فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان چیست؟

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

جرمگیری لثه با جرمگیری دندان چه تفاوتی دارد؟

واژه جرمگیری از مواردی است که برای زیبایی و درمان در امور دندانپزشکی بسیار کاربرد دارد. در بیشتر مواقع نیز با شنیدن این عبارت، ذهن افراد به سمت جرمگیری دندان می رود. در حالیکه باید گفت علاوه بر جرم گیری دندان، جرمگیری لثه نیز داریم. این دو نوع جرم گیری، علاوه بر اینکه باعث زیبایی و تمیز شدن دندان ها و لثه ها می شوند، در برطرف کردن عوامل عفونت زا، پلاکت ها و رسوب باقی مانده در حد فاصل دندان و لثه نیز بسیار اثر بخش هستند.

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان

هر دو روش به منظور حذف پلاک ها و رسوبات استفاده می شوند. با این تفاوت که روش جرمگیری دندان برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده روی قسمت های قابل مشاهده دندان استفاده می گردد. و روش جرمگیری لثه برای از بین بردن رسوبات و پلاک های تشکیل شده در موارد عمیق تر، نواحی بین لثه و دندان، زیر لثه و خط مرزی دندان و لثه کاربرد دارد. هر دو روش اهمیت و کاربرد خاص خود را دارند.

جرم گیری لثه به چه صورت است؟

در اثر خوردن و آشامیدن، همچنین برای بعضی از افراد در اثر مصرف دخانیات، بر روی دندان ها در محل اتصال به لثه، پلاک هایی ایجاد می شود. این پلاک ها باید در رسیدگی های روزانه به وسیله نخ دندان، مسواک و خمیر دندان برداشته شوند. اگر فردی برای مدتی اقدامی جهت برداشتن پلاک ها نکند، کم کم آنها تبدیل به یک لایه آهکی به صورت جرم و رسوب می شوند که امکان حذف آن به وسیله خمیر دندان و مسواک وجود ندارد. این لایه ایجاد شده علاوه بر اینکه به دندان آسیب وارد می کند، بخاطر رنگ زرد و تیره ای که دارد، ظاهر و زیبایی دهان و دندان و لثه را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

جرم هایی که به این شکل در حد فاصل دندان به لثه ایجاد می شوند، به عنوان جرم لثه شناخته می شوند. و با مراجعه به دندانپزشک می توانید آنها را با فرآیند جرم گیری لثه حذف کنید. در واقع محل های عمیق و فرورفتگی هایی که در نزدیک ریشه دندان و روی لثه وجود دارد، محل انباشت این رسوبات می باشد.

در موارد محدودی، جرم به ناحیه زیر لثه، درست قسمتی که لثه اطراف دندان را در برگرفته است وارد می شود. چنین مواقعی میزان خطر بسیار بیشتر است و در صورتی که به موقع رفع نشود، با ایجاد عفونت به ریشه دندان و استخوان فک نیز صدمه وارد می شود.

فرق جرمگیری لثه با جرمگیری دندان | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

مزایا و معایب جرم گیری لثه

در حالت کلی می توان بیان کرد که جرم گیری لثه، نباید هیچگونه عارضه ای داشته باشد. و باید یک عمل مفید و درمانی جهت برطرف کردن عفونت ها و جرم های تشکیل شده در نواحی لثه، زیر لثه و سطوح عمیق آن باشد. اما به علت مراجعه دیر هنگام، عدم استفاده از تجهیزات مناسب و یا ضعف در توانایی های متخصص ممکن است مشکلاتی را بوجود بیاورد.

از مهمترین مزایای جرم گیری لثه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. برداشتن و حذف رسوب و لایه های تشکیل شده جهت زیبا سازی لثه و دندان
  2. تخلیه عفونت ایجاد شده بر اثر پلاکت ها و رسوب ها
  3. محافظت از ریشه دندان در مقابل عفونت ناشی از جرم لثه
  4. جلوگیری از خراب شدن دندان ها و آسیب به استخوان فک در اثر انتقال عفونت

در کنار این موارد اگر متخصص به خوبی کار خود را بلد نباشد و در انجام این کار دقت بالایی نداشته باشد، با عوارض زیر روبرو خواهید شد :

  • عدم انجام جرم گیری به صورت کامل
  • انتقال عفونت به مناطق دیگر دهان و بدن
  • وارد شدن صدمه و آسیب به بافت لثه
  • گسترش عفونت به محل ریشه دندان و اطراف استخوان فک
  • عدم ماندگاری نتیجه جرم گیری که با عفونت مجدد لثه در کوتاه مدت همراه می شود.

بنابراین توصیه می شود حتما در انتخاب کلینیک و متخصص دندانپزشکی برای انجام جرم گیری لثه بیشترین دقت را داشته باشد.

توجه :

صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

مقایسه بلیچینگ با جرمگیری

نمونه جرمگیری زیر لثه ای با اولتراسونیک

جرمگیری لثه چگونه انجام می‌شود؟

جرم گیری لثه چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ