نکات مراقبتی قبل و بعد از کامپوزیت دندان های جلو

نکات مراقبتی قبل و بعد از کامپوزیت دندان های جلو | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

بررسی نکات مراقبتی قبل و بعد از کامپوزیت دندان های جلو

در ادامه این مطلب از سایت دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان به مطالعه و بررسی نکات مراقبتی قبل و بعد از کامپوزیت دندان های جلو خواهیم پرداخت.

ویژگی افراد کاندید انجام کامپوزیت دندان های جلو :

• برای کسانی که دندان های شکسته، ترک خورده یا ساییده شده دارند.
  • افرادی که به هر علتی دچار لب پریدگی دندان شده اند.
  • کسانی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده باشند و به دنبال سفیدکردن دندان هایشان هستند.
  • افرادی که دندان های جلویی شان فاصله دار است و می خواهند فضای خالی بین دندان هایشان را پر کنند.
  • افرادی که دارای دندان هایی نامرتب هستند و خواهان یک دست کردن و مرتب کردن دندان هایشان هستند.

علل بروز آسیب به دندان های جلو

دلایل زیادی ممکن است باعث از بین رفتن زیبایی دندان جلو شوند. صدماتی مانند:

• تصادفات یا ضربه خوردن دندان ها
  • عدم رعایت بهداشت دندان
  • مصرف بیش از حد تخمه
  • شکستن یخ یا مواد سخت با دندان
  • جویدن مواد سفت
  • اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان های جلو

کامپوزیت یک تکنیک فوق العاده، سریع، راحت و بدون درد برای اصلاح طرح لبخند و زیباتر کردن آن است. این روش برای کسانی مناسب است که دارای عیوب ظاهری یا آسیب های مختلفی در دندان های جلویی خود هستند. زمانی که آسیب وارد شده به دندان ها گسترده بوده و نتوان با روش هایی مثل فرم دهی به دندان یا تراش دادن جزئی، آن را اصلاح نمود به سراغ کامپوزیت دندان می رویم.

مطلب پیشنهادی : روش های درمان و اصلاح فاصله بین دندان کودکان

به طور کلی برای کامپوزیت دندان های جلو، یک جلسه زمان لازم است اما اگر دندان ها عفونت دارند یا برای لثه و دندان درمانی نیاز باشد، ابتدا باید درمان انجام شود و سپس اقدام به کامپوزیت کردن دندان نمود.

میزان طول عمر کامپوزیت دندان

پس از انجام کامپوزیت اساسی ترین مساله مراقبت های پس از آن است. تمام روکش های کامپوزیتی باید به طور دوره ای هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک زیبایی معاینه و تمیز شود. چنانچه تمامی اقدامات لازم بعد از کامپوزیت دندان رعایت شود، می توان انتظار داشت که کامپوزیت ها بین۷ تا ۱۰ سال عمر مفید داشته باشند. در کلینیک لیزر دندانپزشکی نجم تحت مدیریت دکتر حسین برجیان کلیه خدمات و درمان ها با استفاده از بهترین متریال و دستگاه های روز دنیا انجام می شود.

انجام معاینات دوره ای، هم می تواند زیبایی و سلامت کامپوزیت های دندان را حفظ کند و هم در صورتی که دندان یا لثه به مشکلی دچار شوند به سرعت اقدامات درمانی روی آن انجام گیرد تا به کامپوزیت های دندان آسیبی وارد نشده و ترمیم آنها به راحتی انجام شود. ترمیم کامپوزیت ها به صورت منظم یکی از راه های افزایش طول عمر کامپوزیت هاست.

نکات مهم قبل از انجام لمینت کانتکت لنز | بهترین جراح لثه اصفهان

مراحل انجام کامپوزیت دندان های جلو

مشاوره اولیه:

دندانپزشک زیبایی در جلسه مشاوره تمام مشکلات احتمالی دندانپزشکی را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که التهاب یا بیماری خاصی در لثه یا دندان فرد نیست.

انتخاب نوع و رنگ کامپوزیت:

قبل از انجام کامپوزیت بهتر است انواع کامپوزیت دندان مورد بررسی قرار گرفته و رنگ و نوع مطلوب کامپوزیت انتخاب شود. کسانی که به دنبال دندانهای سفیدتر هستند، باید قبل از روکش کامپوزیت، دندان ها را سفید کنند. این کار باعث می شود روکش های کامپوزیتی سفیدتری داشته باشند.

تمیز کردن دندان ها:

برای کامپوزیت دندان های جلو، ابتدا دندانپزشک زیبایی سطح دندان ها را با مواد مخصوصی به خوبی تمیز می کند.

اسیدی کردن سطح دندان:

دندانپزشک از اسید برای سفت شدن سطح دندان استفاده می کند. این کار باعث می شود کامپوزیت بهتر روی سطح دندان بچسبد.

قرار دادن کامپوزیت:

پس از قرار دادن چسب، مواد خمیرمانند کامپوزیت را روی دندان های جلو قرار می دهند.

تراش دادن:

پس از قرار دادن کامپوزیت دندانپزشک آن را تراش و صیقل می دهد تا زمانی که از ظاهر و شکل روکش رضایت داشته باشد. در این مرحله مهارت دندانپزشک زیبایی بسیار اهمیت دارد.

عوارض کامپوزیت دندان های جلو

اگر دندان های جلوی خود را کامپوزیت کرده اید ممکن است درد و ناراحتی جزئی و در برخی موارد نادر تورم و کبودی لثه را تجربه کنید و تا دو هفته پس از کامپوزیت دندان های جلو ممکن است به غذاهای سرد و گرم حساس می شوید. این حساسیت به دلیل پاکسازی دندانها توسط دندانپزشک ایجاد می شود. زمانی که پلاک و ذرات غذایی زیادی روی دندان‌ها تجمع یافته باشد و دندانپزشک پیش از نصب کامپوزیت، آن ها را تمیز کرده باشد؛ احتمال دارد بعد از نصب کامپوزیت، دندانهایتان تا مدتی به غذاهای سرد و گرم حساس شود. بهتر است برای کاهش این حساسیت از خمیر دندانهای مناسب و ضد حساسیت و داروهایی که دندانپزشک توصیه کرده استفاده کنید تا به مرور این حساسیت برطرف شود.

در برخی موارد بیماران در هنگام گاز زدن یا خوردن غذاهای سفت درد زیادی را در دندان های خود حس می کنند. هرچند با وجود اینکه به افرادی که کامپوزیت انجام می دهند توصیه می‌شود تا چند روز بعد از کامپوزیت دندان از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنند اما برخی از آنها در انجام توصیه ها سهل انگاری می کنند و با گاز زدن غذاهای سفت هم درد زیادی را متحمل می شوند و هم به کامپوزیت های خود آسیب وارد می کنند. مصرف غذاهای سفت ممکن است باعث شکستگی کامپوزیت دندان های جلو شوند که البته جای نگرانی ندارد زیرا دندانپزشک زیبایی می تواند این موارد را ترمیم نماید.

به طور کلی دندانپزشک برای کاهش عوارض کامپوزیت دندانهای جلو در روزهای اول، مسکن ها و ضد التهاب ها را تجویز می‌کند تا زمانی که بدن بیمار با کامپوزیت سازگار شود.

نکات مراقبتی پس از کامپوزیت دندان های جلو

• بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • بعد از هر وعده غذایی آب کافی بنوشید.
  • از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت به خصوص در چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی ها یا غذاهای اسیدی و حاوی الکل اجتناب کنید.
  • اگر احساس درد و ناراحتی شما بعد از کامپوزیت دندان آنقدر زیاد است که نمی توانید به درستی غذا بخورید بهتر است از داروهای مسکن استفاده کنید تا زمانی که بدن به کامپوزیت عادت کند.
  • در صورتیکه درد، سوزش، تورم یا کبودی بیش از دو هفته ادامه داشت؛ برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو به دندانپزشک خود مراجعه کنید. چنانچه تصور می‌کنید دندانپزشکی که برایتان کامپوزیت نصب کرده از مهارت و تخصص کافی برخوردار نبوده؛ بهتر است یک عکس اشعه ایکس از دندان های خود تهیه کرده و به دندانپزشک زیبایی دیگری مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص و برطرف نماید.
  • از انجام دادن کارهایی که به دندان های جلوفشار وارد می شود اجتناب کنید. مثل باز کردن بسته بندی غذاها با دندان، جویدن ناخن، کندن غذاها با فشار و … .

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

• از مصرف مواد غذایی دارای رنگ مانند، قهوه، چای و محصولات دارای تنباکو مانند سیگار و قلیان باید تا حد زیادی اجتناب نمود.
  • عکسی که نشان دهنده کارهایی باشد که باید بعد از کامپوزیت از انجام دادن آنها اجتناب کرد
  • هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا کامپوزیت های شما را چک کند و در صورت نیاز آنها را ترمیم و یا پولیش نماید.

کامپوزیت دندان های جلو روشی برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی بیشتر دندان هاست. در این روش علاوه بر پر کردن فاصله بین دندان ها، رفع عیوب دندانی، می توان دندان هایی سفید و براق داشت. در صورتی که خواهان طرح لبخندی زیبا و جذاب هستید انجام این روش کم خطر را به شما توصیه می کنیم. اما در صورتی که می خواهید سالها از کامپوزیت دندان های جلو استفاده کنید مراقبت های بعد از کامپوزیت را جدی بگیرید.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

• صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.