علل و علائم تحلیل لثه

درمان تحلیل لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

تحلیل لثه (پریودنتال) چیست؟

لثه‌ها در حالت طبیعی باید سطح ریشه دندان را بپوشانند. عقب نشینی بافت لثه به نام تحلیل لثه شناخته می‌شود. این اتفاق احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

علل تحلیل لثه

در صورتی که علت تحلیل لثه را بدانید، می‌توانید با راهکارهای پیشگیرانه سرعت تحلیل لثه را کاهش داده و یا با کمک دندانپزشک آن را متوقف کنید. مهم‌ترین دلایل تحلیل لثه عبارت‌اند از:

استفاده از مسواک سفت و یا مسواک زدن وسواس گونه، می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان و حتی تحلیل لثه شود. پس سعی کنید به آرامی و به شکل صحیح مسواک بزنید و از مسواک نرم کمک بگیرید.

• سیگار کشیدن

استفاده از دخانیات و مصرف سیگار می تواند تحلیل لثه را ایجاد کند. در واقع سیگار یکی از عواملی است که می‌‍‌تواند در تجمع جرم و پلاک نقش زیادی داشته باشد. به همین دلیل یکی از عوامل بسیار مهم در بروز بیماری پریودنتال است.

• ژنتیک

در برخی از افراد بیماری‌های لثه به دلیل وراثت بسیار شایع هستند.

در طول درمان ارتودنسی در صورتی که حرکت دندان‌ها بسیار سریع باشد، اگر بدن توانایی تطبیق با حرکت سریع دندان‌ها را نداشته باشد، لثه‌ها تحلیل می‌روند. آهسته حرکت کردن دندان‌ها سطح لثه و استخوان را در حد نرمال و سالم‌ نگه می‌دارد.

• پرسینگ و سوراخ کردن لب و زبان

سوراخ کردن لب و زبان می‌تواند سبب التهاب شود که این اتفاق بافت لثه را از موقعیت طبیعی خود خارج می‌کند.

• داشتن دندان‌های نامنظم

پلاک دندان و جرم بین دندان‌های نامنظم را به سختی می‌توان به وسیله مسواک و نخ دندان از بین برد. به همین علت داشتن دندان‌های نامنظم می‌تواند سبب تحلیل لثه شود.

• عدم رسیدگی به سلامت دندان‌ها

برخی از بیماری‌های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و یا بیماری‌های لثه می‌توانند بدون اینکه علائم خاصی نشان دهند، بروز کنند. در صورتی که پوسیدگی به قسمت ریشه رسیده و یا بیماری لثه به پریودنتیت تبدیل شود، تحلیل لثه اتفاق خواهد افتاد.

• تغییرات هورمونی

در طول مدت عمر زنان نوسان‌های هورمون‌های زنانه مانند بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند لثه‌ها را حساس‌تر کند. این آسیب پذیری ممکن است در نهایت منجر به تحلیل لثه شود.

مهم ترین علت تحلیل لثه، بیماری پریودنتال است. عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان تاثیر بسیار مستقیمی بر ایجاد این بیماری دارد. باکتری‌های موجود در دهان با تشکیل پلاک روی دندان‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری پریودنتال شوند. این اتفاق سبب التهاب و خونریزی لثه گردیده و می‌تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود.

• عادات فرد

گاهی فرد برخی عادات دارد که می‌توانند سبب تحلیل لثه شوند. به عنوان مثال، کسی که عادت دارد با ناخن لثه خود را دستکاری کند، احتمال آسیب به لثه و تحلیل آن وجود دارد. البته این نوع تحلیل لثه معمولا برای یک دندان اتفاق می‌افتد.

علل و علائم تحلیل لثه | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

علائم تحلیل لثه

تحلیل لثه ممکن است با یک سری علائم بروز پیدا کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

• حساس شدن لثه

برخی از افراد لثه‌های حساسی دارند و در موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درد اندکی را احساس می‌کنند. لثه‌ها حساس گاهی قرمزی، تورم، خونریزی و بوی بد دهان را به دنبال دارند.

• فضای خالی بین دندان

به دلیل عقب رفتن بافت نرم لثه، احتمال فاصله افتادن بین دندان‌ها وجود دارد. این فاصله با گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها نمایان می‌شود.

• حساسیت دندان

حساس شدن دندان به نوشیدنی‌های سرد و گرم و درد دندان، می‌تواند از علائم تحلیل لثه باشد.

• بوی بدن دهان

بوی بد دهان در اکثر مواقع علامتی شایع برای بیماری‌های لثه است.

• تغییر ظاهر دندان

در اثر تحلیل لثه ممکن است تاج دندان بلندتر از حالت عادی دیده شود.

• لق شدن دندان‌ها

به دلیل تحلیل لثه، ممکن است دندان شل شده و بعد از مدتی حتی از دست رود.

صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

عوامل ایجاد پریودنتال

بیماری لثه چه اثری بر بدن ما دارد؟

انواع جراحی پریودنتال یا جراحی لثه

روشهای مختلف عمل جراحی لثه