عوامل کج شدن دندان‌ها

عوامل کج شدن دندان‌ها | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی عوامل کج شدن دندان‌ها

داشتن دندان‌های نامرتب و کج بسیار شایع است. بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار نامرتب بودن دندان هستند. اگر یکی از دندان‌های شما کج باشد، نباید احساس کنید که حتماً لازم است آن را صاف کنید. در این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان عوامل کج شدن دندان‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ممکن است هم دندان‌های شیری و هم دندان‌های دائمی کج باشند یا بعدها کج شوند. گاهی اوقات دندان‌های شیری در یک موقعیت کج قرار می‌گیرند؛ زیرا بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند فضای لثه اختصاص یافته به خود را پر کنند. عادات درازمدت مانند مکیدن انگشت یا پستانک نیز می‌تواند باعث کشیده شدن یا کج شدن دندان‌های شیری شود. ممکن است وراثت و ژنتیک نیز در این وضعیت نقش داشته باشند. وجود دندان‌های شیری کج به این معنا نیست که دندان‌های دائمی کودک شما نیز کج خواهد بود. با این حال اگر دندان‌های شیری به صورت به هم ریخته رشد کنند. این احتمال که دندان‌های دائمی نیز به همین شکل باشند، وجود خواهد داشت.

اگر ضربه یا آسیب دیدن دهان یا دندان‌ها، باعث شود یک یا چندین دندان شیری زودتر از زمان طبیعی خود بیفتند. ممکن است دندان‌های دائمی که به جای آنها رشد می‌کنند، به صورت کج و ناصاف از لثه خارج شوند. سایر مشکلاتی که دندان‌های شیری تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرند و ممکن است دندان‌های دائمی را نیز تحت تاثیر قرار دهند؛ عبارتند از:

افزایش سن

فرآیند پیری، تمام بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش سنو فک ما که ساختار آن وابسته به استخوان است، تا چندین میلیمتر جمع‌تر شده و در نتیجه فضای دندان‌ها کمتر می‌شود.

با سپری شدن فرآیند طبیعی پیری، دندان‌های ما بیشتر در معرض نیروهای فیزیکی، فرسایش، تخریب و سایر عواملی که می‌توانند به میزان قابل ‌توجهی تراز و ترتیب آنها را تحت تاثیر بگذارند، قرار می‌گیرند. خوشبختانه در حال حاضر بیماران بزرگسال، گزینه‌هایی مانند ارتودنسی در اختیار دارند که می‌توانند با استفاده از آنها، بدون گذاشتن تاثیر قابل توجه بر ظاهر خود، دندان‌ها را صاف کنند.

مکیدن انگشت شست

عادات میو فانکشنال (مربوط به عملکرد عضلات)، رفتارهای تکراری هستند که عضلات یا عملکردهای دهان و چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه پزشکان مکیدن انگشت شصت در میان کودکان را یک رفتار طبیعی می‌دانند؛ اما این عادت می‌تواند در دراز مدت، تأثیرات نامطلوبی بر دندان‌ها بگذارد. به عنوان مثال در سن ۵ یا ۶ سالگی، وجود این عادت از قبل تاثیرات قابل توجهی در رشد سریع فک کودک داشته است. همچنین ممکن است دندان‌های شیری که نرم‌تر از دندان‌های دائمی هستند، در اثر مکیدن انگشت شست آسیب ببینند.

گاز گرفتن مکرر باعث فشار مکرر روی فک می‌شود که این امر باعث عدم تراز دندان‌های شیری و همچنین ریشه‌هایی که بعدها به دندان‌های دائمی تبدیل خواهند شد، می‌شود. سایر عادات میو فانکشنال شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از بطری یا پستانک
  • زبان زدن
  • تنفس دهانی

دلایل عقب رفتگی لثه | بهترین جراح لثه اصفهان

مال اکلوژن (عدم تراز مناسب فک)

دندان‌های فوقانی شما باید کمی جلوتر از دندان‌های پایینی شما قرار گرفته باشند؛ در حالیکه برآمدگی‌های دندان‌های آسیاب فوقانی، باید در شیار دندان‌های آسیاب پایینی قرار بگیرد. وقتی این همترازی وجود نداشته باشد، مال اکلوژن رخ می‌دهد. عدم همترازی، همراه با اُوربایت و آندربایت است. اگر دچار اوربایت هستید، دندان‌های جلویی فوقانی دورتر از دندان‌های پیشین پایینی قرار می‌گیرند.

اگر دچار آندربایت باشید، دندان‌های پیشین پایینی، جلوتر از دندان‌های پیشین فوقانی قرار می‌گیرند. عادت‌های میو فانکشنال ضعیف می‌تواند باعث بروز مال اکلوژن شود.

مراقبت از دهان و دندان ضعیف

گاهی اوقات عدم چکاپ دندانپزشکی، حداقل سالیانه یکبار توسط دندانپزشک می‌تواند به معنای درمان نشده باقی ماندن مشکلاتی مانند بیماری لثه و حفره باشد. این امر می‌تواند منجر به کج شدن دندان‌ها و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان شود.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب به ویژه در میان کودکان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و رشد ضعیف دندان‌ها شود که از عوامل بالقوه کج شدن دندان‌ها هستند.

آسیب دیدگی صورت

وارد شدن یک ضربه به صورت و دهان می‌تواند دندان‌هارا از موقعیت طبیعی خود دور تر کرده و در نتیجه باعث ایجاد یک یا چندین دندان کج شود.

اندازه فک

رژیم غذایی جدید که حاوی غذاهای نرم و فرآوری شده است و بسیاری از افراد آن را دنبال می‌کنند؛ نسبت به غذاهایی که اجداد اولیه ما می‌خوردند؛ به جویدن کمتری احتیاج دارد. این تغییر، اندازه جمعی فک ما را تغییر داده و آن را کوچک‌تر کرده است. دانشمندان معتقدند که فک تکامل یافته و کوچکتر ما می‌تواند مقصر وجود دندان‌های به هم ریخته، کج و نامرتب باشد.

غذای نرم

در یک مطالعه ثابت شد که نوع رژیم غذایی که افراد دارند نیز احتمال ایجاد مال اکلوژن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مطالعه ثابت کرد که در جمعیت‌هایی که به گزینه‌های غذایی سخت‌تر وابسته هستند، استخوان‌های فک دراز تر می‌باشند؛ در حالی که در میان جمعیتی که با غذاهای نرم رشد می‌کنند؛ استخوان‌های فک کوچک‌تر هستند. وقتی صحبت از نوزادان می‌شود، بسیاری از پزشکان متخصص استدلال می‌کنند که کودکان نوپا باید به طور مداوم با غذاهای جویدنی تغذیه شوند تا فک آنها به خوبی رشد کند. داشتن فک کوچک می‌تواند باعث به هم ریختگی دندان‌ها شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

پوشش مینای دندان، سخت‌ترین قسمت بدن انسان است. دندان‌ها برای استفاده مداوم طراحی شده‌اند و در واقع باید برای این هدف به کار بروند. احتمال داشتن فک‌های مشکل ساز در کودکانی که رژیم غذایی آنها تقریباً به طور کامل از غذاهای بسیار نرم تشکیل شده است؛ بسیار بیشتر است.

ژنتیک

در حوزه دندانپزشکی، بحث درباره نقش ژن‌ها در بروز مال اکلوژن، بسیار داغ است. بسیاری از مطالعاتی که ژن‌ها را به اختلالات مال اکلوژن پیوند می‌دهند، عامل مهم دیگری را نیز ارائه می‌کنند: محیط زیست. عامل محیط زیست، شامل تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی افراد بر دندان‌های آنها است.

با توجه به یافته‌های مبهم و گیج کننده در حوزه ارتباط ژنتیک با اختلالات مال اکلوژن، و همچنین درک اندک ما از ژنتیک، در حقیقت ژنتیک به طور معمول عامل اصلی کج شدن دندان‌ها نیست؛ اما با این حال ممکن است این عامل، توضیحی برای بیشتر اختلالات مال اکلوژن پیشرفته، مانند مشکلات مربوط به طراز فک باشد.

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ