روش‌های مختلف کاشت دندان بریج

روش‌های مختلف کاشت دندان بریج | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی روش‌های مختلف کاشت دندان بریج

در رابطه با دندان ها یکی از مشکلاتی که وجود دارد، مشکل بی دندانی است که در صورت عدم جبران تأثیرات سوء بر نحوه ی تکلم، زیبایی ظاهر، مشکل در جویدن و گاز زدن و فشار روی سایر دندان ها در پی دارد. در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی روش‌های مختلف کاشت دندان بریج خواهیم پرداخت.

بریج دندان یا پل دندانی، روش ترمیمی ثابت برای پرکردن جای خالی یک یا چند دندان است. پروتز های دندانی از ۳ دندان تشکیل شده اند که دوسر آن روی دندان های مجاور ناحیه بی دندانی قرار می گیرند که به نوعی نگهدارنده ی پونتیک هستند.پونتیک همان دندان وسطی است که جای خالی دندان را پر می کند. بریج دندان از جنس مواد مختلفی می تواند تهیه شود مانند انواع فلزات ( طلا و ..) و سرامیک . در اغلب موارد از جنس سرامیک یا فلز سرامیک استفاده می شود که در عین حال که ظاهری متناسب با رنگ سایر دندان ها دارند، از مقاومت خوبی هم برخوردار هستند.

انواع روش کاشت دندان بریج

انواع مختلف از روش بریج دندان وجود دارد که بسته به موقعیت جای خالی دندان و میزان سلامت دندان های مجاورش، دندانپزشک تصمیم می گیرد مناسب ترین روش سازگار با شرایط دهان و دندان شما کدام است. در ادامه به توضیح هریک از انواع بریج می پردازیم.

مطلب پیشنهادی : بررسی انواع ارتودنسی دندان نیش

بریج مریلند

در بریج مریلند نیز همانند بریج سنتی به دو دندان سالم در طرفین فضای بی دندانی برای نگهداری بریج دندان نیاز است. اما تفاوتی که بریج مریلند با بریج سنتی دارد، در این است که دندان های مجاور توسط روکش بریج به طور کامل پوشیده نمی شود. یک قطعه به پشت بریج چسبانده شده که لبه های آن به پشت دندان های مجاور چسبیده می شود و به این صورت اتصال بریج با دو دندان کناریش انجام می شود. این روش مناسب برای کسانی است که تمایل دارند بریج دندان بدون تراش کامل داشته باشند.

بریج بر پایه ایمپلنت

یکی از موارد کاربرد بریج دندان، استفاده به همراه ایمپلنت است. در مواردی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد است مثلا به تعداد ۳ دندان در کنار یکدیگر جای خالی وجود دارد که در این صورت جای دو دندان خالی را با ایمپلنت پر کرد و دندان وسطی به روش بریج پر شود.
البته گاهی هم تراکم استخوانی بیمار اجازه کاشت تعداد زیادی از پایه های ایمپلنت را نمی دهد و مثلا در فک ۴ ایمپلنت کاشته می شود و نوای بی دندان باقی مانده با بریج پر می شود.

بریج معمولی

نوع بریج معمولی یا سنتی که از روش های قدیمی بریح دندان است و در مواقعی استفاده می شود که یک دندان از دست رفته وجود دارد ولی دو دندانی که در چپ و راستش قرار دارند و به قدری سالم هستند که روکش بریج می تواند روی آن قرار بگیرد و پشتیبانی برای بریج دندان باشند.

بریج کانتیلور ( cantilever)

نوع بریج کانتیلور نوعی از بریج است و کاربرد آن زمانی است که تنها یکی از طرفین دندان از دست رفته، دندان سالم وجود دارد که روکش بریج را می تواند پشتیبانی کند. گاهی اوقات هم پیش می آید که در دو طرف دندان وجود دارد اما یکی از آنها به قدر لازم مستحکم نیست که بتواند نگهدارنده ی خوبی برای دندان بریج شده باشد و فقط از یک دندان مجاور برای نگهداری بریج استفاده می شود. بریج دندان آسیا که به هنگام جویدن فشار زیادی را متحمل می شوند، به روش کانتی لور توصیه نمی گردد.

آنچه باید از فیشور سیلانت دندان بدانید | بهترین دندانپزشک اصفهان

جنس انواع مختلف بریج دندان

بریج فلز سرامیک (PFM)

با توجه به آنچه که از مزایای هر کدام از انواع بریج سرامیک و فلز بیان شد، استفاده از ترکیب این دو می تواند یک بریج با بیشترین مزیت را به ارمغان آورد. بریج فلز سرامیکی، نوعی از بریج با زیرساخت فلز و روکش سرامیک است و بدین گونه هم از مقاومت بالای فلز برخوردار می شوید و هم از ظاهر زیبا و قابل پسند روکش سرامیک.

  • ساختار بریج بسیار مقاوم و مستحکم است.
  • مناسب برای بریج دندان نیش (جلو)
  • مناسب برای بریج دندان عقب
  • روکش سرامیکی آن همرنگ دندان هاست.

نگهداری از بریج فلز سرامیک بسیار مهم است. اگر روکش سرامیکی آن به مرور زمان در صورت عدم رعایت بهداشت از بین برود، رنگ فلزی آن نمایان می شود که درمورد دندان جلو ظاهر خوشایندی ندارد و نیاز به ترمیم دارد.

بریج سرامیکی

نوع بریج تمام سرامیک که از اکسید زیرکونیوم تهیه می شود و به آن بریج زیرکونیا نیز گفته می شود.

  • مستحکم و مقاوم است.
  • به لحاظ استحکام و ظاهر مناسب برای بریج دندان جلو است.
  • جنس سرامیکی آن کاملا با بدن انسان سازگار است و واکنش آلرژیک را سبب نمی شود.
  • شفافیت و درخشندگی بریج سرامیکی مانند دندان های طبیعی انسان است از این رو از لحاظ ظاهری با سایر دندان ها هماهنگی دارد.
بریج فلزی
  • این نوع بریج کاملا از فلز و آلیاژ های آن چون طلا، نیکل، کروم و پالادیوم تهیه می شود.
  • هم رنگ دندان نیستند و به همین دلیل در بریج دندان های جلو از آن ها استفاده نمی شود.
  • در مقایسه با بریج پرسلن ( سرامیکی) مقاومت و دوام بیشتری دارند.
  • در بریج دندان آسیا می تواند گزینه مناسبی باشد که توان مقاومت در برابر فشار های ناشی از جویدن را دارند.

 

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

انتخاب بهترین نوع بریج دندان

بهترین نوع بریج دندان را دندانپزشک با بررسی شرایط کلی دهان و دندان بیمار تعیین می کند.

  • تعداد دندان های از دست رفته
  • موقعیت جای خالی دندان ها
  • سلامت دندان های مجاور
  • وجود یا عدم وجود دندان در طرفین فضای خالی
  • میزان هزینه ای که بیمار متحمل می شود

این ها فاکتور هایی هستند که بر اساس آن می توان بهترین نوع بریج دندان را مشخص کرد. بهترین روش بریج برای هر بیمار با شرایط مختلف، متفاوت است. اینکه مناسبترین روش برای یک بیمار پیاده سازی شود تاثیر مستقیم روی طول عمر و ماندگاری بریج ها دارد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ