نکات مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت دندان

نکات مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت دندان | بهترین جراح لثه اصفهان

بررسی نکات مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت دندان

عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان بر خلاف آن چه ممکن است تصور کنید، زیاد درد و ناراحتی ندارد. در اینجا به سوالات رایج در مورد مراقبت پس از کاشت ایمپلنت دندان پاسخ می دهیم. قصد داریم تا در ادامه این مطلب سایت دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان به بررسی نکات مراقبتی پس از جراحی ایمپلنت دندان بپردازیم.

نکات بهداشتی دهان پس از کاشت ایمپلنت

  • حفظ بهداشت و تمیزی دهان برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی سریعتر بافتها لازم است.
  • اگر دندانپزشک برایتان دهان شویه کلرهگزیدین توصیه کرده است حتما آن را استفاده کنید.
  • چند روز اول پس از جراحی با محلول گرم آب و نمک دهان خود را شستشو دهید. این کار را چهار یا پنج بار در روز باید انجام بدهید به خصوص پس از صرف غذا.
  • هنگام استفاده از دهان شویه یا محلول آب نمک مراقب باشید فشار زیادی به دهان وارد نکنید.
  • تمیز کردن دندانها با مسواک را میتوانید همان روز جراحی شروع کنید اما محل زخم ایمپلنت را مسواک نکنید. از زمانی که دندانپزشک ایمپلنت اصفهان به شما گفته است میتوانید محل ایمپلنت را نیز مسواک بزنید.

مطلب پیشنهادی : درمان ارتودنسی متحرک

نحوه صرف غذا پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

  • روز اول فقط نوشیدنی خنک میتوانید بخورید. حواستان باشد مایعات زیاد بخورید.
  • از مصرف الکل، نوشیدنی داغ یا غذاهای تند و ادویه دار پرهیز کنید.
  • تا زمانی که تاثیر بی حسی نرفته است چیزی نخورید.
  • چند روز اول پس از کاشت ایمپلنت ممکن است صرف غذا سخت باشد. سعی کنید چیزهای مقوی و مغذی بخورید که بهبودی سریعتر حاصل شود.
  • از جویدن غذا در محل کاشت ایمپلنت خودداری کنید. چند روز اول غذاهای نرم بخورید.
  • از خوردن خوراکیهایی مانند تخمه، پف فیل (ذرت بو داده)، میوه های هسته دار و از این قبیل خوراکیها پرهیز کنید چون ممکن است ذرات آن در محل زخم گیر کند و باعث عفونت شود.
  • معمولا پس از یک هفته تا ده روز میتوانید برنامه غذایی معمول خود را از سر بگیرید.

مدت زمان خوب شدن جای کاشت ایمپلنت

طول مدت دوره نقاهت بستگی به شرایط هر بیمار دارد چون وضعیت دهان، تعداد ایمپلنتها و محل کاشت آنها، سن و وضعیت سلامت عمومی همگی بر طول دوره بهبودی پس از کاشت ایمپلنت تاثیر می گذارند. به طور کلی میتوان گفت ۶ تا ۹ ماه طول می کشد تا استخوان کاملا رشد کرده و به ایمپلنت جوش بخورد و آماده اتصال روکش دندان شود.

میزان درد کاشت ایمپلنت دندان

برخی افراد نیازی به مصرف مسکن پس از کاشت ایمپلنت ندارند اما اگر درد دارید به مقدار مناسب (طبق دستور دکتر یا بروشور محصول) مسکن میتوانید مصرف کنید. سعی کنید قبل از عمل جراحی ایمپلنت، مسکن در خانه بگذارید تا در صورت نیاز در دسترستان باشد. ممکن است تا دو روز نیاز به مسکن داشته باشید. در بیشتر افراد مسکن های معمولی بدون نسخه کفایت می کند. توجه داشته باشید که درد باید به تدریج کاهش پیدا کند. اگر پس از چند روز درد یا ورم افزایش یافت با دندانپزشک تماس بگیرید.

بررسی بهترین روش های کاشت دندان | بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان

پرهیزات پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

  • بلافاصله پس از عمل نباید دهان خود را بشویید.
  • با دست یا زبان محل زخم را دستکاری نکنید. ممکن است لخته خونه کنده شده و خونریزی شروع شود.
  • آب دهان خود را با شدت به بیرون تف نکنید و با نی چیزی نخورید.
  • سیگار نکشید. استعمال سیگار التیام زخم را کند می کند و باعث می شود زخم به درستی جوش نخورد و احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت افزایش یابد.
  • تا زمانی که تاثیر بی حسی برطرف نشده است چیزهای داغ نخورید.
  • از مصرف نوشیدنی یا غذاهای داغ تا چند روز اول خودداری کنید.
  • تا دو روز فعالیت بدنی شدید انجام ندهید.
  • مصرف الکل را قطع کنید.
  • بهداشت دهان را طبق دستور دندانپزشک رعایت کنید.
  • برنامه غذایی نامناسب احتمال عدم التیام درست بافتها را بیشتر می کند. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

سوالات متداول پیرامون جراحی ایمپلنت دندان

برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان چه مدت باید مرخصی بگیرم؟

برای اطمینان ممکن است لازم باشد دو تا سه روز سر کار نروید و از رفتن به مهمانی و مراسم های اجتماعی صرف نظر کنید. مدت زمان دقیق نیاز به استراحت را دکتر به شما می گوید. فعالیتهای خود را در روز جراحی محدود کنید چون جنب و جوش باعث افزایش احتمال خونریزی لثه می شود. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، با دندانپزشک تماس بگیرید.

آیا پس از کاشت ایمپلنت دندان، دهان خونریزی می کند؟

پس از جراحی کاشت ایمپلنت طبیعی است که کمی خونریزی داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود با گاز گرفتن یک گاز استریل تا حدود یک ساعت پس از عمل، فشار ملایمی به محل جراحی بیاورید تا خون بند بیاید. سپس باید گاز استریل را عوض کنید و در صورت لزوم تعویض گاز را نیم ساعت دیگر تکرار کنید.

بعید است که باز هم خونریزی ادامه پیدا کند اما اگر چنین بود میتوانید یک چای کیسه ای مرطوب را به مدت سی دقیقه روی محل زخم بگذارید و گاز بگیرید. اسید تانیک موجود در چای کیسه ای به منعقد شدن خون کمک می کند. پس از جایگذاری ایمپلنت معمولا خونریزی خیلی کمتری نسبت به کشیدن دندان تجربه می کنید چون زخم بازی وجود ندارد که خونریزی کند.

چگونه به بهبودی سریعتر محل جراحی ایمپلنت دندان کمک کنم؟

پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان، برای کاهش ورم میتوانید از سرما دهی (کمپرس سرد) استفاده کنید. برای این منظور تعدادی قطعه یخ را داخل حوله ای تمیز بپیچید و روی گونه بگذارید و ده دقیقه نگه دارید. بیست دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. پس از ۲۴ ساعت کمپرس گرم میتوانید استفاده کنید. کمپرس گرم در کاهش درد ممکن است موثرتر باشد. هنگام خواب، با گذاشتن دو بالش در زیر سر خود، ارتفاع سر را بالاتر بیاورید.

بخیه اطراف محل کاشت ایمپلنت دندان باید کشیده شود؟

معمولا از بخیه های قابل جذب برای ایمپلنت دندان استفاده می شود. معمولا دو تا سه هفته طول می کشد تا بخیه ها جذب شوند. اگر بخیه ها اذیتتان می کند با دندانپزشک تماس بگیرید تا اگر لازم است آنها را بکشد.

صفحه اینستاگرام دکتر حسین برجیان بهترین جراح لثه اصفهان

آیا پس از کاشت ایمپلنت دهانم ورم و کبودی خواهد داشت؟

انتظار کمی ورم و کبودی را داشته باشید. معمولا ورم و کبودی ظرف دو یا سه روز پس از جراحی به اوج خود رسیده و سپس فروکش می کند. این کاملا طبیعی است. با کمپرس سرد میتوان ورم را کاهش داد.

تا چه مدت پس از جراحی کاشت ایمپلنت باید آنتی بیوتیک بخورم؟

آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) برای جلوگیری از عفونت تجویز می شود. معمولا از زمان جراحی یا پیش از آن دوره مصرف آنتی بیوتیک شروع می شود و تا چند روز ادامه می یابد. طول مدت مصرف دارو را دکتر برایتان مشخص می کند.

آیا پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان میتوانم دندان مصنوعی بگذارم؟

دندان مصنوعی کامل یا نیمه (پارسیل) را نباید بلافاصله پس از جراحی دهان، بگذارید. اگر دندان مصنوعی تان ناحیه ایمپلنت را می پوشاند، تا حد ممکن باید آن را کم استفاده کنید تا فشاری بر ایمپلنت وارد نشود تا زمانی که ایمپلنت به استخوان جوش بخورد.

اگر از روش کاشت ایمپلنت فوری برایتان استفاده شده و تاج مصنوعی روی ایمپلنت متصل شده است، باید مراقب باشید فشار کنترل نشده ای بر آن وارد نشود چرا که ایمپلنت اصلا نباید تکان بخورد.

راه های ارتباطی با مرکز تخصصی دندانپزشکی نجم

توجه :

  • صحت علمی مطلب منتشر شده فوق، باید با مشورت حضوری بیمار با جناب دکتر برجیان تایید گردد.
  • این مطلب توسط ادمین سایت، مدیریت و منتشر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

09335810446

جهت نوبت دندانپزشکی (داخلی 4)

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی

جنب بوش، مجتمع نجم، ط2

کانال آپارات دندانپزشکی

جراحی لثه با لیزر و ایمپلنت

H.borjian@yahoo.com

ارسال ایمیل
سوالی دارید? چت در واتساپ