علل انواع تغییر رنگ لثه

علل انواع تغییر رنگ لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی علل انواع تغییر رنگ لثه

در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان علل انواع تغییر رنگ لثه را مورد بررسی قرار می دهیم.

لثه‌های قهوه‌ای

اگر لثه‌ها بطور طبیعی قهوه‌ای نباشند، ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید. لثه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ی وجود جرم باشند. جرم شامل تجمع پلاک‌های دندان‌های سخت شده، بزاق دهان، مواد معدنی و یا ذرات غذایی در دهان است که تبدیل به ذخایر کلسیفیه می‌گردند. این ذخایر می‌توانند در زیر خط لثه یا روی خط لثه جمع شده و بصورت لکه‌های زرد تا قهوه‌ای تیره ظاهر شوند. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بطور روزانه برای جلوگیری از این وضعیت ضروری است. اگر احساس می‌کنید جرم بر روی لثه‌های خود دارید بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نمایید.

لکه‌ی قهوه‌ای یا آبی تیره بر روی لثه‌ها ممکن است نشان دهد که دچار ملانوم بدخیم دهان هستید که یک نوع خطرناک سرطان است. این لکه ممکن است همراه با رنگ‌های قرمز، بنفش یا خاکستری باشد. این لکه‌ها می‌توانند در هر جایی از دهان پیدا شوند و شکل و اندازه‌شان با رشد آنها تغییر خواهد کرد. با اینکه ملانوم دهان بسیار نادر است، اما می‌تواند کشنده باشد. اگر فکر می‌کنید که مبتلا به ملانوم دهان هستید باید بلافاصله به یک متخصص مراجعه نمایید.

لثه‌های سیاه و طبیعی

اگر با توجه به رنگدانه‌های پوست خود لثه‌هایی قهوه‌ای یا تیره‌تر داشته باشید، در این صورت جایی برای نگرانی نیست. رنگ لثه مانند رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر سفیدپوست نباشید، ممکن است لثه‌های به رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشید یا متوجه لکه‌های تیره بر روی لثه‌ها شوید. این امر می‌تواند ناشی از افزایش تولید ملانین در بدن باشد که کاملاً طبیعی و عادی است.

با افزایش سن، ممکن است متوجه تغییر رنگ لثه‌های خود شوید. اگر این تغییر در رنگ یکنواخت باشد و هیچ مشکل دیگری از جمله تورم لثه، خونریزی و درد را تجربه نکنید، این فرایند می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. همواره توصیه می‌شود که پیش از اینکه تغییر رنگ لثه امری طبیعی شود، به یک دندانپزشک مراجعه نمایید.

درمان بیماری های لثه با جراحی فلپ لثه | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

لثه‌های بنفش

لثه‌های بنفش می‌توانند نشان دهنده‌ی بیماری لثه باشند. با بدتر شدن بیماری لثه ممکن است متوجه شوید که لثه‌ها متورم شده و به رنگ قرمز روشن یا بنفش درآمده‌اند. وجود پلاک‌ها دلیل اصلی بیماری است که در ابتدا لثه‌ها را تحریک کرده و در نهایت موجب عفونت‌های عمیق می‌شود که می‌تواند بافت و استخوان‌ها را از بین ببرد. رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان برای جلوگیری از بیماری لثه مهم است و اگر فکر می‌کنید که دچار بیماری لثه شده‌اید، در اسرع وقت نزد یک دندانپزشک مراجعه نمایید.

لکه‌های بنفش روی لثه‌ها همچنین می‌توانند نشانه‌ای از ملانوم بدخیم دهان باشند، که در بالا بحث شد. در صورت مشاهده لکه‌های بنفش در هر جایی از دهان باید در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

دارو و سیگار کشیدن

هم دارو هم سیگار کشیدن می‌تواند منجر به تغییر رنگ لثه شود. یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر رنگدانه‌های دهان شرایطی به نام ملانوز سیگاری‌ها است. در صورت ابتلا به ملانوز سیگاری‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها یا کام دهان ممکن است به دلیل سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات حاوی نیکوتین قهوه‌ای یا سیاه شوند. سیگار کشیدن همچنین ممکن است منجر به بیماری لثه یا سرطان دهان شود، که می‌توانند منجر به بنفش یا قهوه‌ای شدن لثه‌ها گردند. در نهایت برخی داروها نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ لثه‌ها شوند.

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در کلینیک24

دکتر حسین برجیان متخصص پیوند لثه و استخوان در دکتر آف

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

روش های تشخیص و درمان بی‌ نظمی دندان‌

روش های انجام روکش دندان

بررسی روشهای ترمیم مستقیم دندان

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ