نحوه تشکیل جرم و پلاک دندانی

نحوه تشکیل جرم و پلاک دندانی | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی نحوه تشکیل جرم و پلاک دندانی

جرم و پلاک دندانی از بافت‌های خارج سلولی و میکروارگانیسم‌ها، به ویژه باکتری‌های بی‌هوازی (استینوباکتر و فوزوباکتری) و استرپتوکوک موتانس تشکیل می‌شود. مواد بافتی موثر در تولید پلاک شامل لیپید، پروتئین و پلی ساکاریدهای بلند زنجیره می‌شود. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان نحوه تشکیل جرم و پلاک دندانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تشکیل پلاک به طور طبیعی نه تنها ضرری ندارد، بلکه حتی از حمله‌ی میکروارگانیسم‌های مضر به دندان‌ها و لثه‌ها نیز جلوگیری می‌کند. با این حال اگر هر روز مسواک نزنید و پلاک جمع شده روی دندان سفت شود، پلاک به تدریج ضخیم‌تر می‌شود و لایه‌هایی را تشکیل می‌دهد که زدودن آن به مرور دشوار و دشوارتر می‌شود.

باکتری‌های نزدیک به سطح دندان به روش تنفس بی‌هوازی زنده می‌مانند، به این ترتیب تعداد و میزان اسیدهای ترشح شده توسط این باکتری‌ها افزایش می‌یابد. در این نوع تنفس باکتریایی به جای اکسیژن از گیرنده‌های الکترونی استفاده می‌شود، به همین دلیل باکتری‌های بی‌هوازی علت اصلی بوی بسیار بدی است که از دهان افراد مبتلا به گزروستومی یا سندرم خشکی دهان به مشام می‌رسد. به علاوه اسیدهای ترشح شده توسط باکتری‌های ایجاد کننده پلاک دندان باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان‌های مجاور می‌شود.

دلیل انواع لکه های سفید (فلورسیس) روی دندان کودکان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

نحوه تشکیل پلاک دندان

سازو کار تشکیل پلاک دندان به شرح زیر است:

  • بیوفیلم با جذب پروتئین و باکتری‌ها روی مینای دندان تشکیل می‌شود.
  • نیروهای الکترواستاتیک و واندروالس باعث “چسبندگی برگشت‌پذیر” روی سطوح دندان می‌شود. “چسبندگی برگشت‌ناپذیر” پی‌آمد برهم‌کنش مولکول‌ها در غشاء نازک نگهدارنده‌ی سلول‌ها و سطوح سلولی است.
  • اضافه شدن مجموع باکتری‌های جدید به باکتری‌های اولیه به تکثیر و تولید بیوفیلم می‌انجامد.
  • جریان آب دهان، اسیدیته،دمای دهان، واکنش‌های اکسایش ـ کاهش و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان همگی باعث سفت و سخت شدن پلاک روی سطوح دندان‌ها، به ویژه بین دندان‌ها می‌شود. واکنش‌های اکسایش ـ کاهش بر میزان اسیدیته دهان اثر می‌گذارد، چون این واکنش‌ها ویژگی‌هایی شبیه به واکنش‌های اسید ـ باز دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

تعریف جرم دندان

اگر پلاک از روی دندان پاک نشود، سخت می‌شود و به ماده‌ای به نام جرم تبدیل می‌شود. جرم لایه ضخیمی از مواد معدنی است که به سختی به دندان می‌چسبد و زیر خط لثه پخش می‌شود. جرم دندان سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را به خطر می‌اندازد. متاسفانه جرم به هیچ وجه با مسواک زدن و نخ کشیدن از بین نمی‌رود.

توجه :

  • صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شد.

مطالعه بیشتر :

تشخیص علائم انواع کیست‌های دندان

بررسی ونیرهای دندانی لومینیرز

انواع مختلف ناهنجاری های فک

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ