عوارض پس از نصب تاج دندان چیست؟

عوارض پس از نصب تاج دندان چیست؟ | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی عوارض پس از نصب تاج دندان

در مقاله امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان که برای شما خوانندگان عزیز گردآوری شده است. به مطالعه و بررسی عوارض پس از نصب تاج دندان خواهیم پرداخت. می دانیم که قطعا تاج دندان عاری از مشکل و خطر نیست.

اقدامات لازن قبل از نصب تاج دندان

  • بیمار باید سابقه پزشکی کامل خود، از جمله داروهای تجویز شده و بدون نسخه، ویتامین‌ها و مکمل‌ها و غیره را برای تجزیه و تحلیل کامل از وضعیت دندان بیمار به جراح ارائه دهد.
  • بیماران نباید حدود 6 تا 8 ساعت قبل از جراحی غذا یا نوشیدنی مصرف کنند.
  • دندانپزشکان به طور کلی چند هفته قبل از زمان جراحی یک تاج موقت را در دهان بیمار قرار می‌دهند و جای آن را در دهان بیمار آزمایش می‌کنند.
  • قبل از جراحی، پزشک از دندان شما قالب می‌گیرد تا تاج دندان دقیقا و به بهترین شکل در دهان شما فیکس شود.
  • انتظار برای تاج دندان گاهی اوقات می‌تواند مشکل را بدتر کند.

هر مورد متفاوت است. همه با انتظار برای دریافت تاج در صورت نیاز عوارضی را تجربه نخواهند کرد. اما برای برخی از بیماران، به تعویق انداختن نصب تاج می‌تواند باعث پوسیدگی یا بدتر شدن شکستگی شود. این ممکن است منجر به نیاز بیمار به کانال ریشه یا حتی کشیدن کامل دندان شود.

مطلب پیشنهادی : شایع ترین بیماری های دهان و دندان در کودکان چیست؟

واکنش آلرژیک به فلزات:

ممکن است پس از قرار دادن تاج دندان توسط دندانپزشک و حساسیت آلرژیک نسبت به فلزات دچار مشکل شوید. واکنش آلرژیک بیش از اندازه ممکن است سبب لب پریدگی، شل شدن تاج و یا حتی افتادن آن شود. با مراجعه به دندانپزشک این مشکل شما حل خواهد شد.

شل شدن تاج های دندانی:

ممکن است با گذشت زمان چسب تاج دندان از بین برود. در نتیجه تاج شل شده و سبب می شود که باکتری ها آزادانه عبور کنند و به پوسیدگی دندان منجر شود. با بروز چنین مشکلی سریع به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

افتادن تاج های دندانی:

گاهی ممکن است به دلیل خرابی چسبی که برای جایگذاری تاج دندان استفاده می شود و یا پوسیدگی خود دندان ها، تاج بیفتد. در هر حال باید برای این مشکل با دندانپزشک خود در اسرع وقت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نماید.

ایجاد حساسیت:

حساسیت شایع ترین عارضه جانبی دریافت تاج های دندانی است. زیرا ممکن است درست پس از اینکه دندانپزشک آن را در دهان شما قرار دارد پس از از بین رفتن اثر ماده بیهوشی دندان هایی که تاج دریافت کرده اند حساس شوند. در این صورت دندانپزشک یک خمیر دندان مخصوص ضد حساسیت برای دندان های شما تجویز می نماید.

مقایسه پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت | بهترین دندانپزشک اصفهان

انواع مختلف تاج دندان

انواع مختلف این روش ترمیمی بر اساس نوع تاج دندان استفاده می‌شود. به طور کلی 5 نوع تاج دندان اصلی وجود دارد:

تمام رزین

قیمت تاج رزین از اکثر انواع دیگر تاج دندان کمتر است. دوام آن از سایر فرم‌های تاج کمتر است و این نوع تاج‌ها بیشتر مستعد شکستگی روکش هستند.

تمام سرامیک یا تمام چینی

این نوع تاج دندان برای قرار گرفتن در جلوی دهان ایده‌آل است زیرا طبیعی‌ترین شکل را دارد، اما از استحکام کمتری نسبت به نوع تمام فلزی برخوردار است. ساییده شدن این نوع تاج در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد. مزایای تاج سرامیکی این است که:

  • با رنگ دندان‌ها مطابقت دارد
  • برای افرادی که آلرژی به فلز دارند مناسب است
  • این تاج‌ها برای دندان‌های جلو مناسب‌ترین تاج هستند

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان 

پرسلن فیوز شده با فلز

مقاومت این تاج دندانی در رتبه دوم بعد از تاج فلزی قرار دارد. یک اشکال کوچک این است که هنگام استفاده از این نوع تاج دندان، دندان‌های مقابل آن‌ها بیش از 2 نوع دیگر دچار ساییدگی می‌شوند. تاج‌های دندانی پرسلن فیوز شده به فلز در دندان‌های جلو و عقب استفاده می‌شوند. این تاج‌ها مانند دندان‌های معمولی به نظر می‌رسند.

فولاد ضد زنگ

تاج‌های فولاد ضد زنگ عمدتا درمان موقتی هستند. آن‌ها زودتر ساخته می‌شوند. تا زمان ساخت دندان دائمی از آن‌ها برای محافظت از دندان آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این نوع تاج دندان عمدتا در کودکان استفاده می‌شود.

فلز

کار با تاج‌های فلزی برای دندانپزشک شما آسان است و ماندگاری بالایی دارد. با این حال، تنها ایراد آن‌ها این است که رنگ آن‌ها با رنگ دندان مطابقت ندارد. از فلزات گران قیمت مانند طلا، پالادیوم و غیره یا آلیاژهای فلزات پایه مانند نیکل، کروم تشکیل می‌شود. این تاج‌های دندانی سایش دندان‌های مجاور را به حداقل می‌رسانند. آن‌ها با دوام‌ترین هستند و به ندرت ترک می‌خورند یا می‌شکنند.

نکته :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم


دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ