روش های مراقبت خانگی دندان

روش های مراقبت خانگی دندان | بهترین ایمپلنت اصفهان

روش های مراقبت خانگی دندان

تصمیم گرفتیم در این مقاله سایت دکتر حسین برجیان بهترین ایمپلنت اصفهان به مقایسه روش های مراقبت خانگی دندان بپردازیم.

مسواک زدن درست و اصولی

گاهی پیش می آید که شما به طور مرتب مسواک می زنید اما باز هم بعد از مدتی می بینید که دندان های شما آسیب دیده یا دهان شما بدبو است یا احساس می‌کنید دندان هایتان خوب تمیز نشده اند. مساله این است که شما زحمت مسواک زدن را کشیده اید؛ اما چون این کار را به درستی و با اصول مناسب انجام نداده اید به نتیجه دلخواه نرسیده اید. برای مسواک زدن درست و اصولی حتما باید به نکات زیر دقت نمایید:

همیشه قبل از مسواک زدن، دهان خود را خیس کنید.

از سالم بودن مسواک مطمئن شوید. پرزهای مسواک به مرور زمان پوسیده می‌شود و قدرت تمیزکنندگی آن از بین می‌رود، بنابراین بهتر است مسواک را هر سه تا چهار ماه یک بار یا در زمان ویزیت‌های دوره‌ای شش ماهه عوض کنید. در نظر داشته باشید که مسواک نباید زیاد نرم و یا خیلی سفت باشد. اگر مسواک زیاد سفت باشد، دندان های شما آسیب خواهید دید و در صورت نرم بودن بیش از اندازه ، دندان های شما را به خوبی تمیز نمی کند. پس حتما از مسواکی سالم و مناسب دندان های خود استفاده نمایید.

در هنگام مسواک زدن، باید مسواک را روی سطح جونده دندان های خود به صورت رفت و برگشتی حرکت داده و در سطوح خارجی با زاویه ای ۴۵ درجه نسبت به لثه خود مسواک را دست بگیرید. هرگز سطوح داخلی دندان ها را فراموش نکنید، بسیاری از افراد عادت دارند که تنها سطح خارجی و ظاهر دندان ها را مسواک بزنند. در صورتی که هدف از مسواک زدن همیشه ظاهر نیست و مهم رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت صحیح است و اگر سطوح داخلی و یا بین دندان های شما تمیز نشوند، باعث ایجاد بوی نامطلوب در دهان و در طولانی مدت باعث پوسیدگی،لق شدن دندان ها و حتی از دست دادن آنها ‌شود.

مطلب پیشنهادی : نوشیدن آب و سلامت دندان

دندان‌ها را هفته‌ای یک‌بار با جوش شیرین مسواک بزنید.

مسواک زدن هفتگی با جوش‌شیرین لکه‌ها را پاک و دندان‌ها را سفید می‌کند. از جوش شیرین در مقداری معادل خمیردندان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین استفاده کنید. در هر حال حتماً نمک را بیرون بریزید تا دریافت سدیم را افزایش نداده باشید. به علاوه توصیه می‌کنیم در صورت حساس بودن لثه‌ها یک روز در میان با نمک مسواک بزنید.

حتما روی سطح زبان خود را نیز تمیز کنید. تمیزکننده یا ساینده زبان در پشت بعضی مسواک‌های جدید وجود دارد. از آنجایی‌که مسواک زدن باکتری‌های روی زبان را از بین نمی‌برد، حتماً زبان را نیز پس از مسواک زدن تمیز کنید تا هم باکتری‌ها را از دهان به بیرون فرستاده باشید و هم دهانی خوشبو داشته باشید.
مدت زمان استاندارد برای مسواک زدن بین ۲ الی ۵ دقیقه است.

هیچ گاه مسواک را روی دندان های خود فشار ندهید. تصور نکنید که اگر فشار مسواک را روی دندان های خود زیاد کنید، دندان هایتان تمیز تر خواهند شد. اینکار باعث عقب رفتن لثه ها و بالا رفتن حساسیت دندان ها می شود. بعد از مسواک زدن حتما مسواک خود را تمیز بشویید و در جایی خشک نگهداری کنید. زیرا مسواک ها جایگاه مناسبی برای رشد انواع باکتری ها هستند و این باکتری ها می‌توانند در دفعه بعدی که از مسواک استفاده می‌کنید، به دهان شما منتقل شوند و اینگونه به جای تمیز شدن، دندان های شما آسیب بیشتری از مسواک زدن ببینند. از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده فرمایید.

راه های پیشگیری از عوامل شکستن کامپوزیت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

استفاده صحیح از نخ دندان

یکی از کارهایی که می‌تواند در بهداشت دهان و دندان بسیار تاثیرگذار باشد. استفاده صحیح از نخ دندان است. اما عموما به آن توجه خاصی نمی‌شود. ولی باید بدانید که نخ دندان یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از آسیب دیدن جدی دندان‌ها است. زیرا بین دندان ها محلی برای تجمع باقیمانده مواد غذایی و بعد از آن رشد انواع باکتری ها و پوسیده شدن دندان ها است. با کشیدن نخ بین دندان‌ها، تمام جرم و میکروب‌های انباشته‌شده را پاکسازی می‌کنید.

کشیدن نخ دندان نیز مانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. بهتر است هربار حدود ۴۵ سانتیمتر از نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید برای هر دندان از قسمت تمیز و استفاده‌ نشده‌ای استفاده کنید تا دوباره باکتری‌ها بین دندان‌ها برنگردند. به خاطر داشته باشید که باید نخ دندان را رو به جلو و عقب به گونه‌ای روی دندان بکشید که نخ دور دندان را بگیرد.

اگر بعد از مدت ها تصمیم به استفاده از نخ دندان گرفته اید در ابتدا کمی این کار سخت و دشوار بنظر می رسد و گاهی باعث خونی شدن لثه بین دندان های شما شود، اما نگران نباشید. بعد از مدتی که لثه شما به طور کامل تمیز شد دیگر اثری از خون در لثه مشاهده نخواهید کرد.

استفاده مناسب از دهانشویه

دهانشویه می تواند باکتری هایی را که در لابلای دندان باقی مانده اند و با مسواک از بین نرفته اند را پاکسازی کند. دهانشویه خصوصا برای کودکان که هنوز مسواک زدن اصولی را یادنگرفته اند بسیار مفید است.

اما فراموش نکنید که استفاده زیاد از دهان شویه ها می‌تواند بزاق دهان را خشک نماید. بزاق دهان به عنوان یک ضدعفونی کننده می‌تواند به طور طبیعی انواع باکتری های و آلودگی های دهان را از بین ببرد و همچنین مرطوب بودن دهان از بوی بد آن جلوگیری می کند. پس به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از دهان شویه نه تنها برای بهداشت دهان و دندان ها مفید نیست، بلکه می‌تواند باعث آسیب به دندان های شما شود، توصیه می‌شود که تنها هفته ای دو بار از دهان شویه برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده نمایید.

فلورایدتراپی

فلوراید عنصری است که به‌ طور طبیعی در دندان ها وجود دارد و باعث استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها می شود. فلوراید در مواد غذایی نیز وجود دارد که می توان با دریافت آن میزان پوسیدگی دندان ها را به حداقل رساند.

برخی از انواع آب ها، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و چای حاوی فلورایدند. در بعضی مناطق فلوراید به آب شرب لوله‌کشی اضافه می‌شود. بسیاری از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها نیز فلوراید لازم برای دندان را تامین می‌کند. در صورتی که برخی کودکان فلوراید لازم را از آب یا مواد غذایی نمی گیرند دندانپزشک برای آنها فلورایدتراپی را پیشنهاد می دهد.

در فلورایدتراپی دندانپزشک فلوراید را به‌صورت ژل یا وارنیش روی دندان ها استفاده می کند. بهتر است انجام فلورایدتراپی از زمانی که همه دندان های شیری رویش یافتند شروع شود و با توجه به وضعیت دندان های کودک و تشخیص پزشک سالی یک یا چندبار تکرار شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

نکاتی برای مراقبت بهتر از دندان ها

پیرسینگ دندان را کنار بگذارید:

امروز استفاده از پیرسینگ دندان و کاشت نگین روی دندان باعث شکستگی و تحلیل رفتن دندان، عقب رفتن لثه و آسیب به آن می‌شود. به همین دلیل پزشکان افراد را از انجام آن به شدت منع می کنند.

مسواک نزدن بعد از غذا:

تا یک ساعت بعد از صرف غذا، مسواک نزنید. زیرا در آن زمان مینای دندان نرم تر می شود و ممکن است آسیب ببیند.

درمان سریع بیماری دهان و دندان:

در صورتی که عارضه سفید شدن لثه دارید. در رفع آن تسریع کنید تا به عفونت ها و مشکلات دندانی مبتلا نشوید. کلینیک تخصصی لیزر دندانپزشکی دکتر حسین برجیان با ارائه خدمات نوین دندانپزشکی در خدمت شما عزیزان است.

جرم گیری و بلیچینگ:

از خدمات دندانپزشکی مانند جرم گیری و بلیچینگ دندان سالی یک یا دوبار استفاده نمایید.

 

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ