نقش تغذیه بعد از جراحی فک

نقش تغذیه بعد از جراحی فک | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

بعد از جراحی فک چی بخورم؟

‌بعد از انجام هر درمان کوچک و به خصوص جراحی، برای بازگشت نیروی از دست رفته نیاز به یک رژیم غذایی مناسب است. البته تفاوتی بین درمان‌های دیگر با جراحی فک و دندان وجود دارد، زیرا بعد از انجام این جراحی‌ها، عمل جویدن دچار مشکل می‌شود. بنابراین فرد باید با داشتن یک برنامه مناسب، مواد غذایی لازم را به بدن خود برساند تا دوره نقاهت را به خوبی سپری کند.
تمام افرادی که درمان ارتودنسی و جراحی فک را انجام داده‌اند، باید به نکات تغذیه‌ای توجه داشته و از آنها پیروی کنند تا نتیجه مورد نظر خود را به دست آورند.
رعایت مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از جراحی فک علاوه بر اینکه درد و کبودی را کاهش می‌دهد، به بیمار برای راحت‌تر و سریع‌تر سپری شدن دوره نقاهت کمک می‌کند.

مراقبت های تغذیه ای بعد از جراحی فک

  • مراقبت‌های تغذیه‌ای در هفته اول بعد از جراحی فک

این را در نظر بگیرید که بعد از عمل باید تا حدود ۲.۵ لیتر آب مصرف کنید. در هفته اول بعد از جراحی فک، باید مایعاتی مانند انواع آبمیوه‌های طبیعی، آب مرغ، آب گوشت و آب کله پاچه مصرف کنید.
توجه داشته باشید که پس از جراحی فک به هیچ عنوان نباید برای خوردن این نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید؛ زیرا زیرا مکش هوا به از بین رفتن لخته منجر می‌شود. می‌توانید از قاشق و یا سرنگ برای این کار استفاده کنید.

  • مراقبت‌های تغذیه‌ای از هفته دوم تا هفته چهارم بعد از جراحی فک

در این دوره نباید با خوردن غذاهای سفت به فک خود فشار وارد کنید؛ زیرا دوره نقاهت را افزایش خواهد داد. سعی کنید غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز، سیب زمینی پخته و کارامل مصرف کنید. برای بازگشت نیروی از دست رفته می‌توانید از نوشیدنی‌های مکمل نیز استفاده کنید. آناناس و کرفس نیز برای کاهش ورم به شما کمک می‌کند.

  • تغذیه بعد از ۴ ماه

معمولا بعد از گذشت ۴ ماه، استخوان‌های فک به درستی در جایگاه خود جوش خورده‌اند و می‌توانید به رژیم نرمال خود بازگردید. البته بعد از ۴ ماه بهتر است تا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برای جراحی فک از مصرف چه غذاها و نوشیدنی‌هایی باید پرهیز کرد؟

حدود سه هفته قبل از جراحی باید از مصرف آسپرین، وارفامین و برخی دیگر از داروهای گیاهی کاملا دوری کنید.
لبنیات، کافئین، الکل و شیرینی را از سه هفته قبل از عمل تا حدود یک ماه بعد از جراحی مصرف نکنید؛ زیرا لبینات مخاط را افزایش داده و کافئین، شیرینی و الکل می‌توانند سبب استرس و گرفتگی عضلات شوند.
از خوردن غذاهای سفت مانند سیب، ذرت و ته دیگ کاملا پرهیز کنید؛ زیرا این مواد با ایجاد فشار به فک و دندان‌ها روند بهبودی را کند می‌کنند.
نمک مصرف نکنید، زیرا باعث تورم و کبودی می‌شود. اما استفاده از آب نمک می‌تواند به کاهش بار عفونی محل زخم کمک کند.

نقش تغذیه بعد از جراحی فک | بهترین دندانپزشک اصفهان-بهترین جراح لثه اصفهان-بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان | دکتر حسین برجیان

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.

پودر مکمل انترامیل چیست و چه کمکی به بیمار بعد از جراحی فک می‌کند؟

این مکمل می‌تواند کمک خوبی برای بازگشت نیروی از دست رفته شما بعد از جراحی باشد؛ به خصوص در زمانی که تنها می‌توانید مایعات مصرف کنید. پودر انترامیل در آب حل شده و بدون وارد کردن فشاری به دندان‌ها و یا فک، تغذیه‌ای مناسب برای شما خواهد بود.
باید بدانید این مکمل انواع متفاوتی دارد. دو نوع که یکی آبی رنگ بوده و دیگری که به دلیل غنی بودن از پروتئین، رنگ قهوه‌ای دارد، برای جراحی فک و دندان مناسب هستند.

دوره نقاهت جراحی فک چقدر است؟

دوره نقاهت جراحی فک با توجه به نوع عمل و شرایط بیمار، متفاوت است، اما به طور معمول حدود ۳ الی ۸ هفته زمان می‌برد.

 

توجه :

صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر حسین برجیان را مشاهده نمایید.


مطالب پیشنهادی دکتر حسین برجیان (بهترین دندانپزشک اصفهانبهترین جراح لثه اصفهانبهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان):

مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک

جلوگیری از تحلیل استخوان فک

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ