عوامل ایجاد بیماری های پریودنتال

عوامل ایجاد بیماری های پریودنتال | بهترین دندانپزشک اصفهان

بررسی عوامل ایجاد بیماری های پریودنتال

گرچه تجمع جرم باکتریایی، علت اصلی بیماری پریودنتال است، اما چندین عامل دیگر شامل دیگر بیماری‌ها، داروها و عادات دهانی نیز منجر به این بیماری می‌شود. این عوامل خطر بیماری لثه را افزایش می‌دهند یا هنگامی که لثه دچار عفونت شده، باعث تشدید آن می‌شوند. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان عوامل ایجاد بیماری های پریودنتال را بررسی خواهیم کرد.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

سیگار کشیدن خطر بیماری پریودنتال لثه را افزایش می‌دهد و هرچه بیشتر و طولانی‌تر سیگار کشیده شود، این خطر بیشتر می‌شود. اگر شخص به بیماری پریودنتال مبتلا باشد، سیگار کشیدن باعث وخامت آن می‌شود. سیگار عامل اصلی بیماری پریودنتال است که نسبت به درمان مقاوم است. در افراد سیگاری رسوب بیشتری روی دندان‌ها جمع شده و هنگامی که دچار بیماری لثه هستند، پاکت‌های پریودنتال عمیق‌تر می‌شود و هنگامی که بیماری پیشرفت می‌کند، احتمال از دست دادن استخوان بیشتر است. برخلاف عوامل دیگری که بر سلامت لثه‌ها اثر می‌گذارد، این تنها عاملی است که می‌توان آن را کنترل کرد. ترک سیگار می‌تواند نقش مهمی در کنترل بیماری پریودنتال لثه داشته باشد.

کمبود مواد مغذی

تاثیر مواد مغذی برای سلامت عمومی بدن شامل سیستم ایمنی و سلامت لثه و دهان اهمیت دارد.

نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، بریس و بریج دندان

هرچیزی که دسترسی مسواک و نخ دندان را به تمامی نواحی دندان سخت کند، احتمال تشکیل جرم و رسوب را در نواحی بالا و پایین خط لثه افزایش می‌دهد و خطر بروز بیماری لثه بیشتر می‌شود. متخصصان دندانپزشکی می‌توانند بهترین راه برای تمیز کردن دندان را بخصوص در شرایطی که تمیز کردن آنها سخت است، به شما نشان دهند. به عنوان مثال، ابزارهای خاص و روش‌های نخ دندان کشیدن وجود دارد که نواحی اطراف بریج و زیر بریس دندان را تمیز می‌کنند. اگر دندان‌ها شلوغ و نامرتب باشند، متخصص دندانپزشکی می‌تواند درمان‌های ارتودنسی را برای صاف و مرتب کردن به شما پیشنهاد دهد و اینکار به پیشگیری از ابتلا به بیماری پریودنتال کمک می‌کند.

ژنتیک

داشتن قابلیت ژنتیکی به این معنی نیست که بیماری لثه اجتناب‌ناپذیر است. حتی افرادی که به دلیل ساختار ژنتیکی، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال لثه هستند، می‌توانند با مراقبت‌های مناسب دهانی، از آن پیشگیری کرده و آن را تحت کنترل درآورند.

روش های درمان حساسیت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

دندان قروچه، بهم فشردن و ساییدن دندان‌ها روی هم

این عادات باعث ایجاد بیماری پریودنتال نمی‌شود اما اگر دندان دچار التهاب باشد، می‌تواند شدت بیماری را افزایش دهد. فشار بیش از حدی که توسط این عادات روی دندان وارد می‌شود، شکستن رباط پریودنتال و استخوان را تسریع می‌کند. بیماران در بسیاری از موارد می‌توانند با تشخیص زمانی که این عادت رخ می‌دهد و سپس آرام کردن خود، روش‌های توقف این عادت را به سادگی یاد بگیرند. اگر این تلاش به نتیجه نرسید، متخصص دندانپزشکی می‌تواند از ابزارهای محافظ متداول (گاهی اوقات گارد اکلوزال، محافظ دندانی یا نایت گارد نامیده می‌شود) استفاده کند که به کاهش فشار ناشی از ساییدن دندان یا دندان قروچه کمک می‌کند.

نوسان هورمون‌ها

هر زمان که هورمون‌ها در بدن دچار نوسان می‌شوند، تغییراتی در دهان بوجود می‌آید. بلوغ و بارداری و همچنین یائسگی می‌تواند بطور موقت خطر و شدت بیماری لثه را افزایش دهد.

داروها

چندین نوع دارو وجود دارد که می‌تواند باعث خشکی دهان، یا زروستومیا (xerostomia) شود، این داروها شامل داروهای ضدافسردگی، ادرارآور و داروهای فشار خون بالا است. هنگامی که مقدار کافی بزاق برای محافظت از دندان وجود ندارد، احتمال تشکیل جرم بیشتر است. داروهای دیگری نیز می‌توانند منجر به بزرگتر شدن لثه شوند، که به نوبه خود احتمال تجمع جرم در آنجا بیشتر می‌شود. این داروها شامل فنی‌توئین (دیلانتین و دیگر نام‌های تجاری) برای کنترل تشنج؛ سیکلوسپورین (نئورال، ساندیمون) جهت کاهش سیستم ایمنی؛ و نفیدییپن (آدالات، کاردیزم و دیگر برندها) و دیگر داروهای مسدود کننده کانال کلسیم هستند که برای درمان آنژین و دیگر بیماری آریتمی قلبی مصرف می‌شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک اصفهان

بیماری‌ها

گرچه مکانیسم‌های دقیقی تشخیص داده نشده، اما بیماری‌های خاصی هستند که احتمال ابتلا به بیماری‌های پریودنتال لثه را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نسبت به افرادی که دیابت ندارند، بیشتر به التهاب لثه مبتلا شده و احتمال تشدید آن بیشتر است. بیماری‌های دیگری مانند لوسمی یا سرطان خون، ایدز یا HIV نیز خطر ابتلا به بیماری پریودنتال لثه را بیشتر می‌کنند. اگر شخص به یکی از این بیماری‌ها مبتلا باشد، کنترل بیماری پریودنتال سخت‌تر است، اما یک متخصص دندانپزشکی ماهر که از خطرات جانبی و مشکلات آگاه است، قادر است راهنمایی مورد نیاز را برای حفظ سلامت لثه به شما پیشنهاد دهد.

استرس

داشتن استرس می‌تواند بیماری پریودنتال لثه را تشدید کرده و درمان آن را سخت‌تر کند. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده، که کار مبارزه بدن با عفونت که شامل بیماری پریودنتال است را با مشکل مواجه می‌کند.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ