به متخصص ارتودنسی کمک می‌کند.

عکس‌برداری

بسیاری از متخصصین ارتودنسی تمایل دارند که از صورت و دندان‌ها در زمان‌های مختلف جهت ارزیابی روند پیشروی درمان و تأثیر درمان بر فرم ظاهری صورت بیمار عکس تهیه کنند.

انواع باندینگ ارتودنسی | بهترین جراح لثه اصفهان

فاز فعال ارتودنسی – مرحله 2

تمامی روش‌ها و ابزار فوق جهت تشخیص و طرح‌ریزی برنامه درمانی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس متخصص ارتودنسی از ابزار مخصوص ارتودنسی جهت حرکت دادن دندان‌ها در راستای صحیح استفاده می‌کند. امکان دارد ابزار ارتودنسی ثابت و یا متحرک باشند. در بیشتر موارد از بریس‌های ثابت استفاده می‌شود. بریس‌های لینگوال نیز ثابت می‌باشند ولی در قسمت داخلی دندان‌ها قرار می‌گیرند و کمتر قابل مشاهده می‌باشند.

ابزار متحرک ارتودنسی جایگزینی برای بریس‌های ثابت محسوب می‌شوند. نمونه ابزار متحرک ارتودنسی شامل اینویزیلاین، هدگیر (سربند) و فیس ماسک می‌باشند. این ابزار بایستی برای مدت زمان چند ساعت در هر روز جهت تسریع روند درمان مورد استفاده قرار گیرند.

صرف نظر از نوع ابزار ارتودنسی، متخصص به طور مداوم این ابزار را تنظیم می‌کند تا از فشار کافی وارد بر دندان‌ها اطمینان حاصل کند. مراجعه به متخصص ارتودنسی در فواصل منظم الزامی است. هر گونه شکستن یا آسیب ‌دیدن ابزار ارتودنسی بایستی به متخصص اطلاع داده شود.

فاز نگهداری و تثبیت – مرحله 3

پس از تنظیم راستای دندان‌ها، بریس ثابت و متحرک خارج شده و استفاده از آن‌ها متوقف می‌شود. در این قسمت دشوارترین بخش درمان ارتودنسی به پایان می‌رسد. سپس متخصص ارتودنسی یک ریتینر مخصوص بیمار را می‌سازد. ریتینر باعث می‌شود که دندان‌ها به وضعیت قبلی خود باز نگردند. ریتینر بایستی برای مدت زمان خاص در طول روز و در یک دوره زمانی تعیین شده استفاده شود. در طول فاز نگهداری، استخوان فک در اطراف دندان‌هایی که هم‌راستا شده‌اند، بازسازی می‌شود. در نتیجه وضعیت دندان‌ها در راستای مناسب تثبیت می‌شود.

معایب ارتودنسی

بزرگ‌ترین ایراد استفاده از روش ارتودنسی، طولانی بودن روند درمان و همچنین مدت زمان مورد نیاز جهت اقدامات مراقبتی به منظور تثبیت نتایج درمان می‌باشد. پس از استفاده از بریس معمولاً بایستی از ریتینر جهت جلوگیری از حرکت دندان‌ها به وضعیت قبلی‌شان استفاده کرد. بیمار عموماً باید ریتینر را به طور مداوم برای مدت چندین ماه پس از خارج کردن بریس (و شب‌ها برای مدت چندین سال) استفاده کند.

انتخاب هر یک از این روش‌های درمانی بایستی طبق نیازهای بیمار انجام شود. چنانچه بیمار نیاز به صاف کردن دندان‌های نامرتب خود داشته باشد و ظاهر دندان‌های شخص نامناسب باشد، بایستی از درمان ارتودنسی استفاده شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

جهت دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش، درمان ارتودنسی بایستی در سنین پایین آغاز شود. پس از تکمیل درمان، جهت تثبیت نتیجه درمان باید از ریتینر استفاده شود. ولی چنانچه هدف بیمار تنها بهبود ظاهری دندان‌ها می‌باشد، استفاده از لمینت گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این روش سبب کسب نتیجه دلخواه در مدت زمان کوتاه شده و به همین دلیل بزرگسالان بیشتر تمایل به استفاده از این روش دارند.

ارتودنسی جهت رفع کجی دندان‌ها به کار برده می‌شود و در این روش دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش به زمان نیاز دارد. از لمینت زمانی استفاده می‌شود که بر روی دندان‌ها لک وجود دارد و رنگ دندان‌ها تغییر کرده باشد و یا شکستگی و لب‌پریدگی دندان وجود داشته باشد. همچنین کسب نتیجه دلخواه با استفاده از لمینت در زمان کوتاهی امکان‌پذیر است.

در صورت وجود تردید در انتخاب بهترین گزینه درمانی، دندان‌پزشک می‌تواند در تعیین روش درمانی مناسب به بیمار کمک کند. دندان‌پزشک برنامه درمانی را بر اساس نیازهای بیمار طرح‌ریزی کرده و به بیمار در جهت بهبود ظاهری و حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ