تشخیص علائم انواع کیست‌های دندان

تشخیص علائم انواع کیست‌های دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی تشخیص علائم انواع کیست‌های دندان

کیست‌های دندان بطور نسبتاً شایعی در دهان ایجاد می‌شوند. علاوه بر کیست‌هایی که در امتداد خط لثه شکل می‌گیرند، این کیست‌ها ممکن است در داخل گونه، روی زبان و نیز سقف دهان نیز ایجاد شوند. در مطلب امروز سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان تشخیص علائم انواع کیست‌های دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

کیست از نظر پزشکی به عنوان یک کیسه پر از مایع تعریف می‌شود اما می‌تواند به اشکال مختلفی از جمله لکه‌هایی با شکل نامنظم بر روی پوست ظاهر شود. صرفنظر از نوع آن، این توده باید برداشته شده و توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان آزمایش شود تا از خوش خیم بودن بودن آن اطمینان حاصل شود.

آشنایی با کیست دهان

کیست‌های دهان کیسه‌های بافتی هستند که بطور معمول اندازه آنها کمتر از ۲ سانتی‌متر می‌باشد. اغلب مایع موجود در کیست استریل است. هرچند ممکن است کیسه نیز عفونی شده و پر از چرک گردد. یک کیست عفونی به عنوان آبسه شناخته می‌شود. سایر انواع رشد غیرعادی (اما غیر سرطانی) بافت نیز کیست نامیده می‌شوند. کیست‌های دندان و لثه می‌توانند بر هر کدام از بافت‌های دهان اثر بگذارند از جمله:

• لثه‌ها
  • پوشش مخاطی لب‌ها، گونه‌ها و حفره دهان
  • ریشه‌های دندان
  • زبان
  • استخوان فک
  • حلق
  • غدد بزاقی

علائم وجود کیست‌های دندانی

کیست‌های دندانی که عفونی شوند ممکن است دردناک، قرمز و متورم باشند. هر چند آنهایی که عفونی نیستند اغلب باعث بروز علائم قابل توجهی نمی‌شوند. کیست‌ها به جز در مواردی که به حدی بزرگ شوند که باعث شل‌گیری یک توده شوند که قابل مشاهده و لمس است، تنها توسط رادیوگرافی یا سایر اسکن‌های تشخیصی قابل شناسایی می‌باشند. کیست دهان در پوشش مخاطی دهان ممکن است به صورت یک تاول یا زخم ظاهر شود.

روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آبسه دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی

انواع مختلف کیست‌های دندانی

کیست‌های دندان و لثه دارای انواع مختلفی هستند. چهار نوع شایع عبارتند از:

کیست پری‌آپیکال (کیست رادیکولار)

یک کیست دندان است که در نزدیکی یا روی تاج یک دندان عقل نهفته تشکیل می‌شود. در صورتی که کیست بیش از حد به دندان آسیای دوم نزدیک باشد، ممکن است باعث بازجذب آن دندان در بدن شود. یک کیست دنتی‌ژروس بزرگ ممکن است باعث جابه‌جایی دندان‌های مجاور شود. در موارد بسیار شدید، کیست‌های روی دندان‌های عقل مرتبط با بروز سرطان دهان می‌باشند.

کیست ادنتوژنیک

کیست‌های دندان متفرقه‌ای هستند (علاوه بر کیست‌های پری‌آپیکال و دنتی‌ژروس) که ممکن است در استخوان فک رخ دهند. کیست ادنتوژنیک اغلب هیچ گونه علائمی ندارد تا زمانی که کاملاً بزرگ شود. پس از آن، ممکن است برآمدگی یا برجستگی قابل مشاهده‌ای را روی فک ایجاد کند. کیست ریشه دندان در صورت عدم درمان ممکن است به رشد خود ادامه دهد و با ضعیف کردن فک باعث آسیب به دندان‌های مجاور شود. در موارد نادر ممکن است کیست عفونی، متورم و دردناک شود. احتمال دارد عفونت به نواحی دیگر بدن گسترش پیدا کند. درصد بسیار کمی از این کیست‌ها ممکن است سرطانی شوند و به نواحی دیگر بدن انتقال یابند.

موکوسل (کیست مخاطی)

این کیست بر بافت نرم دهان مانند زبان، داخل گونه یا لب تاثیر می‌گذارد. این کیست‌ها در واکنش به تحریک یا ضربه به بافت شکل می‌گیرند و برخلاف سایر کیست‌های دهان، معمولاً خود به خود برطرف خواهند شد. موارد استثناء شامل کیست‌های اپولیس (لثه) و رانولا (زیر دهان) هستند که می‌توانند باعث ناراحتی قابل توجه شوند و معمولاً با عمل جراحی برداشته می‌شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

روش تشخیص کیست‌های دندانی

پزشک برای تشخیص علائم بالینی را مورد بررسی قرار می‌دهد. پزشک پیش از توصیه‌های درمانی باید عوامل خطری که مرتبط با کیست دهان هستند را تعیین کند. این کار ممکن است شامل انجام سونوگرافی به منظور تعیین اندازه و گستردگی کیست باشد (بخصوص برای تشخیص اینکه آیا باعث مشکلاتی در دندان‌های مجاور شده است یا خیر). دندانپزشک همچنین به منظور بررسی علائم عفونت کیست‌ها را معاینه می‌کند.

در برخی موارد ممکن است برای انجام یک تشخیص مثبت نیاز به نمونه‌برداری باشد. برای این منظور پزشک یک نمونه‌ی بافت کوچک را جدا می‌کند. این بافت با استفاده از یک میکروسکوپ بررسی می‌گردد. پزشک با نگاه کردن به سلول‌ها می‌تواند تشخیص دهد که آیا کیست سرطانی است یا خیر. در صورت وجود کیست‌های بزرگ در استخوان فک، به منظور تهیه برنامه‌ی درمان ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده شود.

ممکن است پزشکان در موارد زیر نیاز به نمونه‌برداری داشته باشند:

• کیست بزرگ‌تر از ۲ سانتی‌متر باشد.
  • ظاهر کیست نشان دهنده‌ی آدنوم (سرطان) یا لیپوم باشد.

• صحت علمی مطلب فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان، متخصص پیوند لثه و استخوان تایید گردد.

انواع درمان در ترمیم مستقیم دندان

علل و علائم ایجاد دندان درد