مقایسه برتری های بریج و ایمپلنت دندان بر یکدیگر

مقایسه برتری های بریج و ایمپلنت دندان بر یکدیگر | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی برتری های بریج و ایمپلنت دندان بر یکدیگر

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی برتری های بریج و ایمپلنت دندان بر یکدیگر خواهیم پرداخت. برای درک بهتر تفاوت میان ایمپلنت و بریج ابتدا تعریف مختصری از ایمپلنت میپردازیم.

تعریف ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از روش های کاشت دندان برای رفع مشکل بی دندانی است. از سه جزء پایه، کانکتور و تاج دندان تشکیل شده است. پایه هایی از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا در استخوان فک جایگذاری می شوند و پس از گذشت زمان لازم بعد از جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت، اباتمنت یا همان کانکتور سپس تاج دندان نصب می شود.

موارد کاربرد

در مواردی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد امکان استفاده از بریج به تنهایی امکان پذیر نخواهد بود و می توان از ترکیب این دو روش استفاده کرد. اما در مواردی که در مجاورت جای خالی، دندان ها کاملا سالم و قابلیت نگهداری بریج را داشته باشند.

مطلب پیشنهادی : روش‌های مختلف کاشت دندان بریج

نوع عملکرد

پایه ی ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود که جنس آن سازگار با بافت لثه و استخوان فک است و می تواند با آن ها پیوند بخورد پس می تواند جایگزین ریشه دندان شود. این مسئله باعث می شود که نسبت به بریج دندان عملکردی بسیار شبیه به دندان های طبیعی دارد.

میزان هزینه های درمانی

با توجه به اجزای ایمپلنت و نحوه انجام آن که پیچیدگی بیشتری دارد، قیمت ایمپلنت به ازای هر واحد بیشتر از بریج است.

مقایسه دوام و ماندگاری

در مورد طول عمر اگر میزان انجام مراقبت های لازم را یکسان در نظر بگیریم، همانطور که گفته شد طول عمر بریج ۵تا ۱۵ و طول عمر ایمپلنت تا ۲۰ سال و حتی مادام العمر است اما بریج ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد.

طول مدت درمان

با توجه به آنکه درمان ایمپلنت پیچیده تر است و در مواردی هم استفاده می شود که تعداد زیادی دندان از بین رفته است، زمان بیشتری را در حد چندین ماه می طلبد. اما طول درمان بریج دندان کوتاه تر و در ۳ یا ۴ جلسه قابل انجام است.

دندان های مجاور

ایمپلنت اگر به درستی انجام و مراقبت نشود، باعث لق شدن دندان های کناری می شود. بریج دندان به روش سنتی هم نیاز به تراش دور تا دور دندان مجاور دارد.

پیشگیری از تحلیل استخوان

همانطور که گفته شد ایمپلنت دندان از طریق پایه های کاشته شده در استخوان فک، همچون ریشه دندان باعث تحریک و انقباض سلول های استخوانی می شود و بدین ترتیب از تحلیل و افتادگی استخوان جلوگیر می کند اما بریج دندان اینگونه نیست.

با همه این ها برای تصمیم گیری در مورد اینکه بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ ابتدا باید مجموع شرایط بیمار توسط دندانپزشک بررسی و با در نظر گرفتن نتایج و انتظارات بیمار مناسب ترین روش انتخاب شود. به هر حال هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خودرا دارند.

تفاوت های کاربرد ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نخ دندان مناسب بریج و ایمپلنت

نخ دندان های مناسب برای بریج و ایمپلنت در داروخانه ها موجود هستند. طراحی این نوع نخ دندان های به گونه ای است که ابتدا و انتهای آن ها ضخیم تر است تا کنترل آن به هنگام استفاده آسانتر کند. نخ دندان بریج انعطاف پذیر و ضخیم است که به خوبی ذرات باقیمانده غذا را از شکاف های اجزای بریج خارج می کند.

نحوه استفاده از آن بدین گونه است که باید نخ دندان را از قسمت روکش به سمت زیر بریج برده و ناحیه بین بریج و لثه با بخش ضخیم نخ تمیز کنید. نخ را به آرامی به عقب و جلو بکشید تا نواحی دندان های پایه نیز کاملا از ذرات غذا پاک شود. در نهایت نخ را به آرامی به سمت گونه ها بیرون بکشید.

نحوه انجام بریج دندان

مراحل بریج دندان به شرح زیر است:

معاینه و تعیین نوع بریج

در ابتدا با وضعیت جای خالی دندان و سلامت دندان مجاور( در صورت وجود) بررسی می شود و مطابق آن یکی از انواع بریج انتخاب می شود.

تراش و قالبگیری

با توجه به روش بریج انتخابی، یک یا دو دندان مجاور تراش داده میشوند تا روکش بتواند قرار گیرد. بعد از تراش دندان با استفاده از مواد خمیری شکل از جای خالی دندان و دندان های تراشیده شده، قالب تهیه می شود

نصب بریج

ابتدا قالب به صورت موقت نصب می شود تا اگر ایرادی دارد، عیب یابی شود سپس نصب دائمی بریج در صورت عدم اشکال نصب می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

پاسخ به سوالات رایج درباره بریج دندان

چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان بریج کرد؟

بریج دندان بلافاصله بعد از کشیدن دندان امکان پذیر نیست. بریج روی لثه قرار می گیرد نه داخل آن. بنابراین بعد از کشیدن دندان حداقل ۶ ماه زمان لازم است تا بافت لثه ترمیم و فرم آن ثابت شود.

آیا بریج دندان درد دارد؟

به طور معمول نصب بریج دندان با درد همراه نیست و این به دلیل بی حس کننده هایی است که دقایقی قبل از شروع کار به بیمار تزریق می شود اما پس از پروسه ی نصب احساس کمی درد به دلیل تغییراتی که روی دندان ها اعمال می شود، طبیعی است. میزان درد طبیعی با مصرف دارو و مسکن های تجویزی دندانپزشک قابل کنترل و تحمل است اما در صورت درد بیش از حد دندانپزشک خود را مطلع کنید.

آیا بریج دندان خوب است؟

بله خوب است. کاشت دندان به روش بریج می تواند از مشکلات بی دندانی مانند اختلال در نحوه صحبت و ادای درست کلمات، ظاهر نازیبای دندان و لبخند، تحلیل بافت لثه و استخوان فک، حرکت دندان ها به سمت فضای خالی و بهم خوردن تنظیم آن ها و… شما را نجات دهد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ